گفت و گوها در بغداد ادامه دارد

هیات کرد عراقی که ازدوشنبه این هفته در ارتباط با موضوع همه پرسی در اقلیم کردستان عراق در بغداد بسر می برد، روز چهارشنبه در ادامه ماموریت خود با گروهی از رهبران عراقی دیدار کرد.

به گزارش ایسکانیوز، این هیات که در بدو ورود در روز دوشنبه با حیدرالعبادی یک مذاکره مفصل داشته و دیروز سه شنبه در انجام ماموریت خود با سفیران ایران و آمریکا در بغداد هم رایزنی کرده است. روز چهارشنبه با نوری المالکی معاون رئیس جمهور، سلیم الجبوری رئیس پارلمان ، هادی العامری رئیس سازمان بدر، عمار حکیم رهبر ائتلاف ملی و حتی با مشعل بن فهم السلمی رئیس پارلمان عربی که در بغداد بسر می برد دیدار و گفت وگو کرد.
به گزارش ایرنا، نوری المالکی دردیدار با این هیات، بر ضرورت توسل به راه های قانونی برای حل مشکلات میان بغداد-اربیل تاکید کرد و در عین حال تمایل خود را مبنی بر یافتن راه خروجی که در آن حقوق همه طیف ها و بافت های عراق حفظ شده و متضمن وحدت کشور باشد، اعلام کرد.
وی با بیان اینکه امروز منطقه با چالش های عدیده ای روبه روست ، از همه طرف ها خواست برای ایجاد فضای مثبت برای حل مشکلات و ایجاد روابط برادرانه و احترام به قانون اساسی تلاش کنند.
هیات کرد در عین حال به دیدار هادی العامری رئیس سازمان بدر و از فرماندهان ارشد جنگ علیه داعش رفت که وی نیز بر ادامه گفت وگوها تاکید داشت و اهمیت وحدت عراق و دوری از گزینه جنگ میان مناطق مختلف کشور را متذکر شد.
العامری همچنین به اهمیت گفت وگوهای سازنده و جدی و توام با حسن نیت برای اعتماد سازی میان بغداد و اربیل ، اشاره کرد و گفت حکمیت قانون و توسل به قانون اساسی در همه امور ضروری است.
دیدار بعدی هیات کرد با سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق بود که وی نیز کردها را به ادامه گفت وگوها فراخواند، خواستار خودداری از اظهارات و سخنان تنش زا از سوی همه طرف ها شد و بر اعتمادسازی بین همه بافت های مردم عراق و عمل مشترک برای عبور از چالش ها تاکید کرد.
وی نیز تاکید کرد که هرگونه اقدام در خصوص همه پرسی باید در چارچوب قانون اساسی باشد.
هیات کرد که در حال یک رایزنی همه جانبه در بغداد برای دریافت چراغ سبز ، حتی به تعداد اندکی می باشد، روز چهارشنبه با مشعل بن فهم السلمی رئیس پارلمان عربی که در بغداد بسر می برد، دیدار و گفت وگو کرد.
در همین حال، ائتلاف ملی و اتحاد قوا دو جریان سیاسی اصلی و فراگیر شیعه و سنی عراق روز چهارشنبه در بیانیه های جداگانه ای ، با همه پرسی مخالفت کردند .
هیات کرد به ریاست روژ نوری شاویس از رهبران حزب دمکرات کردستان عراق، در دیدار با سران عراق در بغداد گفت که اقلیم کردستان عراق به وعده های بغداد اعتماد ندارد و ضمن آنکه از تصمیم خود درباره برگزاری همه پرسی در روز 25 سپتامبر عقب نخواهد نشست.
با اینحال برخی شواهد حکایت از بن بست تلاش های اربیل در خصوص همه پرسی دارد، بطوری که علاوه بر مخالفت های داخلی، کشورهای منطقه و بسیاری از کشورهای جهان و حتی آمریکایی ها با انجام همه پرسی مخالفت کرده اند.
خبرنگار روز چهارشنبه از یان کوبیچ نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق هم که در این خصوص سوال کرد، گفت این همه پرسی اشکال قانونی دارد و نظر سازمان ملل هم این است که اربیل و بغداد به گفت وگوها برای حل اختلافات ادامه دهند.
همچنین سفیر آلمان در عراق نیز در همین روز در پاسخ به سوالی از سوی خبرنگار ما در خصوص همه پرسی گفت که برلین به رهبران اربیل توصیه کرده است که به جای همه پرسی ، از طریق گفت وگو به حل مشکلات خود با بغداد بپردازند.
داگلاس سیلیمان سفیر آمریکا نیز آنطور که رسانه های عراق نوشته اند، در دیدار هیات کرد اعزامی به بغداد گفته که همه پرسی بر روند تحولات منطقه تاثیر منفی خواهد داشت و به همین دلیل کشورش با این تصمیم کردها مخالفت کرده است.
رهبران برخی احزاب کرد عراقی روز هفتم ژوئن گذشته در جلسه ای به ریاست مسعود بارزانی تصمیم گرفتند همه پرسی را در تاریخ 25 سپتامبر در اقلیم کردستان عراق برگزار کنند.
علاوه بر مخالفت های خارجی ، برخی احزاب کرد نیز با انجام آن مخالفت کرده اند و در حال حاضر یک کمپین رسانه ای نیز علیه آن در سطح کردستان عراق با عنوان 'نه به همه پرسی' راه افتاده است.

منبع: ایرنا

۸۰۱

کد خبر: 827234

وب گردی

وب گردی