مدافع کارگر یا واقع بینانه؛ کدام نگاه به وزیر همه ی آسیب های اجتماعی صحیح است؟

ربیعی در دوران وزارتش در دولت یازدهم دو بار از نمایندگان کارت زرد گرفت و منتقدان زیادی در مساله ی کار، کارگران و معضلات اجتماعی داشت. حال او نمایندگان کمیسیون اجتماعی را متقاعد کرده که با چراغ سبز، مانع از کارت قرمز گرفتن او شوند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در طی هفته جاری وزیر پیشنهادی وزارت رفاه، کار و تامین اجتماعی در مجلس حاضر شده و برنامه های خود را برای تصدی این وزارت خانه ارائه کرد. با توجه به انتقاداتی که قشر کارگر از ربیعی دارند، باید دید نمایندگان ملت نسبت به عملکرد و برنامه های او چه دیدگاهی دارند.

در همین خصوص سهیلا جلودار زاده نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز گفت: در مورد نقاط قوت و ضعف ربیعی، قطعا بعد از چهار سال کار و فعالیت، نسبت به برنامه ی قبل نکات مثبت و بهتری وجود دارد. در این برنامه، در مورد مساله ی کار و کاستی هایی که وجود دارد، همه جوانب دیده شده است. برنامه ربیعی در راستای حمایت از کار و کارگر نسبت به برنامه ی قبل، قابل اجراتر و جامع تر است. در مورد بخش تعاون و اهتمام برای اشتغال زایی در این بخش، با توجه به امکاناتی که در اختیار، بخصوص در بخش روستایی برنامه ها مطرح شده است. در ارتباط با صندوق ها مسالهی افزایش منابع مالی و برنامه های خاص برای تولید ثروت مدنظر قرار گرفته است.

او افزود: در دوران وزارت ربیعی شهرداری ها موظف شدند که عوارض ساختمانی که جز منابع مالی کارگران ساختمانی است را برای بیمه ی کارگری استفاده کنند و اکنون از همین راه و منابع، کارگران ساختمانی بیمه می شوند.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد:‌ اگر از دید یک نیروی مدافع کارگر نگاه کنیم برنامه ها کامل و جامع نیست ولی اگر از دید واقع بینانه نگاه کنیم نباید انصاف را کنار بگذاریم چون وزارت کار چند وزارت خانه را در خود ادغام کرده است.

نماینده ی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: شخصی که وزیر همه ی آسیب های اجتماعی می شود، اعم از معلولیت ها، مسائل مربوط به ناهنجاری های اجتماعی و مساله ی فقر برنامه هایی مطرح کرده است، نمی شود گفت این برنامه ها کاملترین و جامع ترین هستند، اما در آنچه که هست امکانات، منابع و دید به آینده دیده می شود.

جلودارزاده که خود را بزرگترین منتقد ربیعی معرفی کرد، ادامه داد که در روز رای اعتماد صحبت نمی کنم. یک رای دارم که می دهم. به گفته ی این نماینده ی مجلس مساله ی مهم حمایت کارگرها از او است. ربیعی درک درستی ازکارگر دارد، به منابع تامین اجتماعی بعنوان مال یتیم نگاه می کند و بعنوان یک امانت به منابع نگاه می کند.

در همین رابطه روح الله بابایی صالح نیز گفت: من در جلسات آقای ربیعی شرکت نکردم چون او را می شناسم نیاز به شنیدن برنامه هایش ندارم اما بعنوان کسی که در کمیسیون اجتماعی هستم نظرم مثبت است.

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: اگر در قرعه کشی انتخاب شوم بعنوان موافق صحبت می کنم. با توجه به اخباری که می رسد، ربیعی به احتمال زیاد رای خوبی میاورد وضعیت نسبت به دوره ی قبل بهتر هم می شود.

ناهید تاج الدین یکی دیگر از نمایندگان کمیسیون اجتماعی نیز به ایسکانیوز گفت: با وجود اینکه نسبت به برنامه ی برخی وزرای پیشنهادی، یا وزرایی که از چهار سال قبل هستند، نقد دارم ولی بصورت کلی از کابینه دفاع می کنم. مگر اینکه به نتیجه برسیم به نفع خود آقای روحانی نیست، شخصی در کابینه حضور داشته باشد، پس من با این نگاه رصد و برنامه ها را مرور کردم.

او افزود: مساله ی دیگری که پیگیری شد این است که جامعه ی هدف هر وزیری مطالب را به ما منتقل می کند. در مورد ربیعی خیلی از مشاغل همچون کانون بازنشستگان و کارگران با ما تماس گرفتند و از ما خواستند که از ربیعی حمایت کنیم.

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد که جلساتی با دکتر ربیعی برگزار شد و مشکلات به او گفته شد، زیرا نقد هم داریم و از ربیعی خواستیم که در چهار سال آینده مشکلات را حل کند او نیز این قول را به ما داد.

نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه با مباحثی که اتفاق افتاد به آقای ربیعی رای مثبت می دهم و از وزیر پیشنهادی حمایت می کنم، افزود:‌ البته اگر نامم به عنوان موافق از قرعه بیرون آید حتما در دفاع از ربیعی پشت تریبون خواهم رفت.

در نهایت باید گفت با توجه به صحبت های اعضای هیات ریئسه کمیسیون اجتماعی مجلس، و حمایت از وزیر پیشنهادی باید دید سکاندار این وزارت خانه ی کلیدی به چه کسی سپرده می شود. ربیعی در دولت یازدهم منتقدان بسیاری داشت. انفجار گاز در معدن زغال سنگ یورت، در معدن پاوه دانا و ناکارآمدی و ناتوانی بازرسان کار در حفظ جان کارگران که منجر به کشته و مجروح شدن شماری از آنها شد، بحث صندوق های بازنشستگی و بیمه ها، بیکاری ، تعطیلی تولیدی ها و مواردی از این قبیل موجب انتقادات شدید به وزیر کار شد.

از طرفی سال 93 بود که بحث استیضاح ربیعی در مجلس مطرح شد در آن زمان مشکل بازنشستگان و به خصوص بازنشسته های فولاد بسیار مطرح بود و دلیل درخواست برخی نمایندگان مجلس برای استیضاح ربیعی نیز مطزح شد. ربیعی در دولت یازدهم دو بار از مجلس کارت زرد گرفت. با توجه به سابقه ربیعی اکنون کارگران انتظار دارند بهارستان جدی تر و موشکافانه برنامه های دور آتی ربیعی را بررسی کنند.

403

کد خبر: 826930

وب گردی

وب گردی