رای ناپلئونی یا شیرینی ناپلئونی / جهرمی  و هزار چَم و خَم!

گزینه پیشنهادی دولت دوازدهم برای تصدی وزارت ارتباطات، جوان ترین وزیر بعد از انقلاب محسوب می شود که به نسبت، گزینه پرحاشیه ای است و شانس بالایی برای اخذ رای اعتماد از سوی نمایندگان مجلس ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ رئیس جمهور که در فضای انتخابات و شعارهای انتخاباتی از حضور زنان و اهل سنت در کابینه،جوان گرایی و... خبر داده بود، در کابینه پیشنهادی اش خبری از وعده ها نشد جز حضور جوانی به نام محمدجواد آذری جهرمی به عنوان وزیر پیشنهادی ارتباطات.

این مدیر دهه شصتی، لیسانس برق قدرت است که تخصصش حاصل تجربه و کار در شرکت ارتباطات زیرساخت و زیرمجموعه های وزارت ارتباطات است تا رشته تحصیلی اش. با این حال باید گفت در جوانی در حوزه ارتباطات نامی برای خود دست و پا کرده که بسیاری این گل درشت بودن را مرهون فعالیت های امنیتی او در وزارت اطلاعات می دانند که اکنون همین موضوع برای جوان سخنور ارتباطاتی در فضای مجازی و مجلس، دست اندازی سیمانی در مسیر ساختمان خیابان شریعتی محسوب می شود.

نادر قاضی‌پور نمایند‌ه مرد‌م ارومیه که به گفته خودش معجزه می طلبد تا موافق وزیری باشد، اولین مخالف جدی جهرمی است که انتخاب او به عنوان وزیر ارتباطات را مورد انتقاد قرار داد.

قاضی پور، پایین بودن مدرک تحصیلی جهرمی را یکی از نقاط ضعف در انتخاب او دانست که به نشانه اعتراض نسبت به این موضوع گفت: وقتی هزاران فوق لیسانس با تخصص مرتبط بالای دکل ها کار می کنند؛ چرا یک نفر با لیسانس غیرمرتبط باید وزیر ارتباطات شود؟!

او با توجه به اینکه جهرمی را پدر تلگرام مورد خطاب قرار داد اما ایراداتی را نسبت به سرورهای تلگرام مطرح کرد با این عنوان، سرورهای تلگرام کجاست که برویم ببینیم؟

این در حالیست که محمود واعظی طی چند وقت گذشته در خبری در خصوص انتقال سرورها به ایران، گفت: هر کسی از سرور برداشتی دارد، اینکه در اینجا گفته شد تلگرام سرورهایش را به ایران منتقل کرده که ایران بتواند فیلتر کند، دسترسی داشته باشد و دخالت کند به درستی تکذیب شده است.

همچنین واعظی در ادامه افزود: آنچه که گفته شد و من گفتم و آقای جهرمی (معاون وزیر و مدیر عامل شرکت ارتباطات زیر ساخت) گفتند، این است که کارها جهت انتقال سرور بر اساس یک توافق در حال انجام هستند.

قاضی پور با خطاب قرار دادن جهرمی گفت: به شما می‌گویند پدر تلگرام، شما با وزیر شدن می خواهید سیاست های شخصی واعظی و روحانی را اجرا کنید یا سیاست های بالا دستی؟

شما گفتید تلگرام تحت کنترل است اما الان می گویید تلگرام به حرف ما گوش نمی دهد، آقای جهرمی بر خلاف حکم حکومتی مجوز صادر کردید شما باید به عنوان مجرم دادگاهی می شدید نه اینکه تشویق و وزیر می شدید.

در حالی که چند وقت گذشته یکی از خبرگزاری ها خبری مبنی بر اینکه؛ تلگرام مدعی است اشخاص ثالث و حتی مدیرانش هم به اطلاعات کاربران دسترسی ندارند و می‌گوید پیام‌ها و فایل‌ها دارای یک دوره زمانی خود تخریبی است که بعد از مدتی پس از خوانده‌شدن، حذف می‌شوند، منتشر کرد.

اما به ‌نظر می‌رسد این ادعا حداقل برای کاربران ایرانی رد شده است، زیرا در گروه‌های تلگرامی متنی به ‌همراه لینک وب‌ سایت چت تلگرام انتشار یافته مبنی‌ بر اینکه «با توجه به اینکه گفته شده بود تلگرام محیطی امن نسبت به سایر رقبا برای کاربرانش ایجاد کرده است، لازم می‌دانم به اطلاع برسانم چت کلیه گروه‌ها در سایت تلگرام قابل مشاهده است.

قاضی پور، مدیرعامل تلگرام را یک روسی یهودی صهیونیست فراری از روسیه دانست که طولی نکشید مدیرعامل تلگرام در پاسخ به این صحبت ها اعلام کرد: من طرفدار آمریکا و یا صهیونیست نیستم!

همچنین زرآبادی از دیگر مخالفان جهرمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات را متهم به ارائه نکردن 41 درصد از برنامه های قانونی این وزارتخانه کرد و این امر را نشانه بی اطلاعی پدرتلگرام از وظایف خود دانست و در ادامه سخنان خود اعلام کرد که ما سوگند خورده‌ایم تا به مردم وفادار باشیم نه به دولت.

همانطور که در بسیاری از خبرها جهرمی را متهم به داشتن مهارت خاص در استفاده از کلمات تخصصی کردند، زرآبادی هم دیروز در مجلس زمان نقد از عملکرد او به این نکته اشاره کرد و گفت جهرمی به سوالات ما پاسخ‌های درستی نداده است و ما مخالف خصوصی‌سازی نیستیم بلکه مخالف کاهش نقش دولت در سیاست‌گذاری هستیم.

دیگر نماینده مجلس که مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات در دولت دوازدهم است، پنهان‌کاری و عدم شفافیت را به عنوان یکی از ویژگی‌های جهرمی برشمرد.

او تلگرام را به عنوان اپلیکیشینی دانست که قتل عام راه انداخته و اخلاق را نابود کرده و همچنین اعلام کرد که مخالفت ما با فسادی است که با حمایت جهرمی در تلگرام ایجاد می‌شود و برخی ابهامات در برنامه تقدیمی جهرمی وجود دارد وزارت ارتباطات را وزارت اطلاعات نکنید.

بعد از مخالفت 3 نماینده مجلس نوبت به موافقان این وزیر پیشنهادی رسید که به ارائه نظرات مثبتی نسبت به عملکرد او پرداختند، یکی از نمایندگان باتوجه به اینکه وضعیت اینترنت در برخی از شهرهای کشور در وضعیت مساعدی قرار ندارد اما به دفاع از عملکرد مثبت او در بهبود سرعت اینترنت پرداخت و گفت: به یاد دارید که قطعی اینترنت را در مصاحبه ها می شنیدید که مسئولین می گفتند فیبر نوری را کوسه ها در دریا خوردند! ولی امروز شما سرعت اینترنت را می بینید، پهنای باند از 70 گیگا بیت به 1000 گیگا بیت رسیده است.
او کاهش 45 درصدی قیمت اینترنت را به عنوان مثبت ترین اقدام جهرمی دانست و اعلام کرد که به تولید کنندگان ایران اسلامی پهنای باند مجانی ارائه می شود و به طور قطع با بستن فضای مجازی توسعه امکان ندارد.

گفتنی است، چند ماه گذشته محمدجواد آذری جهرمی در مراسم اعطای جایزه کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که با تلاش‌های صورت گرفته و ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی لازم، قیمت اینترنت کاهش پیدا کرده و نرخ هر گیگابایت اینترنت بر مبنای تکنولوژی ADSL از 3600 تومان به 1400 تومان رسیده است.

به گفته او، با وجود تلاش‌هایی که انجام شد و به کاهش قیمت اینترنت انجامید، هنوز هم جایگاه ایران در سطح منطقه نیازمند اصلاح است. آذری جهرمی در ادامه عنوان کرد که در سال 1392 نرخ اینترنت به ازای هر گیگابایت در تهران 3 هزار و 600 تومان بود که اکنون این رقم به 1400 تومان کاهش پیدا کرده است. در شهرستان‌ها نیز قیمت هر گیگابایت اینترنت ADSL حدود 3 هزار و 500 تومان بود که حال به 905 تومان رسیده است.

آذری جهرمی بعد از انتقادانی که به او وارد شد بالای صحن رفت و در ابتدا برای دفاع و ثبات سخنان خود، ضمن خطاب قرار دادن مردم گفت: مردم متوجه می شوند کیفیت شبکه 2 سال پیش چه بود و امروز چه شده، اگر مسیر حرکت ما درست نبود، چرا سندیکای مخابرات نامه می زند و از معرفی من بعنوان وزیر پیشنهادی تشکر می کنند؟

دکترین ما در فضای مجازی یک دکترین بیشتر نیست، در خانه اگر کس است یک حرف بس است دکترین ما دکترین مقام معظم رهبری است.
مردم از ما می خواهند فضای مجازی را پاک و سالم کنیم. بی‌غیرت دربرابر فضای مجازی نیستیم. یک محتوای مبتذل هم زیاد است، اما آیا تنها راه، بستن است؟ این توسعه بدون تلاش و بدون زحمت و بدون برنامه ریزی امکان پذیر نبود.

جهرمی تمام موفقیت های به وجود آمده در حوزه ارتباطات را مدیون خون شهدا دانست و در پاسخ به صحبت قاضی پور مبنی بر اینکه وزیر جوان تابع ولایت فقیه نیست، گفت: نکته آقای قاضی پور در عدم پایبندی بنده به ولایت فقیه، کمی بنده را مکدر کرده است بنده همیشه تابع ولایت فقیه بوده و هستم.

در ادامه واکنش به انتقادات وارد شده به جهرمی، نوید رئیسی مدیر عامل شرکت دانش بنیان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز گفت: به چند دلیل مخالف صحبت های انجام شده دیروز نمایندگان مجلس درخصوص جهرمی هستم، در ابتدا باید اعلام کنم بیشتر مسایل مطرح شده در راستای عملکرد وزیر پیشنهادی به صورت سیاسی بوده تا اینکه عملکرد او را مورد ارزیابی قرار دهند.

او در ادامه بیان کرد: جهرمی طی 1 سالی که رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت بود، دستاوردهای خاصی را با خود به همراه داشت و اقدامات زیادی را انجام داد.

رییسی با اشاره به قاضی پور که روز گذشته در مورد مدرک تحصیلی جهرمی صحبت کرده بود، گفت: برای برخی از افراد تحصیلات قابل اهمیت است، با توجه به اینکه پدرتلگرام دارای مدرک تحصیلی کارشناسی است اما عملکردش نشان دهنده مهارت او در این حوزه است.

او گفت: دولت روحانی و نمایندگان مجلس چاره ای جز باز کردن محیط جهت ورود متولدین بعد از انقلاب در حوزه های مختلف را برای خدمت و قبول مسئولیت ندارند تا قبول مسئولیت و خدمت کنند.

رئیسی با اشاره به جهرمی افزود: تصورات ما بدین صورت است که جهرمی به عنوان وزیر ارتباطات در کابینه جدید دولت دوازدهم ورود پیدا خواهد کرد.

او به دفاع از وزیر پیشنهادی و در پاسخ به صحبت قاضی پور مبنی بر انتقال سرورهای ایرانی گفت: عملکرد یک نفر را در خصوص تلگرام نمی توان از طریق ورود سرورهای تلگرام به ایران مورد ارزیابی قرار داد و باید گفت ارزیابی های صورت گرفته در حوزه فناوری ارتباطات به صورت سخت افزاری نیست.

رئیسی گفت: جهرمی را نمی توان به عنوان پدرتلگرام تلقی کرد زیرا مردم بودند که تلگرام را بسیار مورد استفاده قرار دادند و جایگزین اپلیکیشن وایبر کردند، وزیر پیشنهادی اقدام چندانی را درخصوص تلگرام انجام نداده است.

او خاطرنشان کرد: زمانی که مردم اپلیکیشنی را مورد انتخاب قرار می دهند با هیچ سیاست بالادستی قابل اعمال محدودیت و مسدودیت نیست.

بعد از رصد فضای مجازی،صحبت های کارشناسان و پیش بینی آن ها شاید بتوان گفت این جوان دهه شصتی در کابینه دوازدهم جایی نداشته باشد یا رای ناپلئونی و پیروزی خفیفی در انتظارش باشد.

401

کد خبر: 826928

وب گردی

وب گردی