ایران هراسی دیگر در بازار جهانی خریدار ندارد

وزیر امور خارجه ضمن تقدیر از مردم برای حضور در انتخابات اردیبهشت ۹۶ گفت: این حضور امنیتی بی‌بدیل برای ایران آفرید.

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود، گفت: خدا را شکر می‌کنم که بار دیگر فرصت خدمت به ملت ایران را به من عطا کرده است.

وی ضمن تقدیر از مردم برای حضور در انتخابات اردیبهشت 96، افزود: این حضور امنیتی بی‌بدیل برای ایران آفرید. اصول جمهوری اسلامی رمز اقتدار کشور است.

ظریف خاطرنشان کرد: چارچوب‌های مصرح در قانون اساسی، وظایف وزارت امورخارجه در پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی را به تصویر کشیده شده است.

وزیر امورخارجه تصریح کرد: عصر برتری غرب در نظام بین‌الملل به سر آمده و جهان وارد عصر پساغربی شده و در این دوران سیاست جهانی در چند قدرت جهانی خلاصه نمی‌شود و بازی از دست قدرتمندان غربی خارج شده و قدرت و ثروت در جهان در حال جابجایی است.

وی در ادامه گفت: ایران به لطف الهی و با اتکاء بر مقاومت ملت از ثبات و استحکام کم نظیری برخوردار است و جمهوری اسلامی ایران مظهر مردم‌سالاری دینی است و این از بزرگ‌ترین ذخایر راهبردی ایران است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه اظهار داشت: ایران امنیت را از دورن کشور و مردم خود می‌گیرد، برای تامین امنیت خود به هیچ کشوری متکی نیست و با اخم و خنده دیگران خوشحال و مضطرب نمی‌شود. ایران قدرت اقتصادی را از درون می‌گیرد و ایران به عنوان یک کشور قدرتمند منطقه‌ای به مسئولیت منطقه‌ای خود آگاه است و به عنوان قدرتی به دنبال منطقه‌ای امن و پیشرفته و با ثبات است.

ظریف تاکید کرد: ایران زندگی منطقه‌ای و پیوندهای منطقه‌ای را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر می‌داند و بپذیریم که مردم بزرگ ایران تنها نمونه خروج از فصل 7 منشور ملل متحد در تاریخ 70 ساله این سازمان را با افتحار به نام خود ثبت کردند.

وزیر امورخارجه خاطرنشان کرد: در اینجا از نقش برجسته مجلس شورای اسلامی و به ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در روند و تثبیت برجام و نظارت بر برجام که بزرگ‌ترین حمایت مجلس از دستگاه دیپلماسی است، تشکر می‌کنم. مصوبه اخیر مجلس در مقابله با اقدامات ضدایرانی آمریکا تصویر مقتدرانه‌ای از همدلی قوای سه‌گانه و تلاش مشترک همه ما برای دفاع از حقوق مردم و مقابله با بدعهدی‌ها ایجاد کرد.

وی با اشاره به حضور گسترده کشورهای خارجی در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور و همچنین حضور برای سرمایه‌گذاری در ایران پس از برجام و در دولت یازدهم، اظهار داشت: سیاست خارجی در اختیار مردم قرار گرفته و توفیق‌های فراوانی به خصوص در فروش نفت با حذف دلال‌ها و بازگشت درآمد حاصله به دست آمده است. فراموش نکنیم 4 سال پیش کجا بودیم؟
ورود 11 میلیارد و 800 میلیون دلار سرمایه‌گذرای خارجی در دولت یازدهم داشته‌ایم.

ظریف با اشاره به اینکه در طول سال‌های گذشته تحت فشارهای داخلی و خارجی بودیم، گفت: اما با این حال از دستاوردهای ملت حفاظت کردیم و این دستاوردهای ملت را کوچک نکنید.

وزیر امورخارجه تاکید کرد: مناطق پیرامونی ایران و رفتار برخی کنشگران منطقه‌ای مهمترین چالش پیش روی سیاست خارجی ما و بلکه منطقه و جهان بوده است. آنها که نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از برجام که سند افتخارمردم ایران باقی خواهد ماند، به کار بسته‌اند، اکنون تلاش دارند با همدستی صهیونیست‌ها فضایی شیعه‌هراسی و ایران‌هراسی را در منطقه تشدید کنند و از تغییرات در آمریکا برای تلاش و بحران‌آفرینی بیشتر منطقه‌ای بهره‌بردای کنند.

وی با اشاره به لفاظی‌های آمریکایی‌ها، گفت: اینها ناشی از توهم و کج‌فهمی توامان است. با هم‌افزایی هوشمندانه دیگر نهادها و نه با سکوت دیگر نهادها تقویت این باور در نخبگان سیاسی آمریکاست که ایران هراسی سکه‌ای از رونق افتاده که دیگر در بازار جهانی خریدار ندارد و این هم از طریق مقاومت ملت ایران در برابر زیاده‌خوایی‌ها و از سوی دیگر با گسترش مناسبات سیاسی دست یافتنی است و تاکنون توفیقاتی در این زمینه داشته‌ایم.

ظریف ادامه داد: دیپلماسی هوشمدانه ما باید با نشان دادن قانونمندی ایران از یک سو و انتخاب‌های متنوع کشور از سوی دیگر برای تصمیم‌گیرندگان آمریکا تردید باقی نگذارد که تکرار تجربه‌های گذشته نتیجه‌ای جز انزوای بیشتر برای این کشور نخواهد داشت.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان این مطلب که برجام حاصل اعتماد به آمریکا نیست و جمله به جمله برجام نشان‌دهنده بی‌اعتمادی نسبت به سیاست‌های ایالات متحده آمریکا از مذاکرات تا واپسین روز مذاکرات بوده است، تصریح کرد: انسجام داخلی و استفاده هم‌افزا از تمام توان کشور ضرورت غیرقابل انکار برای دستیابی به این هدف است. ضمن اینکه دست ایران در برابر عهدشکنی طرف مقابل باز است و حتی در برجام نیز دیده شده است.

ظریف بر همین اساس خاطرنشان کرد: دولت‌های قبلی آمریکا هم پس از سال‌ها تجربه تحمیل و تهدید به میز مذاکره آمدند، اکنون آمریکا نمی‌تواند تعهدات خود را فراموش کند بلکه چنین سیاستی باعث انزوای آمریکا می‌شود و دست ایران برای اقدامات مهم همانطور که رئیس جمهور دیروز گفتند باز است و این اقدامات حتی در برجام نیز دیده شده است و این نشانه بی اعتمادی ما به آمریکا در طول مذاکرت است.
مجلس شورای اسلامی بعنوان نماد مردمسالاری دینی نقش برجسته در قدرت معنایی ایران دارد
نقش آفرینی موثر و هوشمندانه نمایندگان در صحنه جهانی از طریق دیپلماسی پارلمانی از مولفه های مهم سیاست خارجی است
در صورتی که افتخار تداوم خدمت را پیدا کنم با توجه به چالش های موجود ، حل و فصل مشکلات منطقه ای و کمک به دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی را پیگیری می کنم
با یاری همفکری شما بزرگواران سیاست های اعتمادسازی در منطقه را با جدیت دنبال می کنیم و حمایت های لازم برای حضور موثر کارآفرینان داخلی در بازارهای حوزه پیرامونی را فراهم خواهیم ساخت
در این مسیر تلاش برای ایجاد نهادهای منطقه ای بخصوص مجمع گفت و گوی منطقه ای در خلیج فارس مهمترین دستور کار سیاست خارجی را شکل می دهد، همکاری با جهان اسلام برای مقابله با صهیونیزم و بازگرداندن موضوع فلسطین به عنوان مهمترین اولویت جهان اسلام رمز موفقیت ما خواهد بود
بنگاه ها و دستگاه های دولتی و غیر دولتی اقتصادی در مسیر تامین منافع ملی است
وزارت خارجه با تقویت جهت گیری راهبردی اقتصادی در ساختار مرکز و سفارتخانه ها و با ایجاد انگیزه و آموزش های لازم برای مدیران و سفرا ، سفارتخانه ها را در جهت اقتصاد مقاومتی به کار خواهد گرفت.

ایجاد زمینه های لازم برای حضور موثر اقتصاد کشور بخصوص بخش خصوص در زنجیر ارزش جهانی از برنامه های ما هست

برای پیگیری اولویت ها چابک سازی تشکیلات و اصلاح ساختار آخرین مراحل خود را امروز طی می کند و انشالله امروز بین ما و سازمان امور استخدامی امضا می‌شود


پایه های اقتدار دیپلماسی جمهوری اسلامی بر انسجام داخلی، مشارکت همگانی سیاسی و رشد و پیشرفت اقتصادی و قدرت بازدارندگی کشور استوار است.
فرصت های موجود و ظرفیت های مورد نیاز باید تولید شود

در صورتیکه دوباره از رای ارزشمند شما برخوردار شوم با توکل به قادر متعال و پیروی از رهنمودهای رهبری با اعتماد به مردم هوشیار و دلاور ایران از هیچ کوششی فروگذار نخواهم کرد.

303

منبع: تسنیم

کد خبر: 827064

وب گردی

وب گردی