دانشجوی دانشگاه آزاد؛ استاد دانشگاه تهران

دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت بزرگ و قابل توجه در توسعه کمی و کیفی آموزش و پژوهش دارد. نبود آگاهی از این ظرفیت ها، باعث می‌شود دستاوردهای علمی این دانشگاه را نادیده بماند در حالی که افراد برجسته‌ای در این دانشگاه درس خوانده و یا درس می‌دهند.

به گزارش ایسکایوز، دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان از ظرفیت‌های قابل توجهی برای توسعه کمی و کیفی آموزش و پژوهش برخوردار است. برخی نگاه‌‌ها در جامعه، وجاهت علمی دانشگاه آزاد اسلامی را قبول ندارد که ناشی از نداشتن شناخت درست از این دانشگاه و دستاورد‌های علمی آن است.

دانشگاه آزاد اسلامی دارای حدود ۴۰۰ واحد دانشگاهی و بیش از یک‌میلیون و 500 هزار دانشجو است و چند میلیون ایرانی، فارغ‌التحصیل این دانشگاه هستند که درمیان آنها استادان نمونه‌ کشوری، دانشجویان ممتاز ملی، مخترع، کارآفرین، مدیر موفق، هنرمند چیره‌دست و... حضور دارند اما برخی فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد به نوبه‌ی خود مورد‌های قابل توجهی هستند. اینکه فردی در یک دانشگاه دولتی تحصیل کند بعد به عضویت هیات علمی دانشگاه آزاد مفتخر شود، در نگاه عموم، طبیعی و حتی معمول است اما کمتر به فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد که در کسوتِ استادی دانشگاه‌‌های دولتی قرار گرفته‌اند، توجه شده است و حتی شاید برای برخی باورکردنی نباشد اما برخی از استادان ممتاز دانشگاه‌های دولتی، فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد هستند.

یکی از این فارغ‌التحصیلان ممتاز، دکتر نسرین مصفا است. دکتر مصفا، استادان برجسته‌ی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، دکتری خود را از دانشگاه آزاد اسلامی دریافت کرده است.

نسرین مصفا دارای گواهینامه عالی در حقوق بین‌الملل از آکادمی حقوق بین‌الملل هلند، صلح و توسعه از دانشگاه اروپایی صلح اتریش، حقوق بشر دوستانه از دانشگاه اروپایی صلح اتریش، حقوق انسانی زن از یونسکو WUS اتریش و حقوق و روابط بین‌الملل مرکز روابط دانشگاهی از یوگسلاوی سابق است. او هم اکنون معاون مالی و اداری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و رئیس مرکز مطالعات عالی بین‌المللی است. وی علاوه بر عضویت در هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران مدرس دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه و مرکز آموزش های دیپلماتیک وزارت امور خارجه است.

نسرین مصفا همچنین عضو و معاون کمیسیون کاربردی حقوق و معارف اسلامی معاونت پژوهشی دانشگاه تهران، عضو کمیته ملی رفع خشونت نسبت به زنان، مرکز امور مشارکت زنان، عضو کمیته ملی تدوین گزارش ملی ایرانی برای کنوانسیون حقوق کودک، وزارت امور خارجه و عضو کمیته کودک آزاری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است.

بسیاری از فارغ‌التحصیلان و دانشجویان دانشکده حقوق دانشگاه تهران، دکتر مصفا را به مهربانی و پرکاری در کلاس و کار علمی می‌شناسند.

دکتر حمیرا مشیرزاده، دیگر استاد برجسته‌ی دانشگاه تهران نیز فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد است. البته ایشان رشته زبان را در دانشگاه آزاد برگزید و با دریافت مدرک کارشناسی زبان انگلیسی دوباره در کنکور شرکت کرد و وارد دانشگاه تهران شد و لیسانس خود را در سال ۱۳۶۸ در رشته علوم سیاسی از دانشگاه تهران دریافت و سپس در رشته روابط بین‌الملل از همین دانشگاه فوق لیسانس خود را دریافت کرد. وی در سال ۱۳۷۸ موفق به اخذ درجه دکتری در رشته علوم سیاسی از دانشگاه تهران شد و به عضویت هیات علمی همین دانشگاه درآمد. وی امروز یکی از استادان برجسته‌ روابط بین‌الملل کشور است

مشیرزاده فعالیت های علمی بسیاری داشته و دارد. از جمله این فعالیت ها می‌توان به عضویت در هیات تحریریه مجلات معتبر در زمینه‌های علوم سیاسی، سیاست خارجی و روابط بین‌الملل و همچنین عضویت در هیات علمی کنفرانس های داخلی و بین‌المللی تخصصی اشاره کرد.

مشیرزاده چهره ای بسیار است و از او تالیفات بسیاری از جمله از جنبش تا نظریه تاریخ دو قرن فمینیسم، درآمدی نظری بر جنبش های اجتماعی، مقدمه‌ای بر مطالعات زنان، تحول نظریه‌های روابط بین‌الملل و تحول در نظریه‌های بین‌المللی اشاره کرد.

دکتر عباس مصلی نژاد نیز دیگر عضو خانواده فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد است که امروز در کسوت استادی دانشگاه تهران قرار دارد. دکتر مصلی‌‌نژاد دوره کارشناسی خود را در رشته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی سپری کرد و در سال 69 موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته علوم سیاسی از دانشگاه تهران شد.

او مدرک دکتری خود را در سال 82 در رشته علوم سیاسی از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی دریافت کرده‌است.

مصلی نژاد عضو هیات علمی و استاد تمام دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است و از او تالیفاتی چون سیاستگذاری اقتصادی (مدل ،روش و فرایند )، سیاست‌گذاری ساختار قدرت در ایران، اقتصاد سیاسی بین الملل، نهاد گرایی و جهانی شدن، اقتصاد سیاسی مبانی ،کارکرد و فرایند و اقتصاد سیاسی ایران در دسترس است.

او علاوه بر فعالیت های علمی موسس و رئیس بنیاد فرهنگی مصلی نژاد است. این موسسه فعالیت های گسترده در امور فرهنگی، عمرانی، ساخت مدرسه، احداث مجتمع های فرهنگی و بازسازی عمارت های فرهنگی داشته است.

این سه استاد ممتاز دانشگاه تهران روزی روزگاری دانشجوی دانشگاه آزاد بودند و امروز فعالیت‌های گسترده‌ی علمی دارند و در جایگاه خود می‌درخشند.

کد خبر: 826497

وب گردی

وب گردی