دولت از فضای استارت آپ ها شناخت کافی ندارد/ هنوز نقشه راه برای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور تدوین‌نشده است

فعالان بخش فناوری ارتباطات و فناوری معتقدند عمده مشکلات فضای کسب‌وکارهای آنلاین ناشی از عدم شناخت بدنه حاکمیت و مدیران دولتی و سطح کارشناسی با ذات و چیستی این کسب‌وکارهاست. این عدم شناخت به ناامیدی فعالان این کسب‌وکارها که به‌طور عمده جوان هستند دامن می‌زند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در جریان نشست وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نمایندگان تشکل ها اصلی ترین خواسته ها و مشکلات فعالان این بخش را مطرح کردند. محمدرضا طلایی رئیس فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران گفت: متأسفانه اتاق بازرگانی به‌عنوان میعادگاه تجربه تجاری و سرمایه در سال‌های گذشته مورد غفلت قرارگرفته است. امیدواریم در جریان تقویت تعامل با بخش خصوصی از این اندوخته به بهترین شکل ممکن استفاده شود. فعالان اقتصادی می‌توانند به رشد و توسعه فضای آی سی تی در کشور کمک کنند و وزارت ارتباطات نقش مؤثری در معرفی این موتور محرکه در اقتصاد کشورهای پیشرفته جهان در ایران ایفا می‌کند.

** باید مشکل کپی رایت برطرف شود

طلایی گفت: در زمینه کپی‌رایت مشکلات متعددی داریم. اگر حل مشکل کپی‌رایت در برنامه وزارت ارتباطات قرار بگیرد، زیرساختی که در سال‌های گذشته برای تولید محتوا فراهم‌شده افزایش پیدا می‌کند.

طلایی با اشاره به اینکه نقشه بلندمدتی برای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور تدوین‌نشده است گفت: در برنامه راهبردی شما به ترانزیت ترافیک اشاره‌ شده درحالی‌که در گمرک کشور و سازمان امور مالیاتی هیچ برنامه‌ای برای حمایت از ترانزیت وجود ندارد.

** صادرات یک میلیارد دلاری دور ذهن از ذهن نیست

رئیس فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران تاکید کرد:200 تا 300 میلیون دلار ارزش صادرات نرم‌افزار کشور است اما موانع و مشکلات مربوط به گمرک و سازمان امور مالیاتی نسبت به اخذ مالیات از صادرات نرم‌افزار مانع ارائه اسناد و مدارک است. صادرات یک میلیارد دلاری نرم‌افزار دور از ذهن نیست اما باید زیرساخت‌های اقتصادی دیجیتال را فراهم کرد و به فعالان اقتصاد دیجیتال کمک کرد تا نقش مؤثر خودشان را در رشد و توسعه این بخش ایفا کنند.

** ارتقای تعامل بین وزارتخانه ارتباطات و صنعت

در ادامه شنتیایی رئیس سندیکای تولیدکنندگان تجهیزات فناوری اطلاعات ایران با اشاره به علاقه‌مندی تشکل‌های حوزه فناوری اتاق بازرگانی برای همکاری با وزارت ارتباطات گفت: فناوری اطلاعات به سه بخش تولید و صادرات نرم‌افزار، سخت‌افزار و خدمات تقسیم می‌شود. رئیس سندیکای تولیدکنندگان تجهیزات فناوری اطلاعات ایران تصریح کرد: براساس برنامه ششم توسعه 110 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری پیش بینی شده است، اگر حدوداً یک‌سوم این مبلغ را برای تجهیزات سخت‌افزاری در نظر بگیریم، یعنی 35 هزار میلیارد تومان طی شش سال اجرای برنامه باید برای سرمایه‌گذاری در این بخش از سوی دولت و بخش خصوصی هزینه کنیم.

شنتیایی گفت : بزرگ‌ترین خواسته ما از وزارت ارتباطات این است که در تعامل نزدیک با وزارت صنعت زمینه ارتباط تولیدی بین این دو بخش را فراهم کند. خواسته ما توجه به تولید کشور است.

میردامادی به نمایندگی از فعالان سیستم های بانکداری الکترونیک با اشاره به عدم تطبیق واکنش نهادهای تصمیم گیر با سرعت تحولات فناوری گفت: نمونه این مسئله پرداخت‌های موبایلی است. این بخش همکاری نزدیک بانک مرکزی و وزارت اقتصاد را می‌طلبد. در برنامه شما به‌طور ویژه به این بخش توجه شده اما باید سازوکارهایی برای آن در نظر گرفته شود.

او تاکید کرد: درک و توجه دقیقی نسبت به این مسئله وجود ندارد. از سوی دیگر مسائل نهادهای نظارتی، پلیس و حوزه قضایی را داریم که با برداشت‌های نادرست اقدام به فیلتر می‌کنند و با دیگر اقدامات امنیت فضای کسب‌وکار را از بین می‌برند. اگر به این فضا به‌درستی توجه نکنیم جامعه برای تأمین نیاز به حوزه‌های ناشناس وارد می‌شود.

محمدی مدیرعامل دیجی کالا به نمایندگی از فعالان استارت آپی و کسب‌وکارهای اینترنتی درباره مهم‌ترین خواسته‌های فعالان این بخش صحبت کرد. محمدی گفت: در دوره گذشته برای حمایت از فضای استارت آپ ها که جدید و ناشناخته بود، تلاش شد. ضمن حمایت از این تلاش‌ها به میزان اثرگذاری آن‌ها انتقاد داریم.

محمدی گفت: معتقدم که عمده مشکلات فضای کسب‌وکارهای آنلاین ناشی از عدم شناخت بدنه حاکمیت و مدیران دولتی و سطح کارشناسی با ذات و چیستی این کسب‌وکارهاست. این عدم شناخت به ناامیدی فعالان این کسب‌وکارها که به‌طور عمده جوان هستند دامن می‌زند. بزرگ‌ترین خواسته فعالان استارت آپی آشنایی بیشتر بدنه کارشناسی و دولتی با این فضاست.

** تاسیس اتحادیه برای فعالان استارت‌آپ

محمدی با اشاره به تأسیس اتحادیه برای فعالان استارت آپی گفت: می‌توان با کمک به این اتحادیه به افزایش قدرت تصمیم‌گیری و اثرگذاری آن بر فضای کسب‌وکار کمک کرد. علاوه بر این باید از فعالان در کسب‌وکارهای بزرگ هم حمایت کرد.

محمدی گفت: قوانین متناقض و دست و پاگیر شروع کار را سخت کرده است. وضع قوانین جدیدی که انطباق بیشتری با ذات کسب‌وکارهای دیجیتال داشته باشد و مقررات زدایی از دیگر خواسته‌های ماست.

** استانداردسازی کالاهای آی سی تی در دستور کار قرار گیرد

سینا از انجمن آزمایشگاه‌های همکار با تاکید بر نگاه ویژه به تشکل‌هایی که از دهه هفتاد زیر نظر اتاق بازرگانی کار می‌کنند گفت: برای توسعه صادرات باید نقشه راه وجود داشته باشد. نقشه راه صنعتی برای کسانی که می‌خواهند وارد این حوزه شوند می‌تواند به مدیریت ویژه کمک کند. برای حمایت از تولیدکنندگان برنامه‌ای تهیه‌شده و به تائید تشکل‌های اتاق رسیده است.

او تصریح کرد: بدون استانداردسازی نمی‌توان محصول را صادر کرد. در حوزه استانداردسازی کالاهای آی سی تی به توجه ویژه نیاز داریم. مطالبه دیگر در خصوص ساماندهی و جلوگیری از قاچاق کالاهای آی سی تی و توجه ویژه به سامانه‌های جامع اطلاعاتی است که از نظر کیفی و امنیتی بررسی نشده است.

402

کد خبر: 826504

وب گردی

وب گردی