«فردوسی» از دانشگاه رفت

از سال 1364 به بعد تعارضات مربوط به تفکیک دو دانشگاه ادامه داشت و درحالی که بعضا پیشرفت‌های جزئی در حل این اختلاف به وجود می‌آمد، اما مناقشه همچنان ادامه‌دار بود. این امر تا سال 1395 نیز ادامه داشت تا اینکه روسای هر دو دانشگاه اقدامات جدیدی را برای حل این معضل آغاز کردند. اما 19 مردادماه 1396 با نصب تابلوی مشترک پردیس دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد، مناقشه‌ای 32 ساله پایان یافت که به گفته مسئولان هردو دانشگاه، قرار است اهدافی مهم‌ و اساسی‌تر از تغییر تابلوها و تعیین مرزهای دو دانشگاه را دنبال کند.

چند روزی است که فصل مشترک فعالیت دو دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد با نصب تابلوی جدید «پردیس دانشگاه» در مشهد آغاز شده است. اقدامی به ظاهر ساده و شاید درحد یک تغییر نام، اما اتفاقی که در پی یک مناقشه تاریخی صورت گرفته و البته اعتراض دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد را هم در پی داشته است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فرهیختگان، سال 1364 بود که در راستای تصویب قانون وزارت بهداشت، رشته‌های پزشکی از سیستم وزارت آموزش عالی(وزارت علوم) جدا شدند. نتیجه این اقدام در مشهد تفکیک دو دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی از یکدیگر بود که در راستای این تفکیک مجبور به جداسازی زمین‌ها، ساختمان‌ها، کارکنان، استادان و دانشجویان بودند. چیزی که در آن سال دائما مطرح می‌شد اما اجرایی شدن آن تا 32 سال بعد میسر نشد. از سال 1364 به بعد تعارضات مربوط به تفکیک دو دانشگاه ادامه داشت و درحالی که بعضا پیشرفت‌های جزئی در حل این اختلاف به وجود می‌آمد، اما مناقشه همچنان ادامه‌دار بود. این امر تا سال 1395 نیز ادامه داشت تا اینکه روسای هر دو دانشگاه اقدامات جدیدی را برای حل این معضل آغاز کردند. اما 19 مردادماه 1396 با نصب تابلوی مشترک پردیس دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد، مناقشه‌ای 32 ساله پایان یافت که به گفته مسئولان هردو دانشگاه، قرار است اهدافی مهم‌ و اساسی‌تر از تغییر تابلوها و تعیین مرزهای دو دانشگاه را دنبال کند.

اعتراض دانشجویان
یکی از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در این‌باره می‌گوید: «علت تغییر تابلوها و نصب تابلوی «پردیس دانشگاه» به دلیل پایان دادن به مناقشه 32 ساله بین سه دانشکده از دانشگاه علوم پزشکی و 12 دانشکده تحت نظارت وزارت علوم است.» او اضافه می‌کند: «اسم و نام دانشگاه فردوسی مشهد، یک برند جهانی و بسیار معتبر است. این دانشگاه در تازه‌ترین رنکینگ‌های کشوری، دومین دانشگاه ایران به حساب می‌آید و کسب این رتبه، محقق نمی‌شد، مگر با تلاش 12 دانشکده‌ای که تحت نام دانشگاه بزرگ فردوسی مشغول فعالیتند.» این دانشجو در ادامه می‌گوید: «ما به تغییر نام تابلوی دانشگاه اعتراض داریم، چون نام فردوسی نشانگر هویت این دانشگاه کهن و پربار ایران است.»

واکنش دانشگاه فردوسی
اما روز گذشته دانشگاه فردوسی مشهد در توضیحی درباره این اقدام اطلاعیه‌ای صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است: «از آنجا که پردیس دانشگاه فضایی مشترک برای استفاده دو دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد بوده و هست و در سال‏‌های اخیر به دلیل توسعه و تکمیل فضاهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و انتقال آن به پردیس دانشگاه لزوم اطلاع‌رسانی به شهروندان و مراجعان دانشگاهی وجود دارد، بنابراین استفاده از یک تابلوی مشترک که نام مکان (پردیس دانشگاه) و آرم دو دانشگاه فردوسی مشهد و علوم پزشکی مشهد روی آن درج شده است، معرف هویت دو دانشگاه است. چنین رویکردی حاکی از عمق تفاهم و تعامل میان دو دانشگاه دیرینه‌سال مشهد است. حالا اگرچه مسئولان دو دانشگاه سخن از تفاهم و همکاری می‌زنند اما به اعتراض دانشجویان هم نمی‌توان بی‌تفاوت بود. دانشجویان احساس می‌کنند شاید تغییر یک نام موجب تغییر در هویت یک مجموعه شود؛ چیزی که نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

200/203

کد خبر: 826525

وب گردی

وب گردی