وزارت آموزش و پرورش ابرمرد  می‌خواهد

نماینده سقز و بانه در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم به عنوان دو وزارتخانه مهم و بنیادی، ابرمرد و ژنرال می‌خواهد.

به گزارش ایسکانیوز، محسن بیگلری نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: قبل از هر چیز به عنوان نماینده‌ای که حامی رئیس‌جمهور بوده و هستم، از زحمات وزرای دولت یازدهم به ویژه زنگنه، آخوندی، قاضی‌زاده هاشمی، ظریف، ربیعی، علوی، رحمانی فضلی، سلطانی‌فر، حجتی، واعظی، نعمت‌زاده تقدیر و تشکر می‌کنم و برای وزرای پیشنهادی جدید آرزوی موفقیت دارم.

وی افزود: به عنوان موافق 16 وزیر ثبت نام کردم، اما نامم برای موافقت با هیچ‌کدام از وزرا درنیامد و قرعه مخالفت من به نام وزیر آموزش و پرورش افتاد.

بیگلری با اشاره به سه فرمایش مقام معظم رهبری گفت: باید به فکر آینده بود و آینده دست معلمان است، در بلندمدت هیچ چیز به اندازه تعلیم و تربیت اهمیت ندارد، قدر تعلیم و تربیت و معلمی که یک سنگر فرهنگی است را بدانیم؛ بنده مخالف شخص بطحائی نیستم و برای ایشان شأن قائلم، اما به عنوان یک فرهنگی که روزی معلم بوده‌ام و هنوز هم خانه اولم را مدرسه و آموزش و پرورش می‌دانم، وضعیت بحرانی آموزش و پرورش آزارم می‌دهد.

نماینده سقز و بانه در مجلس ادامه داد: نگران آن هستم که بطحائی نتواند این کشتی شکسته شده را به سلامت به مقصد برساند، امروز به عنوان وکیل و نماینده مردم و نماینده قشر یک میلیونی فرهنگیان و 14 میلیونی دانش‌آموزان، زمانی که حقوق ماهیانه و وضعیت معیشت فرهنگیان که همکاران دیروزم بوده‌اند را با بسیاری از ادارات دیگر مقایسه می‌کنم، خودم را شرمنده فرهنگیان می‌دانم.

بیگلری عنوان کرد: فرهنگیان قشری هستند که آینده مملکت و آینده فرزندان ما در دست آنهاست، اما در سختی زندگی می‌کنند، این قشر نه تنها برای آینده شغل و جهیزیه فرزندانشان مشکل دارند، بلکه در حداقل‌های زندگی‌شان نیز مانده‌اند و این مسئله به آن معنی است که وزرای قبلی موفق نبوده‌اند.

وی عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم به عنوان دو وزارتخانه مهم و بنیادی، ابرمرد و ژنرال می‌خواهد. جناب آقای بطحائی! آیا شما آن ابرمرد و ژنرال هستید؟ آیا برنامه های جنابعالی پاسخگوی نیازهای آموزش و پرورشی که امروز در بحران به سر می‌برد است؟ امروز وزارت آموزش و پرورش در بحرانی‌ترین شرایط است، آیا برنامه‌ای برای این شرایط دارید؟

بیگلری گفت: با این وضعیت بحرانی و شکافی که در آموزش و پرورش ایجاد شده است، آموزش و پرورش وزیری می‌خواهد که به سهم‌خواهی‌ها، باندبازی‌ها و افرادی که فساد چند میلیارد تومانی را در صندوق ذخیره فرهنگیان به بار آورده‌اند، کلمه نه بگوید. جناب بطحائی! آیا شما آماده هستید این مسائل را اصلاح کنید؟ انتظار داریم نسبت به بحث صندوق ذخیره فرهنگیان شفاف‌سازی کنید و در این موضوع مهم که نمایندگان و فرهنگیان بسیار آن را مهم می‌دانند، شفاف‌سازی داشته باشید.

وی افزود: جناب بطحائی! شما که معاون پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش بودید، آیا خود را به جای افرادی گذاشتید که با حقوق یک میلیون و یک میلیون و 500 هزار تومان که بسیاری از آنها حتی مستأجر هستند چگونه زندگی می‌کنند؟ آیا زمانی که معاون پشتیبانی بودید، خود را جای معلمانی گذاشتید که پس از هزینه و وقت گذاشتن، مدرک تحصیلی گرفتند ولی مدرک‌شان اعمال نشد؟ آیا راه‌حلی برای مشکل فرهنگیان دارید؟ آیا برنامه‌ای برای حل آن مشکل به ظاهر ساده اما مهم دارید؟ آیا برنامه‌ای برای پاداش پایان سال فرهنگیان، بیمه طلایی، صندوق ذخیره فرهنگیان، افزایش حقوق و تهیه مسکن و ارتقای معیشت فرهنگیان، وضعیت نیروهای قراردادی، پیمانی، حق التدریس، پیش‌دبستانی، نهضتی، آموزش‌دهنده دارید؟ آیا برنامه‌ای برای تجهیزات آزمایشگاه‌ها، هنرستان‌ها و ساخت مدارس در مناطق محروم و افزایش سرانه به خصوص سرانه مدارس شبانه‌روزی که سرانه آنها یک‌هزار تومان است، دارید؟

نماینده سقز و بانه در مجلس گفت: آیا می‌دانید حقوق معلمان روستایی هیچ افزایشی نداشته است؟ وضعیت مدارس روستاها و مناطق محروم بسیار نگران‌کننده است، حدود 30 درصد کلاس‌های درسی در مناطق محروم باید هر لحظه منتظر حادثه شیرآبادی دیگر باشیم، آیا به آن اندیشیده‌اید؟ وقتی به پیشنهاد وزیر شدن بله گفته‌اید به این مسائل فکر کرده‌اید؟

وی خطاب به جهانگیری و نوبخت و وزرای پیشنهادی گفت: انتظار نداشته باشید یک نفر به عنوان وزیر آموزش و پرورش مشکلات آن دستگاه عریض و طویل را حل کند. همه ما بارها شنیده‌ایم که مقام معظم رهبری فرمودند همه به آموزش و پرورش کمک کنید. لازم و ضروری است همه شما دست اندرکاران به خاطر ایران عزیز و فرزندانتان به آموزش و پرورش کنید. همچنان که طرح تحول سلامت به دست قاضی‌زاده هاشمی اجرا شد، آموزش و پرورش هم می‌تواند طرح تحولی ایجاد کند که حقوق و معیشت فرهنگیان ارتقاء یابد.

وی ادامه داد: باید فکری برای مسکن فرهنگیان بشود. مدارس قدیمی باید نوسازی شود. سرانه دانش‌آموزی باید افزایش یابد. سرانه ورزشی و فرهنگی باید افزایش یابد. معلمان ما باید احساس غرور کنند، نه اینکه امروز بیش از نود درصد آنها نیاز مالی دارند.

بیگلری گفت: انتظار دارم در سفر دولت به مناطق محروم، سرزده از مدارس بازدید شود تا بدانید فرزندان شما در مدارس چه می‌کشند و در چه مدارس تخریبی درس می‌خوانند.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد: سند بنیادین آموزش و پرورش که به تأیید مقام معظم رهبری هم رسیده است باید اجرا شود، برای اجرای آن چه برنامه‌ای دارید؟ مطمئنم می‌دانید امروز کتاب‌های درسی با نیازهای جامعه و حتی برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان در دانشگاه‌ها همخوانی چندانی ندارد، برای اصلاح آن چه برنامه‌ای دارید؟ برای طرح رتبه‌بندی معلمان که خودتان آن را شروع کردید اما ناقص مانده است، چه برنامه‌ای دارید؟ برای حل شکاف بین مدرسه و ستاد چه برنامه‌ای دارید؟ آیا با هیأت وزیران برای حل این مسئله صحبت کرده‌اید؟ خروجی آموزش و پرورش باید انسان‌های مهارت‌محور باشند، ولی بنده به عنوان کسی که هم معلم بودم و هم رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای بوده‌ام، می‌گویم که خروجی دانشگاه‌ها و مدارس ما مهارت‌محور نیست، برای مسائل زیربنایی مدارس چه برنامه‌ای دارید؟

وی عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه آمده است که باید 50 درصد دانش‌آموزان به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش بروند، آیا برای این مسئله برنامه‌ای دارید؟ برای اشتغال فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها که هدف آن تربیت تکنسین ماهر است چه برنامه‌ای دارید؟ در بحث منابع درآمدی پایدار برای آموزش و پرورش که تصویب شده است، چه برنامه‌ای دارید؟

بیگلری گفت: ما می‌خواهیم آقای بطحایی به این سؤالات جواب دهد، آقای بطحائی! آیا خبر دارید مدیران مدارس برای پرداخت فیش آب و برق گرفتارند و از جیب خودشان پول آب و برق را پرداخت می‌کنند؟ آیا می‌دانید مدیران مدارس برای کارهای خدماتی مدارس مشکل دارند و 80 درصد کمبود در نیروهای خدماتی وجود دارد؟ آیا می‌دانید فرق حقوق مدیران آموزش و پرورش، رؤسای آموزش و پرورش و مدیران مدارس با معلمانشان به اندازه 6 ساعت اضافه تدریس است و انگیزه چندانی ندارند؟ آیا برای افزایش حقوق مدیران آموزشی فکری کرده‌اید؟

این نماینده مجلس گفت: آیا برای الزام شایسته‌سالاری، ساختار مشخصی دارید؟ در آموزش و پرورش که شما معاون آن بودید، از اهل سنت هیچ بهره‌گیری نشده و حتی یک مدیرکل از اهل سنت در وزارت آموزش و پرورش نداریم. در این راستا چه قولی می‌دهید؟ اهل سنت و شیعه کردستان با جمعیت 73 درصدی انتظار داشتند در کابینه روحانی از آنها در سطح وزیر و معاون وزیر استفاده شود، اما متأسفانه غیر از یک نفر در وزارت نفت که هم از اهل سنت، هم از مردم کُرد و هم از خانم‌ها استفاده شد، در هیچ وزارتخانه‌ای اهل سنت حضور ندارند. البته یک سفیر اهل سنت هم از سوی ظریف منصوب شد.

بیگلری گفت: آیا خبر دارید دانشگاه فرهنگیان در آستانه تعطیلی است؟ آیا خبر دارید رشته‌ها تقلیل پیدا کرده است و اکثر نمایندگان مجلس از این دانشگاه ناراضی هستند؟ جالب‌تر اینکه دانشگاه فرهنگیان با سرپرست اداره می‌شود، اگر این فرد لیاقت نداشت چرا عزلش نکردید و اگر لیاقت دارد چرا بعد از چهار سال حکم سرپرستی دارد؟ حکم سرپرستی پس از چهار سال قابل توجیه نیست. مطمئنم در این مدت که در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بودید، با کمبود بودجه آشنا شدید. آموزش و پرورش مشکل بودجه دارد، چه برنامه‌ای دارید؟

وی در پایان خاطرنشان کرد: به عنوان یک معلم می‌گویم در این شرایط وزیر آموزش و پرورش شدن دل و جگر شیر می‌خواهد، وحدانم می‌گوید که اعلام کنم آموزش و پرورش در دوره فانی و بطحائی بسیار بهتر از سال‌های گذشته بود و من تقدیر و تشکر می‌کنم و این خواسته‌ها انتظار به حق جامعه بزرگ فرهنگیان و دانش‌آموزان و خانواده آنها است و امیدوارم اگر بطحائی می‌تواند در این شرایط موفق شود، رأی اعتمادش را از مجلس بگیرد و در غیر این صورت از توانمندی وی در جای دیگر استفاده کند.

کد خبر: 826866

وب گردی

وب گردی