کیم جونگ اون درباره حمله به گوام مطمئن نیست

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی طی نشستی که خبر آن امروز منتشر شده گفت که نمی خواهد اقدامی عجولانه در قبال گوام صورت دهد.

به گزارش ایسکانیوز، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دستور داده بود تا برای حمله به گوام برنامه ای به وی ارائه شود.

از طرفی جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده است که در صورت آغاز آتش از سوی کره شمالی، بازی ادامه خواهد داشت و واشنگتن به این عمل پاسخ می دهد.

وی درباره تهدیدات کره شمالی گفت: شما در این دنیا شلیک نمی کنید، مگر اینکه حاضر باشید عواقب آن را بپذیرید.

رهبر کره شمالی در نشستی که به تاریخ برگزاری آن اشاره ای نشده، گفته است که آمریکا باید برای جلوگیری از وقوع درگیری میان دو کشور تصمیم درستی بگیرد.

او همچنین با تاکید بر حفظ آمادگی و افزایش توان نظامی کشورش برای حمله گفته است ترجیح می دهد زمان و وقت بیشتری صرف بررسی اقدامات آمریکایی‌ها شود و می خواهد قبل از هرگونه حمله، تصمیم درستی بگیرد.

«کیم جونگ اون» در عین حال هشدار داده، در صورتی که آمریکا به اقدامات خطرناک خود ادامه دهد تصمیم خود را تغییر خواهد داد.

کره شمالی و آمریکا طی هفته های اخیر تهدیدهای لفظی علیه یکدیگر را به شدت افزایش داده اند و دونالد ترامپ تهدید کرده بود کره شمالی با «آتش و خشم » مواجه خواهد شد. پیونگ یانگ نیز حمله به جزیره گوام را به وی وعده داده بود.

از طرفی مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی خواستار هماهنگی هم پیمانان با این کشور، پیش از هرگونه اقدام علیه پیونگ یانگ شده است. وی گفته هیچ اقدامی بدون رضایت این کشور نباید انجام شود و دولت این کشور نمی خواهد در فضای جنگی قرار بگیرد.

جان دالوری، یک پروفسور دانشگاه معتقد است رئیس جمهور کره جنوبی در سالگرد استقلال این کشور از ژاپن، به نوعی اعلام کرده که نسبت به بی توجهی به خواسته های سئول در قبال همسایه شمالی خود ناراضی است.

در هفته گذشته و زمانی که دو بمب افکن آمریکایی بر فراز مرزهای کره شمالی پرواز می کردند، تنش ها به شدت افزایش یافت. کره شمالی نصب کلاهک هسته ای را آغاز و دونالد ترامپ تهدید کرد که خشم و آتش را به این کشور می کشاند.

پیونگ یانگ می گوید برای جلوگیری از تغییر رژیم این کشور توسط آمریکا، نیازمند بمب هسته ای است. این در حالی است که این اقدام کره شمالی، از سوی آمریکا به منظر یک تهدید امنیتی در سطح جهان محسوب می شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا می گوید این کشور هیچ تصمیمی دال بر تغییر رژیم در کره شمالی و ادامه راه روسای جمهور گذشته این کشور را ندارد.

او در هفته گذشته در این باره با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن و مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی به گفت و گو پرداخت.

آبه پس از این گفت و گو به خبرنگاران گفت: ما درباره اینکه مسائل مهمی وجود دارد که به پیونگ یانگ اجازه اقدام نظامی نمی دهد تفاهم داریم.

با این وجود کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در هفته گذشته دستور نهایی کردن برنامه حمله اتمی به گوام را صادر کرد. گوام تنها 25 مایل با کره شمالی فاصله دارد و یکی از پایگاه های نظامی مهم آمریکا در شرق آسیا محسوب می شود.

کره شمالی معتقد است که رفتارهای آمریکا در واقع آماده سازی این کشور برای حمله به پیونگ یانگ است. در حالی که آمریکا هدف از مانورهای نظامی خود را، تمرین برای دفاع از خود و همپیمانانش در مقابل حملات اتمی احتمالی کره شمالی اعلام کرده است.

از طرفی وضعیت زندگی در گوام عادی بنظر می رسد. مردم گوام به فعالیت های روزمره خود ادامه می دهند و هتل های آن کماکان میزبان توریست هاست.

هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد: « استقرار سامانه ضد موشکی تاد کمکی به کاهش نگرانی‌ها در ارتباط با امنیت کره جنوبی نمی کند و حتی تاثیر چندانی در حل و فصل مسئله هسته‌ای در شبه جزیره کره نخواهد داشت.»

این در حالی است که کره جنوبی خواهان افزایش استقرار سامانه تاد در این کشور شده است.

از طرفی آمریکا خواهان آزادی اسرای خود از زندان های کره شمالی شده است. سخنگوی وزارت امور خارجه کره شمالی اعلام کرد اکنون زمان مناسبی برای گفتگو با آمریکا درباره آمریکایی های بازداشت شده در این کشور نیست.

در گزارشی که پیش تر از سوی خبرگزاری دولتی کره‌شمالی منتشر شد، «کیم راک گیوم» فرمانده نیروهای راهبردی این کشور اعلام کرده بود که موشک‌های خواسونگ ۱۲، با عبور از آسمان شیمان، هیروشیما و کوچی ژاپن، با طی مسافت ۳۳۵۶.۷ کیلومتری در مدت ۱۰۶۵ ثانیه به مناطق آبی در ۳۰ تا ۴۰ کیلومتری گوام اصابت خواهد کرد.

برخی تحلیلگران معتقدند که این نوعی "نزاع قدرت های ناهمگون" است. در این نظریه کشور ضعیف تر دربرابر قدرت بزرگ تر چیزی برای از دست دادن ندارد و ممکن است دست به هر حرکت انتحاری و غیر قابل پیش بینی بزند. هر چند کره شمالی ادعا می کند که به فناوری موشک های بالستیک قاره پیما دست یافته و می تواند خاک آمریکا را هدف قرار دهد اما تردیدی نیست اولین و مهمترین هدف کره شمالی در صورت هر گونه درگیری ،پایگاه های آمریکا در کره جنوبی و ژاپن به استعداد حدود صد هزار نیروی نظامی و سپس شهرهای کره جنوبی به خصوص سئول پایتخت آن است که می تواند با موشکهای معمولی از مرز کره شمالی نیز هدف قرار گیرد.این به معنای نابودی کامل کره جنوبی خواهد بود. بنابراین آمریکا به عنوان قدرت بزرگ تر از کره شمالی بیش از آن که نگران هدف قرارگرفتن خاک خود باشد نگران پیامدهای نابودکننده هرگونه اقدام انتحاری کره شمالی است . براساس این دو نظریه، آمریکا کاملا در گرداب کره شمالی خود را گرفتار می بیند .این در حالی است که فشارهای واشنگتن بر کره شمالی از دهه نود به طور جدی آغاز شد .در زمان ریاست جمهوری بوش پسر کره شمالی در محور شرارت قرار گرفت و باراک اوباما رئیس جمهوری قبلی آمریکا دستور داد راه کارهای استفاده از الکترو مغناطیس ها برای ایجاد اختلال در سامانه های موشکی و هسته ای کره شمالی مورد بررسی قرار گیرد .این طرح عملا نتیجه بخش نبود. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز چندین راه کار را برای اعمال فشار بر کره شمالی به اجرا گذاشته که برخی از آن ها تجربه ای شکست خورده از قبل است .اعمال فشارهای نظامی و اعمال تحریم از گذشته ادامه داشته اما نتیجه بخش نبوده است .ترامپ در کنار این فشارها ،طرح منزوی کردن کره شمالی با درخواست از کشورها و نهادهای بین المللی برای قطع روابط باپیونگ یانگ را در کنار طرح نظریه "مسئولیت پذیری " چین دربرابر برنامه های موشکی و هسته ای کره شمالی مطرح کرده است که با رد درخواست آمریکا برای قطع رابطه با کره شمالی از جمله از سوی اتحادیه کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا آ.سه .آن ،طرح انزوای کره شمالی با ناکامی روبرو شد پکن با رد مسئولیت پذیری چین در قبال مساله هسته ای شبه جزیره کره آن را مساله ای دوجانبه میان واشنگتن و پیونگ یانگ دانست.

برخی تحلیلگران براین اعتقادند که چین از طریق کره شمالی در حال شکستن ابهت و اقتدار آمریکا است. آنان براین باورند پکن و پیونگ یانگ برنامه تحقیر و به سخره گرفتن دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را به نمایش گذاشته اند و چین درصدد است به آمریکا نشان دهد که دیگر از قدرت گذشته برای دست زدن به هر کاری بخصوص در شرق آسیا برخوردار نیست.

801

کد خبر: 826551

وب گردی

وب گردی