آشوب همچنان در کنیا جولان می دهد

نتیجه انتخابات سراسری کنیا در حالی با پیروزی اوهورو کنیاتا، رییس جمهوری فعلی و حزب حاکم اعلام شد که مخالفان دولت آن را برنتافته و ناآرامی های متعاقب آن تاکنون ده ها قربانی برجای گذاشته است.

به گزارش ایسکانیوز، نتیجه انتخابات سراسری کنیا در حالی با پیروزی اوهورو کنیاتا، رییس جمهوری فعلی و حزب حاکم اعلام شد که مخالفان دولت آن را برنتافته و ناآرامی های متعاقب آن تاکنون ده ها قربانی نیز برجای گذاشته است.

مخالفان کنیایی از جمله جانسون موتانا، عضو برجسته ائتلاف مخالفان در کنیا امروز در یک کنفرانس خبری ، ضمن شرکت در ناآرامی های خیابانی در چند شهر و حلبی آبادهای حاشیه شهرهای فقیر نشین ، پلیس را به کشتن بیش از 110 معترض به نتایج انتخابات اخیر متهم کردند اما هیچ شواهدی تاکنون در این باره ارائه نکرده اند.
جانسون موتاما از مسئولان بلند پایه جناح مخالف کنیا که از سه شنبه گذشته پیوسته حزب حاکم را به ارتکاب تقلب در انتخابات متهم کرده است، بعد از ظهر روز پنجشنبه نیز یک بار دیگر با تاکید بر پیروز شدن رایلا اودینگا بر رقیب خود اوهورو کنیاتا در انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: ما در برابر اقدامات سرکوبگرانه نیروهای امنیتی و پلیس مرعوب نخواهیم شد.
بعد از این تحولات بود که تشکیلات بین دولتی آفریقایی برای توسعه موسوم به 'ایگاد' که شامل هشت کشور شرق آفریقا است روز شنبه ضمن ابراز نگرانی از تحولات این کشور، احزاب و گروههای سیاسی رقیب در این کشور را به خویشتنداری و آرامش فراخواند.

بعد از این درخواست ایگاد، جیمز اورینگو، دیگر مخالف کنیایی پلیس را عامل ایجاد خشونت معرفی کرد و هدف از سرکوب اعتراضات را ایجاد رعب ووحشت در میان مخالفان دانست اما در عین حال تاکید کرد که ائتلاف از خواسته های خود کوتاه نخواهد آمد.
این در حالی است که کمیته ملی حقوق بشر کنیا نیز صبح دیروز اعلام کرد از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور (سه شنبه گذشته) تاکنون 24 نفر در درگیری پلیس با طرفداران مخالفان در نایروبی (پایتخت) و دیگر مناطق غرب این کشور کشته و 47 نفر زخمی شده اند.
این کمیته با صدور بیانیه ای اعلام کرد: نیروهای پلیس با استفاده از زور و سلاح گرم به مقابله با معترضان به پیروزی
'اوهورو کنیاتا' در انتخابات ریاست جمهوری پرداختند و خانه های تظاهرکنندگان در نایروبی و دیگر مناطق این کشور را تخریب کردند.
فراتر این رقم، آماری است که کمیته محلی صلیب سرخ جهانی در نایروبی عصر دیروز به نقل از مراکز بهداشتی و درمانی این کشور، آمار نهایی تلفات درگیری های چند روز اخیر در سراسر این کشور را بیش از 150 نفر اعلام کرد.
مردم کنیا سه ‌شنبه گذشته برای انتخاب رئیس جمهوری این کشور از میان اوهورو کنیاتا و رقیب وی رایلا اودینگا پای صندوق‌های رای رفتند و کمیته انتخابات این کشور روز جمعه کنیاتا - رئیس جمهوری فعلی- را با کسب 54 درصد آرا برنده انتخابات اعلام کرد.
'رایلا اودینگا' 72 ساله و نامزد بازنده این انتخابات در همان ساعات اولیه اعلام نتایج، با ادعای تقلب گسترده در انتخابات اخیر ریاست جمهوری، نتایج آن را رد کرده است.
اودینگا در سال 2007 نیز در پی شکست در انتخابات ریاست جمهوری، مردم را به اعتراض دعوت کرد که این امر منجر به درگیری های سیاسی و قبیله ای و در نتیجه کشته شدن حدود یکهزار و 200 نفر و آوارگی بیش از 600 هزار نفر شده بود.
این درحالی است که 'کوفی عنان' دبیر کل پیشین سازمان ملل که در سال 2007 میانجیگیری در بحران کنیا را به عهده داشت، نیز دیروز شنبه (21 مرداد) رهبران کنیا را به دقت در بیان و رفتارشان دعوت کرد.

اودینگا، رهبر اصلی مخالفان و نخست وزیر سابق این کشور همچنان تاکید دارد که در نتیجه این انتخابات دستکاری شده است و حتی دیروز از مردم خواست تا روز سه شنبه در اعتراض به اقدام دولت دست از کار بکشند.

اما با وجود همین اعتراضات داخلی بود که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز یک شنبه با صدور بیانیه ای ضمن تبریک به کنیاتا، به عنوان برنده این انتخابات ضمن تایید نتیجه آن اعلام کرد که هیات ناظر انتخاباتی اتحادیه اروپا با همکاری سایر هیات های نظارتی، به نظارت بر کار رسیدگی به شکایات تا زمان تکمیل این فرایند ادامه خواهد داد.
وی تاکید کرد: اکنون تمام نیروهای سیاسی باید با نگاه به آینده در سطوح منطقه ای و ملی با هم کار کنند و اتحادیه اروپا همانند اتحادیه آفریقا از مخالفان انتظار دارد که به نتایج احترام بگذارند و برای شکایت و تجدیدنظر از ابزارهای قانونی استفاده کنند.
البته 'ماریتیه شاکه' رییس هیات ناظر انتخاباتی اتحادیه اروپا در کنیا روز پنجشنبه گفته بود که این هیات شاهد هیچ نشانه ای از دستکاری منطقه ای یا مرکزی در فرایند رای گیری نبوده است.
تحلیل گران سیاسی معتقدند که ناآرامی های متعاقب این انتخابات به سبب شکست تکراری مخالفان بعید است به راحتی و به این زودی فروکش کند، زیرا این کشور 45 میلیونی پویا و دموکراتیک در شرق آفریقا پیش از این نیز شاهد چنین تجربه سیاسی و اجتماعی تلخی بوده است.

ایده دستکاری در اعلام نتایج ابتدا توسط خود اودینگا شکل گرفت و دامن زده شد چرا که وی پیشتر نیز سه بار دیگر در چنین انتخاباتی با اعلام پیروزی در نتیجه پیروزی رقیب تشکیک ایجاد کرده بود.
او در انتخابات سال 1997 حائز مقام سوم شده بود و در انتخابات های 2007 و 2013 نیز بازنده بود، این درحالی است که ناظران بین المللی انتخابات سال 2007 را غیرعادی خوانده بودند و در نتیجه ناآرامی های متعاقب آن به آشوب های اجتماعی و سیاسی فوق الذکر منجر شده بود.

مخالفان دولت کنیا امروز نیز با متهم کردن این دولت به 'تروریسم دولتی' گفته اند که با ادامه اعتراضات خود، انتخابات 'ساختگی' را باطل خواهند کرد.

برخی گزارشات حاکی است که زندگی اجتماعی و اقتصادی در برخی شهرهای کنیا که طی چهار سال اخیر از یک رشد 5 درصدی نیز برخوردار بوده است، در پی ناآرامی های بعد از انتخابات مختل شده است.
با این وجود برخی تحلیلگران اقتصادی از جمله نیک چیسمان، استاد سیاست در آفریقا دانشگاه بیرمنگام انگلیس تاثیر این ناآرامی ها بر امنیت اقتصادی این کشور را بسیار منفی ارزیابی کرده و معتقدند ادامه این وضعیت براحتی می تواند جایگاه دمکراسی و نیز رشد اقتصادی مثبت این کشور را در سطح قاره آفریقا زیر سوال ببرد.
به اعتقاد وی، اگرچه پیش بینی ها حکایت از یک نابسامانی اقتصادی در آینده نزدیک در این کشور می کرد، اما بحران سیاسی و اجتماعی داخلی می تواند بهترین زمینه برای عقب افتادگی احتمالی قابل توجی این کشور در آینده بسیار نزدیک باشد.
به ویژه اینکه در حال حاضر، بحران اقتصادی در پی کاهش درآمدهای بخش گردشگری به عنوان یکی از ارکان اقتصاد کنیا، بروز افکار افراطی علیه اقلیت های سومالیایی تبار و تهدیدات تروریستی فضای امنیتی کشور را تحت تاثیر قرار داده است.
ناگفته نماند که جامعه کنیا با یک بحران فزاینده و فرساینده اجتماعی از جمله اعتصاب اصناف بزرگی چون پزشکان و پیراپزشکان بیمارستان های دولتی نیز روبه رو است، اقدامی اجتماعی که در شبکه های اجتماعی مورد حمایت مردم نیز قرار گرفته است.
در هر حال مردم این کشور سه شنبه گذشته در حالی به پای صندوق‌های رای رفتند که به خوبی می دانستند کشورشان از مدتها قبل درگیر تنش و درگیری است چون به رغم تلاش دولت و گفت وگو با نمایندگان 15 حزب مخالف هنوز بسیاری از اختلافات حل نشده باقی مانده است.
با این وجود، بسیاری از ناظران، همچنان نگران تکرار ناآرامی‌های پس از انتخابات ۱۰ سال پیش در کنیا هستند و معتقدند چنانچه طرفین درگیر در این کشور نتوانند راه حل مسالمت آمیزی را برای برون رفت از این بحران تدبیر کنند، بی تردید این کشور با بحران های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جدید روبرو خواهد شد.

منبع: ایرنا

۸۰۱

کد خبر: 826480

وب گردی

وب گردی