کمیسیون مشترک تجاری عربستان و عراق

عربستان سعودی اعلام کرد کمیسیون مشترکی برای هماهنگی در امور تجاری بین این کشور و عراق تشکیل خواهد شد. بر این اساس وزارت اقتصاد و دارایی عربستان مسئول تشکیل کمیسیون شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان(SPA) ماجد القصبی، وزیر تجارت و سرمایه گذاری عربستان از موافقت شورای وزیران این کشور برای تاسیس کمیسیون مشترک سعودی-عراقی، با هدف تقویت روابط تجاری دو کشور تمجید کرد. وی این توافق را نشان دهنده تمایل سعودی برای گسترش روابط با دولت عراق دانست.
ماجد القصبی که ریاست این مجلس را بر عهده دارد، در سخنانی تاکید کرد که ملت عراق و عربستان در فرهنگ و بافت اجتماعی نقاط مشترک بسیاری دارند، و اظهار امیدواری کرد که با تاسیس این مجلس، روابط تجاری دو کشور شاهد گسترش قابل توجهی باشد و فرصت های سرمایه گذاری مختلفی برای طرفین ایجاد گردد.
به گفته وی جلساتی که در دوره اخیر بین مسئولین دو کشور برگزار شده نشان دهنده اراده جدی برای تقویت همکاری هاست.
ماجد قصبی اشاره کرد که دولت عراق نیز برای ایجاد محیط سرمایه گذاری مناسب و همکاری تجاری با سعودی ابراز تمایل کرده است.

گفتنی است، رابطه میان عراق و عربستان سعودی، دو کشور عضو اوپک، پس از سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳ و روی کار آمدن حکومت نزدیک به ایران به سردی گراییده بود، با تحولات اخیر به نظر می‌رسد روابط ریاض و بغداد وارد مرحله جدیدی شود. زمینه بهبود روابط میان دو کشور پس از دیدار ماه ژوئن حیدر المالکی نخست وزیر عراق، از عربستان سعودی فراهم شد. پاسخ مثبت مقتدی صدر از رهبران بانفوذ شیعه عراق به دعوت مسئولان عربستان سعودی در پایان ماه ژوئیه نیز گامی دیگر در بهبود روابط دو کشور محسوب می شود.

عراق و عربستان سعودی که پس از افت قیمت نفت در سال ۲۰۱۴ با مشکلات اقتصادی روبرو شده‌اند، هفته گذشته توافق کردند که برای جلوگیری از سقوط قیمت نفت، سقف تولیدشان را پایین بیاورند. دو طرف وعده داده‌اند سیاست نفتی همگونی به این منظور اتخاذ کنند.

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، ریاض در ماه ژوئیه به تعهدات خود در ارتباط با پایین آوردن سقف تولید نفت خام عمل کرد ولی مقدار کاهش تولید نفت خام عراق، تنها «یک سوم میزان وعده داده شده» بود.

802

کد خبر: 826747

وب گردی

وب گردی