چهار دیواری اختیاری است یا نه ؟

آپارتمان نشینی به معنای استفاده از مجتمعی ساختمانی با قوانین و مقررات نوشته و نانوشته مربوط به آن است و نیازمند فرهنگ و نظم خاصی است. متأسفانه به دلیل اینکه این نوع سکونت در ایران قدمت زیادی ندارد، فرهنگ آن متناسب با گسترش آپارتمان نشینی در میان مردم نهادینه نشده است. با گسترش مجتمع ها احیانا اختلافاتی بین آپارتمان نشینان، به وجود می آید که باعث می شود فردی که خسته از درس و کلاس های تکراری ، سر و صداهای محل کار، ترافیک و... برای رسیدن به آرامش به خانه بازگشته است، بار دیگر با تنش های زیادی که روح و روان او را افسرده می کند در خانه اش روبرو شود. تنش هایی که تا حد بگو و مگوهای بیهوده و حتی گاهی برخوردهای فیزیکی هم کشیده می شود.

به گزارش ایسکانیوز ساعت از سه نیمه شب گذشته و با پارس یک بند سگ همسایه در رختخواب پهلو به پهلو می شوم و سعی می‌کنم بخوابم، اما زهی خیال باطل... روزم را با خواب آلودگی شروع می کنم و با کش و قوس بدنم به خود وعده می دهم که امروز 5 شنبه است و می توانم یک دل سیر بخوابم و خستگی یک هفته شلوغ کاری را درآورم . پس از ساعت یک با اشتیاق به طرف خانه می روم اما خشکم میزند، وااای یکی از همسایه ها در حال اسباب کشی است ... می روم تا به همسایه بد اخلاقم بگویم به کارگرهایش تذکر بدهد تا بی سر وصدا کار کنند اما پیدا کردن راه حلی غیر خصمانه برای حل کردن مسائل با همسایه های بی توجه و احیانا بی تفاوت معمولا کار سختی است به ویژه اگر اهل سر و صدا نباشی و با مدارا زندگی کرده باشی ... . پس چاره چیست؟

تعامل با همسایه های دیگر

اگر موضوعی شما را آزار می‌دهد، احتمالاً همسایه‌های دیگر را هم آزار می‌دهد. با سایر همسایه‌ها صبحت کنید تا ببینید آیا آن‌ها هم مایل هستند برای حل مشکل ،یک گروه تشکیل شود یا نه. کارِ گروهی درست و حسابی بسیار مؤثرتر از کار تک نفره است و می‌تواند هر همسایه‌ مردم آزاری را موظف به رعایت حقوق شهروندی خود کند.

همسایه را مجاب کنید تا رعایت کند

همسایه‌هایی که تلاشی برای برقراری رابطه با یکدیگر نمی‌کنند، بین‌شان زود شکرآب می‌شود. اگر دوست دارید زمانی که در خانه هستید آسایش داشته باشد ارزشش را دارد که یک سلام و علیک با او داشته باشید. لازم نیست طرح رفاقت بریزید و هر روز برایش فالوده بخرید. همین‌که هر از گاهی 2 دقیقه با او حال و احوال کنید کفایت می‌کند.

خیر خواه باشید

بعضی وقت‌ها بد نیست خودمان را جای مردم بگذاریم. شاید همسایه کناری ما زن مطلقه‌ای باشد که هم کار می‌کند هم از بچه‌ها نگه‌داری می‌کند و دائم در خانه‌شان سرو صدا بلند است. اگر کمکی از دست‌تان برمی‌آید دریغ نکنید.

بیش از حد حساسیت به خرج ندهید

شما حق دارید از یک زندگی خوب و آرام لذت ببرید اما اگر می‌خواهید در مقابلِ چیزی واکنش نشان دهید بهتر است آن چیز واقعاً سلامتی و آرامش را از شما سلب کرده باشد تا ارزش تنشش را داشته باشد.

مستند سازی کنید

حالا آمدید و با رعایت همه جوانب، از همسایه‌ای درخواست مراعات بیشتر کردید و بعد از مدتی متوجه شدید که وقعی به حرف‌های شما نمی‌گذارد. دیگر موقع‌اش است که کمر همت‌تان را سفت ببندید و اقدامات جدی‌تری را شروع کنید. اول از همه از مردم آزاری‌هایش یادداشتی تهیه کنید که اگر کار به پاسگاه و دادگاه کشید، مدرک محکمه پسندی برای اثبات مدعای خود در اختیار داشته باشید.

صاحبخانه را در جریان بگذارید

صاحب خانهها دوست دارند فقط وقتی با آن‌ها تماس بگیری که بخواهی پولی برای‌شان واریز کنی. اما وقتی که با یک همسایه‌ بی فرهنگ طرف هستید واجب می‌شود که پای صاحب‌خانه را هم به قضیه باز کنید. این‌طور فکر نکنید که چه ربطی به صاحب‌خانه دارد و چرا باید او را تا اینجا بکشانم که دعوای بین ما را حل و فصل کند.

به قانون متوسل شوید

پس از همه این مراحل همسایه و حقوق همسایگی، باید با حق تملک آپارتمان آشنا باشید. ارتکاب همسایه به کارهای مجرمانه و یا خسارت وارد کردن به اموال شما جزو مواردی است که قانون به پر و پای آن می‌پیچد. کارد به استخوان‌تان که رسید، به دادسرا بروید و شکایت تنظیم کنید تا قانون آنچه لازم است را انجام دهد.

با پلیس تماس بگیرید

اگر می‌بینید که ممکن است سر و کله زدن با همسایه باعث شود کنترل اعصاب‌تان را از دست بدهید از خیرش بگذرید. با پلیس تماس بگیریدتا به جای شما مأموران پلیس قضیه را حل کنند. همیشه سعی کنید خونسردی خود را حفظ کنید و تا حد ممکن کار را به پلیس حواله نکنید. هر چه باشد قشنگ نیست که درهمسایگی آژان کشی راه بیاندازید. اما اگر گیر آدم بی‌ ملاحظه ای افتاده‌اید کار درست همین است.

قانون تا کجا از شما حمایت می کند؟

در خصوص مورد طرح شده تفاوتی در ایام تعطیل و غیر آن نیست ، در این مورد صرفنظر از جنبه حقوقی موضوع ، اگر متخلف با سوءنیت این اعمال را انجام داده باشد و در واقع عناصر تشکیل دهنده مسئولیت جزایی موجود باشد، می توان علیه مزاحم با استناد به ماده 690 قانون مجازات اسلامی(بخش تعزیرات) تحت عنوان مزاحمت از حق، خواستار به مجازات رسیدن مزاحم نیز شد. در صورت اثبات مزاحمت مالک آپارتمان یاد شده در دادگاه، نامبرده به مجازات یک ماه تا یک سال حبس محکوم می شود. بدیهی است بر اساس ماده 693 قانون مجازات(بخش تعزیرات)، در صورت تجدید مزاحمت، بعد از اجرای حکم قبلی و محکومیت مجدد بعدی، علاوه بر رفع مزاحمت، به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

خبرنگار: اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 826585

وب گردی

وب گردی