مچ‌بندهای الکترونیکی تعدادی زائران ایرانی در فرودگاه جده ضبط شد

در حالی که مچ‌بندهای برخی از زائران مدینه‌بعد در فرودگاه جده ضبط شده است، مسئولان سازمان حج و زیارت این خبر را تأیید نمی‌کنند و بر وجود همه مچ‌بندهای الکترونیکی تأکید دارند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم سازمان حج و زیارت کشورمان امسال برای نخستین بار طرح استفاده از مچ‌بندهای الکترونیکی (تولید داخلی) را برای حجاج ایرانی تدارک دید و هدف از کار را کاهش مشکلات احتمالی نظیر گم‌شدن یا سرگردانی زائران عنوان کرد.

با همین تمهید سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری مچ‌بندهای آبی‌رنگ که حاوی مشخصات و اطلاعات کاروانی زائران ایرانی است جایگزین کارتهای شناسایی شد.

این مچ‌بندها به‌منزله کارت شناسایی حجاج محسوب می‌شود و حاوی مشخصات زائران حج تمتع است؛ در مچ‌بندها راهنمای الکترونیکی و اطلاعات شناسایی زائر قرار گرفته است و با نرم‌افزاری که در گوشی تلفن همراه نصب می‌شود همه اطلاعات آن قابل مشاهده خواهد بود که این مهم می‌تواند به زائرانی که مفقود می‌شوند کمک کند تا کاروان آنها سریع‌تر شناسایی شود.

اما مچ‌بندهای برخی حجاج ایرانی، امسال از سوی مأموران فرودگاه جده ضبط شده و به آنها عودت داده نشده است؛ آنها ضمن ابراز این موضوع خواستار رسیدگی برای بازگرداندن مچ‌بندها شدند.

یکی از بانوان ایرانی که نوزدهم مرداد ماه به‌همراه کاروان 17274 تهران را به‌مقصد جده ترک کرده است درباره ضبط شدن مچ‌بند الکترونیکی خود در فرودگاه جده می‌گوید: بعد از عزیمت به فرودگاه جده، چمدانهای ما مورد بازرسی مأموران فرودگاهی قرار گرفت و در این فرآیند مچ‌بندهای الکترونیکی ما توسط آنها ضبط شد.

وی می‌افزاید: البته در این فرآیند بازرسی، فقط تعدادی از مچ‌بندهای حجاج ضبط شده است و برخی حجاج دیگر مچ‌بندهای خود را در اختیار دارند.

این زائر ایرانی می‌گوید: تا آنجا که اطلاع یافته‌ایم مچ‌بندهای ضبط‌شده عودت داده نمی‌شود اما امیدواریم که هرچه زودتر این مچ‌بندها به زائران بازگردد.

وی اظهار می‌کند: البته حجاجی که از مدینه وارد می‌شوند هیچ مشکلی در حمل مچ‌بندها نداشته‌اند و در فرودگاه جده نیز فقط از تعدادی از زائران مچ‌بندها را دریافت کرده‌اند.

این زائر ایرانی توضیح می‌دهد: مدیر کاروان به ما اظهار داشته که فقط مچ‌بندهای برخی زائران را ضبط کرده‌اند؛ ما نیز چون جزو اولین کاروانهای «مدینه‌بعد» بوده‌ایم با چنین مشکلی مواجه شدیم.

اما حمید محمدی؛ رئیس سازمان حج و زیارت درباره ضبط مچ‌بندهای برخی زائران ایرانی در فرودگاه جده می‌گوید: هیچ مشکلی برای مچ‌بندها نیست و همه مچ‌بندهای حجاج در اختیار آنها قرار دارد.

این صحبتهای مسئولان سازمان حج و زیارت در حالی بیان می‌شود که هنوز مچ‌بندهای الکترونیکی برخی زائران ایرانی عودت داده نشده است.

بنابر اخبار کسب‌شده رایزنیها برای بازپس‌گیری تعداد اندکی از مچ‌بندهای حجاج ایرانی که در فرودگاه جده ضبط شده است ادامه دارد و گویا در روزهای آتی به زائران بازگردانده می‌شود.

اما ضبط مچ‌بندهای تعداد اندکی از زائران ایران و برخی مشکلات معدود، موجب نادیده گرفتن استقبال مناسب وزارت حج عربستان در فرودگاههای جده و مدینه نمی‌شود.

در این میان یکی از حجاج ایرانی که به‌‌تازگی از فرودگاه جده وارد عربستان شده است، می‌گوید: مسئولان حج عربستان و فرودگاه جده در فرودگاه این کشور با شاخه‌های گل از زائران ایرانی استقبال کرده‌اند که این جای قدردانی دارد.

وی اظهار می‌کند: نوع بازرسی از حجاج ایرانی بسیار مناسب بود و مأموران بازرسی سعودی رفتارهای مناسبی از خود بروز داده‌اند.

تمامی شواهد و دلایل نشان می‌دهد که با وجود برخی مشکلات معدود همانند ضبط مچ‌بندهای تعداد اندکی از زائران ایرانی و برخی شایعات مطرح‌شده در فضای مجازی، شرایط کلی زائران و نحوه برخورد با زائران ایرانی مناسب ارزیابی می‌شود و تا حدودی توافقات دو کشور اجرایی شده است.

البته باید تا پایان ایام حج تمتع صبر کرد و نحوه برخورد مأموران سعودی با حجاج ایرانی را در آینده برگزاری حج دخیل دانست.

700

کد خبر: 827237

وب گردی

وب گردی