حضور ۲۰۰ دانشمند ایرانی در بین دانشمندان جهان

مخبردزفولی ادامه داد: با توجه به این نگاه جمعی از اساتید و دانشجویان عزم خود را برای اصلاح محیط دانشگاه جزم کردند و هم اکنون بعد از گذشت بیش از سه دهه دستاوردهای حیرت آور این حرکت مشاهده می‌شود.

جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه ملی لبنان با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دیدار کردند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه ملی لبنان با حضور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با محمدرضا مخبردزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دیدار و گفت‌وگو کردند.

در ابتدای این دیدار ضمن تبریک سالگرد پیروزی حزب‌الله لبنان بر رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی«ره» با یک نگاه بلند و دوراندیش بر لزوم توجه به دانشگاه‌ها تأکید کردند و همین نگاه مبنای همه تحولات علمی در کشور ماست.

مخبردزفولی ادامه داد: با توجه به این نگاه جمعی از اساتید و دانشجویان عزم خود را برای اصلاح محیط دانشگاه جزم کردند و هم اکنون بعد از گذشت بیش از سه دهه دستاوردهای حیرت آور این حرکت مشاهده می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برخی آمار در زمینه پیشرفته‌های علمی کشورمان گفت: در سال 1357 ما حدود 25 دانشگاه جامع و 170 هزار دانشجو داشتیم، اما امروز حدود 5 میلیون دانشجو و نزدیک به 200 دانشگاه جامع در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و حدود 60 دانشگاه جامع در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داریم.

وی افزود: این آمار شگفت انگیز حاصل یک برنامه‌ریزی و سیاستگذاری روشن و خردمندانه بوده است.

مخبردزفولی با اشاره به مشکلات کشور در دهه اول انقلاب اسلامی افزود: در دهه اول پیروزی انقلاب اسلامی ما به جنگ تحمیلی درگیر بودیم، اما در همان دوره نیز جمهوری اسلامی نسبت به علم و دانش بی توجه نبود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در ابتدای دهه نود میلادی سهم ایران از تولید علم جهانی سه صدم درصد بود اما امروز بر اساس آمار مراکز معتبر علم سنجی جهانی این سهم به دو درصد نزدیک شده است.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به روند تدوین این نقشه گفت: بیش از ده سال پیش، رهبر معظم انقلاب اسلامی «مدظله العالی» موضوع تدوین و تصویب نقشه جامع علمی کشور را به شورای عالی انقلاب فرهنگی محول فرمودند و امروز ما می‌توانیم بگوئیم در عرصه بین‌الملل جزء معدود کشورهایی هستیم که سند راهبردی و بالادستی علم و فناوری داریم.

وی افزود: علی‌رغم همه سختی‌ها و به ویژه تحریم‌های ظالمانه دشمنان، پیشرفت و رشد علمی و فناوری کشورمان توسط دوست و دشمن تأیید شده است.

**حضور 200 دانشمند ایرانی در میان یک درصد دانشمندان ممتاز جهان
مخبردزفولی ادامه داد: حدود 200 دانشمند ایرانی در میان یک درصد دانشمندان ممتاز در سطح بین‌المللی هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به ابعاد مختلف نقشه جامع علمی کشور گفت: در این سند مهم علمی و فناوری، اولویت‌های علمی و فناوری کشور با نگاه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های ملی و بین‌المللی دسته‌بندی شده است.

وی افزود: کشور ما الان رتبه شانزدهم دنیا در تولید علم است و در برخی حوزه‌ها مانند سلول‌های بنیادین، نانو و فناوری، زیست فناوری و... جزء کشورهای پیشرو هستیم.

مخبردزفولی با اشاره به آمارهای مراکز معتبر علم‌سنجی بین‌المللی در این زمینه ادامه داد: هم اکنون در زمینه نانو فناوری، ایران پنجمین کشور جهان است.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید بر همه جانبه بودن پیشرفت‌های علمی کشورمان گفت: ایران در بسیاری از زمینه‌های علوم پزشکی مانند پیوند اعضاء جزء کشورهای برتر دنیاست.

وی افزود: برادران و خواهران لبنانی و همه دانشگاهیان کشورهای اسلامی می‌توانند به ایران اسلامی به عنوان خانه خود نگاه کنند و پیشرفت‌های علمی ایران متعلق به همه جهان اسلام است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تأکید بر روابط گسترده کشورمان با سایر کشورهای اسلامی ادامه داد: همانگونه که جمهوری اسلامی در همه ابعاد یاور و کمک‌رسان همه کشورهای اسلامی بوده اکنون نیز آمادگی دارد در عرصه علم و فناوری این نقش را ایفاء کند.

مخبردزفولی با اشاره به لزوم توجه بیشتر به دیپلماسی علمی گفت: همکاری‌های علمی بین کشورها اسلامی که باید توسط دانشگاهیان گسترش یابد، موجب تقویت کشورهای اسلامی خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کلان در حوزه‌های علم و فرهنگ را بر عهده دارد و بر اجرای این برنامه‌ها و سیاست‌ها نظارت هم می‌کند.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به لزوم به روزرسانی برنامه‌ها و سیاست‌ها ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی با رصد و پایش مستمر حوزه علم و فناوری در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی به روزرسانی مصوبات خود را نیز مدنظر دارد.

مخبردزفولی در پایان سخنان خود ضمن تأکید بر لازم‌الاجرا بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مصوبات این شورا که با حضور جمعی از مسئولان اجرایی نخبگان علمی و فرهنگی تصویب می‌شود، توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شده و برای همه نهادها و ارگان‌های کشورمان لازم‌الاجراست.

**جمهوری اسلامی ایران مدرسه آموزش خود اتکایی و اعتماد به نفس است

در ادامه این نشست یکی از شرکت کنندگان گفت: جمهوری اسلامی ایران مدرسه آموزش خود اتکایی و اعتماد به نفس در منطقه غرب آسیاست.

وی افزود: گسترش روابط علمی بین کشورهای اسلامی منطقه غرب آسیا الزامی است.

این استاد دانشگاه ملی لبنان ادامه داد: با توجه به تحولات سیاسی اتفاق افتاده در منطقه غرب آسیا و باید ملت‌های این منطقه روابط خود را تعمیق و گسترش ببخشند.

یکی دیگر از اساتید دانشگاه ملی لبنان هم در این دیدار گفت: حجم پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه علم، فناوری، تعلیم و تربیت، پژوهش و... در کشور ایران کاملاً مشهود است.

وی افزود: آنچه که در این زمینه قابل توجه است، سمت‌گیری این پیشرفت‌ها برای برطرف کردن نیازهای کشور شماست.

یکی از اساتید دانشکده مهندسی دانشگاه ملی لبنان نیز در ادامه این نشست، با اشاره به پیشرفت‌های کشورمان در حوزه نانو فناوری خواهان استفاده از تجارب ایران در این زمینه شد.

مخبردزفولی پس از سخنان اساتید دانشگاه ملی لبنان طی سخنانی گفت: در مورد فرهنگ و فرهنگ مقاومتی از ابتدای انقلاب اسلامی این مفاهیم مورد توجه بوده است.

وی افزود: هیچ کسی نمی‌تواند وجود یک قطب سلطه‌گر در جهان امروز را انکار کند و این سلطه‌گری، استقلال کشورها را تهدید می‌کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به لزوم احترام به استقلال و حاکمیت ملی کشورها ادامه داد: این مفاهیم امروز توسط قدرت‌های سلطه‌گر با ابزارهایی مانند تحریم، ترور و تجاوز نظامی نقض می‌شود.

مخبردزفولی با اشاره به سیاست‌های کشورمان در حوزه بین‌الملل گفت: دفاع از ملت‌های مظلوم از اهم سیاست‌های کشورمان در حوزه بین‌الملل است.

وی افزود: استقلال و سربلندی کشورمان در عرصه بین‌الملل حاصل نگاهی است که به توانایی‌های ملت ایران عمیقاً باور داشت که این نگاه توسط حضرت امام خمینی«ره» و رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» دائماً ترویج شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به ظهور جریان‌های تکفیری در منطقه ادامه داد: شک نکنید این گروهک‌های تروریستی، نائب و جانشین رژیم‌صهیونیستی در منطقه هستند تا جریان اصیل اسلامی در این منطقه را بدنام کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر لزوم توانمند شدن کشورهای اسلامی گفت: پیشرفت علمی زمینه‌ساز توانمندی در بسیاری از حوزه‌هاست و اگر بخواهیم از خودمان دفاع کنیم، راه دیگری وجود ندارد.

وی افزود: دشمنان کشورهای اسلامی در این منطقه، جنگ‌های قومیتی راه انداخته‌اند و باید ما این آتش را خاموش کنیم.

مخبردزفولی با اشاره به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: مقابله با ظالم، دفاع از مظلوم، تعامل و هم‌فکری سازنده با همه کشورها برای صلح و پیشرفت، عزت‌مداری و استقلال‌خواهی از اهم سرفصل‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تأکید بر لزوم افزایش تعاملات علمی و فرهنگی در منطقه غرب آسیا گفت: گسترش این تعاملات می‌تواند زمینه‌ساز آشنایی و همکاری بیشتر علمی و فرهنگی باشد.

وی افزود: گردشگری علمی و فرهنگی هم زمینه دیگری است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به موضوع تحول در علوم انسانی گفت: در این زمینه یک مجموعه متخصص با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز علمی مشغول به کار است.

وی افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه‌های مورد نیاز خود دارای اسناد بالادستی و راهبردی است.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به تدوین اسناد فناوری‌های علمی ذیل این نقشه ادامه داد: با توجه به اولویت‌های مندرج در این نقشه، اسناد ملی فناوری‌های دارای اولویت کشور تدوین، تصویب شده و در حال اجراست.

مخبردزفولی در پایان نیز گفت: در حوزه فرهنگ هم سند نقشه مهندسی فرهنگی تدوین شده و تدوین سند جامع ارتباطات علمی و فناوری در حوزه بین‌الملل نیز در دست تدوین است.

کد خبر: 826813

وب گردی

وب گردی