پخش فوتبال با صدای استریو برای دومین بار در ایران

پس از پخش موفقیت آمیز بازی استقلال و تراکتورسازی با صدای استریو؛ برای دومین بار بازی سیاه جامگان و پرسپولیس نیز با کیفیت بالا روی آنتن می رود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما، با هدف ارتقاء سطح کیفی تولید و پخش برنامه های تلویزیونی و به منظور رسیدن به استانداردهای جهانی، بازی سیاه جامگان و پرسپولیس از برنامه فوتبال برتر و با صدای استریو پخش می شود.

این تغییرات به دنبال آموزش و با هماهنگی و تجهیز واحدهای سیار، عوامل فنی پخش و... صورت گرفته است و دست اندرکاران و مدیران سیما تلاش می کنند تا با رفع محدودیت های فنی همچون میکروفون و تجهیزات جانبی، صدای واقعی و چند بعدی را در اختیار مخاطبان مسابقات ورزشی تلویزیون قرار دهند.

حامد سوری و مجتبی جان‌ملکی تیم صدابرداری این مسابقات در گفت و گو با روابط عمومی سیما با اشاره به نقش صدا در بالا بردن کیفیت آثار تلویزیونی از مشکلات و مسایل پیش رو سخن گفتند.

وی تبدیل سیستم صوتی در شبکه های تلویزیونی از مونو به استریو را از اقدامات موثر در جذب مخاطب دانسته و گفت: صدا از مهم ترین فاکتورهای جذب مخاطب به شمار می رود و صدای استریو به ما این امکان را می دهد تا تمامی ابعاد اصوات موجود در محیط را به خانه مردم بیاوریم.

سوری اضافه کرد: هم اکنون این سیستم در سینما و کنسرت ها وجود دارد و مردم با آن آشنا هستند، اما متاسفانه به دلیل کمبود تجهیزات، کند شدن و بالا رفتن هزینه فرآیند تولید تاکنون این روش در تلویزیون پیاده نشده است. ولی با تغییر سیستم آنالوگ به دیجیتال برنامه سازان ناگزیر خواهند بود تا از این روش استفاده کنند.

وی صدا را از مهمترین مولفه های آثار سینمایی و تلویزیونی توصیف کرده و اضافه کرد: در سیستم مونو صدا تنها در یک بعد و در مرکز شنیده می شود و همین تک بعدی باعث از بین رفتن جذابیت کار می شود. در حالی که در صدای استریو صدا با میکروفن های متعدد ضبط و با جزئیات کامل پخش می شود.

مجتبی جان ملکی دیگر صدابردار این تیم نیز آموزش را از اساسی ترین موضوعات بهره برداری از صدای استریو توصیف کرد و افزود: آموزش این سیستم باید در دو سطح رسانه و مخاطب آن انجام گیرد. در بخش رسانه، آموزش صدابرداران، مسئولان پخش و مدیران فنی در دستور کار قرار دارد. اما مخاطبان باید یاد بگیرند تلویزیون های خود را از حالت مونو به استریو تغییر دهند تا کیفیت صدا را احساس نمایند.

وی اضافه کرد: به مرور زمان و با دریافت کیفی صدا در تلویزیون ذائقه مخاطبان بالا رفته و برنامه سازان به اجبار کیفیت آثار خود را بالا خواهند برد.

501

کد خبر: 826862

وب گردی

وب گردی