استقلال با «مشکل لوکس» روبه‌رو است/ حیف است از تکنیک و خلاقیت شجاعیان تنها در وسط زمین استفاده شود/ نورافکن اصلا هافبک دفاعی نیست/ استقلال، «مرد سوم» ندارد

سرمربی تیم دوم نایمخن هلند گفت: از دید من، نورافکن به هیچ عنوان هافبک، مخصوصا هافبک دفاعی و چیزی که منصوریان از او می‌خواهد، نیست.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، تیم فوتبال استقلال شروع خوبی در لیگ برتر هفدهم نداشته و در سه دیدار ابتدایی خود یک پیروزی، یک تساوی و یک شکست ثبت کرده است. نکته نگران‌کننده برای هواداران تیم آبی‌پوش پایتخت به ثمر رساندن تنها یک گل در 270 دقیقه توسط شاگردان علیرضا منصوریان است. امیر هاشمی‌مقدم، مهاجم سابق استقلال که در حال حاضر سرمربی تیم دوم فوتبال نایمخن هلند محسوب می‌شود، در خصوص عملکرد استقلال و خریدهای جدیدش و همچنین نمایش درخشان پرسپولیس صحبت کرد. گفت‌وگوی خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز با امیر هاشمی‌مقدم را در ادامه می‌خوانید:

* عملکرد استقلال را در 3 هفته ابتدایی لیگ مخصوصا در دیدار مقابل تراکتورسازی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

استقلال مقابل تراکتورسازی، بازی بدی انجام نداد و مخصوصا در 15 دقیقه ابتدایی خیلی خوب بود. این تیم فوتبال روان و سریعی ارائه داد و تراکتورسازی را تحت فشار گذاشت ولی هر چه از زمان بازی می‌گذشت، بالانس برقرار می‌شد و هر دو تیم مالکیت توپ را با یکدیگر تقسیم می‌کردند، حتی در 10، 15 دقیقه پایانی نیمه اول تراکتورسازی بهتر بود. در نیمه دوم تقریبا همان وضعیت وجود داشت و استقلال بیشتر صاحب توپ بود. البته تراکتورسازی موقعیت‌های گلزنی مناسبی روی ضد حملات به دست آورد. در هر صورت استقلال بازی بدی انجام نداد ولی برای من به عنوان یک مربی به صورت صددرصد متقاعد کننده نبود. مهم این بود که استقلال بازی را ببرد و اولین پیروزی خود را کسب کند که این کار را انجام داد.

* عملکرد سرور جپاروف و مجتبی جباری، دو هافبک 34 ساله استقلال را چطور دیدید؟

شکی در این نیست که جپاروف بازیکن بسیار خوبی است. مجتبی جباری هم مسلما بازیکن با تجربه‌ای محسوب می‌شود. البته جباری چند دقیقه بیشتر بازی نکرد و قضاوت در مورد او سخت است. در این میان علیرضا منصوریان باید مراقب باشد و این مسئله را به خوبی مدیریت کند که نمی‌تواند از بازیکنان با سبک بازی شبیه به هم کنار یکدیگر خیلی استفاده کند. منصوریان تا حدودی در استقلال با این موضوع مواجه است. خیلی کنجکاو هستم که ببینم وقتی امید ابراهیمی و دیگر مصدومان استقلال برگردند، چه اتفاقی رخ داد. ما در هلند به چنین اتفاقی «مشکل لوکس» می‌گوییم. «مشکل لوکس» یعنی شما بازیکنان خوب زیادی دارید که شبیه به همدیگر بازی می‌کنند.

* با توجه به قیمت نجومی پرداخت شده برای صدور رضایت‌نامه داریوش شجاعیان، به نظر شما این بازیکن در 3 بازی گذشته توانسته انتظارات را برآورده کند؟

داریوش شجاعیان بازیکن بسیار خوبی است و یکی از گزینه‌هایی بود که احتمال داشت به فوتبال اروپا بیاید. من بازی او را دوست دارم و به نظر من یکی از چپ‌پاهای خوب فوتبال ایران است. باید در استفاده از «داریوش» دقت صورت بگیرد. او مقابل تراکتورسازی پاس گل خوبی داد و بازی به خوبی نمایش گذاشت اما نباید «داریوش» را خیلی از محوطه 18قدم حریف دور کنیم. حیف است از تکنیک و کیفیت‌های خاص و تخصصی داریوش شجاعیان یا همان «specific quality» او استفاده نشود. باید بتوانیم او را بیشتر به 18قدم حریف نزدیک کنیم و اجازه دهیم کار خودش را انجام دهد. حیف است از خلاقیتها و سورپرایزهایی که در فوتبال داریوش وجود دارد تنها در وسط زمین استفاده شود.

* استقلال در سه بازی تنها یک گل به ثمر رسانده است. فکر می‌کنید علت ضعف گلزنی استقلال در سه بازی گذشته چه بوده است؟

ضعف گلزنی کاملا مشخص است و نیازی نیست حتما مربی یا کارشناس باشید تا متوجه شوید. بسیاری از بازیکنان استقلال، پشت توپ بازی می‌کنند، یعنی همه درخواست توپ دارند. در عمق استقلال، هافبک کمی حضور دارد، یعنی هافبک‌های استقلال هنگام حمله عمق ندارند، مخصوصا اگر بخواهیم با سه، چهار بازیکن یک‌شکل در خط هافبک بازی کنیم، به مشکل برمی‌خوریم. همچنین نمی‌توان از بازیکن جوانی مثل امید نورافکن توقع داشت که بخواهد امور مربوط به حمله را در اختیار بگیرد. از دید من، نورافکن به هیچ عنوان هافبک، مخصوصا هافبک دفاعی و چیزی که منصوریان از او می‌خواهد، نیست. من ترجیح می‌دهم او را در جای دیگری بگذارم. یک هافبک دفاعی یا طراح به صورت طبیعی خیلی توپ از دست می‌دهد و تقصیر این بازیکن نیست. نورافکن، بازیکنی است که باید فضا مقابلش باشد، نه بازیکن حریف. نداشتن عمق در هافبک استقلال باعث شده تعداد نفراتی که جلوی توپ و نزدیک محوطه جریمه حریف قرار می‌گیرند، بسیار کم باشد. این موضوع باعث شد نوک حمله استقلال که در بازی قبل، سجاد شهباززاده بود تنهای تنها باشد. منصوریان باید به این فکر باشد که همیشه زیر دست شهباززاده یک بازیکن بیاید که ما در هلند به آن «مرد سوم» می‌گوییم، یعنی وقتی توپ به طرف شهباززاده می‌رود، یک بازیکن در حال حرکت باید زیر دستش باشد و شهباززاده را حمایت کند اما این اتفاق به هیچ عنوان در استقلال اتفاق نیفتاده است.

* برخی پرسپولیس را بهترین تیم ایران می دانند. با این نظر موافقید؟

شکی نیست که پرسپولیس خوب، بسیار پر قدرت و روی فرم است. این تیم فصل گذشته قهرمان شده و توقعات از این تیم بالاست. خوشبختانه مهدی طارمی در پرسپولیس ماند که این اتفاق برای پرسپولیسی‌ها خیلی خوب است. پرسپولیسی‌ها تیمی دارند که بالانس خوبی دارد و هجومی بازی می‌کند اما خیلی زود است که بگوییم پر قدرت‌ترین تیم ایران است یا این فصل هم قهرمان خواهد شد. من مطمئنم استقلال شکل خوبی خواهد گرفت یا تیمی مثل سپاهان که اکنون در ظاهر وضعیت خوبی ندارد، برمی‌گردد. همچنین ذوب‌آهن مدعی است. در هر صورت خیلی زود است که بخواهیم از قهرمان لیگ هفدهم صحبت کنیم.

* آیا گادوین منشا در پرسپولیس و سجاد شهباززاده در استقلال عملکرد خوبی تا این جای فصل داشته‌اند؟

منشا در تیمی بازی می‌کند که از نظر روحیه وضعیت بسیار خوبی دارد. او مهاجمی است که کنارش مهدی طارمی و وحید امیری و زیر دستش بازیکنی مثل محسن مسلمان بازی می‌کند. بازیکنان بسیار خوبی دور و بر او حضور دارند. منشا عملکرد بدی نداشته و خوب کار کرده است. سجاد شهباززاده هم مقابل استقلال خوزستان در هفته دوم کم بازی کرد ولی در دیدار با تراکتورسازی کامل حضور داشت.سه توپ از کناره‌ها ارسال شد که شهباززاده روی دو توپ تأثیر گذاشت. تنها مشکلی که در استقلال وجود دارد، همان‌طور که گفتم این است که شهباززاده از سوی هافبک‌ها کم حمایت می‌شود. «سجاد» نباید زیاد از محوطه 18قدم دور شود. او بسیار خلاق است، می‌تواند توپ را حفظ کند و سرزن خوبی است. باید تا جایی که می‌شود در عمق هجومی از او در و نزدیک به 18قدم حریف استفاده شود. حتما باید زیردستش بازیکنانی قرار بگیرند و از او حمایت کنند. مطمئنم شهباززاده گل‌های خیلی زیادی برای استقلال خواهد زد.

604

کد خبر: 826577

وب گردی

وب گردی