سیل‌های اخیر دوره‌ بازگشتی 500 ساله دارد

رییس سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد که براساس بررسی‌های انجام شده، سیل اخیر شمال‌شرق کشور حاصل یک دوره‌بازگشت 500 ساله است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا ،اسماعیل نجار درباره علت وقوع سیل اخیر در شمال‌شرق کشور اظهارکرد:‌ وقوع سیل دلایل مختلفی دارد که به‌جای خود باید بررسی شود، اما از بین بردن پوشش گیاهی منطقه و ساخت‌وسازها در حریم مسیل‌ها از جمله دلایلی است که در تمام سیلاب‌ها ردپای آن دیده می‌شود و متاسفانه اکثر جانباختگان سیلاب‌ها نیز افرادی هستند که علیرغم هشدارها در مسیل یا بستر رود حضور داشته‌اند.

وی با اشاره به دوره بازگشت پدیده‌های طبیعی ادامه داد:‌ حوادثی مانند سیل دوره‌های بازگشت مختلفی دارند و ممکن است دوره‌های بازگشت سالانه تا دوره‌های بازگشت 1000 ساله و حتی بیشتر از آن داشته باشند که همین موضوع ضرورت انجام مطالعات پیش از انجام پروژه‌های عمرانی را آشکار می‌کند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور درباره دوره بازگشت سیل اخیر در شمال‌شرق کشور نیز اظهارکرد:‌ بررسی‌ها نشان می‌دهد که سیل اخیر دوره بازگشتی 500 ساله داشته است.

نجار اضافه کرد:‌ البته این به آن معنا نیست که دیگر تا 500 سال دیگر سیلی در این منطقه جاری نشود، بلکه ممکن است پدیده‌های دیگری هم وجود داشته باشد که دوره گردش‌های متفاوتی داشته باشند. از سوی دیگر پدیده‌هایی چون خشکسالی هم می‌تواند این موارد را تشدید کند.

705

کد خبر: 826741

وب گردی

وب گردی