العبادی: استقلال کردستان عراق اختلافات زیادی را به وجود خواهد آورد

نخست وزیر عراق تاکید کرد جدا شدن منطقه کردستان عراق از دولت مرکزی زمینه بروز اختلافات و مشکلات زیادی خواهد بود.

به گزارش ایسکانیوز از العالم، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق درباره استقلال منطقه کردستان عراق که سران کُرد برای آن تلاش می کنند هشدار داد و تاکید کرد که این امر نه تنها به نفع کُردها نیست بلکه باب اختلافات و مشکلات را به جای همکاری و همکاهنگی باز می کند.

با نزدیک شدن زمان برگزاری همه پرسی استقلال در منطقه کردستان عراق که قرار است در تاریخ بیست و پنجم ماه آینده برگزار شود ، واکنش های داخلی و خارجی در این باره هر روز بیشتر می شود.
وی افزود: حیدر العبادی نخست وزیر عراق پس از مذاکراتی که با یک هیئت از منطقه کردستان عراق داشت، هشدار داد که برگزاری همه پرسی استقلال کردستان باب اختلافات و مشکلات را به جای همکاری در منطقه باز می کند. این در حالی است که فؤاد معصوم ، رئیس جمهور عراق نیز حمایت خود را از مذاکره و بر طرف کردن اختلافات میان بغداد و اربیل ابراز کرده است.
روز نوری شاویس ، رئیس هیئت مذاکره کننده منطقه کردستان عراق ضمن اعلام مخالفت این هیئت با به تاخیر افتادن برگزاری همه پرسی از تاریخ مقرر گفت که مذاکره بهترین راه برای حل مشکلات موجود است.
از سوی دیگر سید عمار الحکیم، رئیس ائتلاف ملی (التحالف الوطنی) عراق طی سخنانی تاکید کرد: وحدت و یکپارچکی عراق همه را توانمند کرده است چرا که منافع جمعی در گرو حفظ عراق یک پارچه و امن است و می تواند بحران های سیاسی را پشت سر بگذارد.
سید عمار الحکیم همچنین قانون اساسی را مبنای مناسبی برای گفتگو و حل مشکلات موجود در صورت نبود اراده برای حل مشکلات برشمرد.

بکر بوزداغ ، معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه نیز ضمن مخالفت خود با برگزاری همه پرسی در کردستان عراق آن را عامل ایجاد تنش و تشنج در منطقه و نقض قانون اساسی عراق بر شمرد.
بکر بوزداغ در این باره گفت: ترکیه اهمیت زیادی برای برقراری امنیت و آرامش در عراق قائل است.
وی با اشاره به اینکه تصمیم منطقه کردستان برای برگزاری همه پرسی استقلال منجر به ایجاد تنش در منطقه خواهد شد گفت: ترکیه در این باره دوستانه هشدارهایی داده است و آماده ارائه هرگونه سناریویی برای مقابله با تهدیدهایی است که وحدت ملی ما را هدف قرار دهد هستیم.
داگلاس آلن سیلمان، سفیر آمریکا در عراق نیز به نوبه خود خطاب به هیئت مذاکره کننده کردستان عراق گفت که اکنون زمان مناسبی برای اجرای همه پرسی استقلال نیست چرا که خطر داعش همچنان در عراق پا برجا است.

802

کد خبر: 827287

وب گردی

وب گردی