سکوت  وزارت جهادکشاورزی در مقابل  زمین خواران حومه تهران /  بودجه ۸۰۰ میلیون یورویی که حجتی   از صندوق توسعه ملی گرفته  مجهول است

نماینده مردم تفرش و آشتیان گفت: وزارت جهاد کشاورزی ۸۰۰ میلیون یورو بابت واردات جو، ذرت و سویا دریافت کرده‌ ولی در جای دیگری مصرف شده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز، محمد حسینی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی (پنجشنبه، 26 مردادماه) در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت دوازدهم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، اظهار داشت: با توجه به گستردگی حوزه وزارت جهادکشاورزی، این وزارتخانه بستری برای خلق ثروت از طریق تولید و اشتغال مولد است و 90 درصد ارزش مواد غذایی مورد نیاز و 19 درصد اشغتال مولد کشور را بر عهده دارد و می‌تواند نقش مهمی را در توسعه ملی ایفا کند.

وی افزود: امنیت غذایی با اتکای تولید ملی یکی از مفاد سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است که در سیاست های کلی بخش کشاورزی حاکم بر برنامه ششم و اصل 43 قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته است.

نماینده مردم تفرش و آشتیان ضمن بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی نیازمند مدیری مدبر و با تجربه است که با در نظر گرفتن مشکلاتی مانند خشکسالی های اخیر و منابع آبی کشور و خشک شدن چاه‌ها و قنوات، فعالیت‌های کشاورزی را دچار تنگنا کرده و مشکلات آبی سبب شده بخش کشاورزی با ناپایداری مواجه شود.

حسینی متذکر شد: در گذشته سرمایه گذاری‌هایی در شبکه های آبیاری انجام شده ولی امکان بهره برداری از سرمایه گذاری‌ها را مختل کرده است.

نماینده مردم تفرش و آشتیان با اشاره به سوابق حجتی، اظهار داشت: سال گذشته جشن خودکفایی گندم را برگزار کرید، رکورد خرید 11 و نیم میلیون تن گندم را در سال های پس از انقلاب را تجربه کردید ولی وعده سر خرمن کشاورزان که از دیرباز در ذهن کشاورزان وجود داشت را بر باد دادید و به علت عدم پرداخت پول به موقع به جز یک بدهی چیزی برای کشاورزان نماند.

وی ادامه داد: قول دادید که 50 درصد از پول گندم را پس از 10 روز پرداخت کنید ولی متاسفانه بیش از 30 روز طول کشیده است.

حسینی با بیان اینکه خالی شدن روستاها و کاهش جمعیت روستایی کشور به 25 درصد و رسیدن سن ساکنین روستایی به بالای 40 سال، سیاست مزرعه تا سفره شما سبب شده که این قسمت از جامعه سفره هایشان کوچک تر شده، علی رغم اینکه خدمات خوبی به روستاها ارائه شده ولی به علت عدم درآمد مشکلات عدیده ای وجود دارد.

نماینده مردم تفرش و آشتیان با بیان اینکه با اجرای قانون اراضی ملی و اصلاحات بعدی و اجرای فرمان رهبری مبنی بر زمین خواری نه تنها مقابل زمین خواران حومه تهران، اوشان فشم، لواسانات، حاشیه رودخانه جاجرود و چالوس را نگرفته‌اید بلکه اگر سری به دادگاه های شهرستان های کوچک بزنید، کشاروزان را خواهید دید که به جای کار در مزرعه، در راهروهای دادگاه دنبال آرا قضائی هستند و عملکردشما موجب کوچ مردم به حاشیه شهرها شده است.

وی با بیان اینکه می دانیم عملکرد شما مورد خرسندی رهبری است و این موضوع بر کسی پوشیده نیست، افزود: اما سوال این است که در اطراف شما به جز بازنشستگان نیروی کارآمد دیگری نبود تا از آن‌ها استفاده کنند؟ تیم مدیریتی شما یکی از علامت سوالات نمایندگان است و لازم است اصلاح شود.

نماینده مردم تفرش و آشتیان با بیان اینکه سازمان تعاون روستایی در راس آن فردی بی انگیزه قرار دارد، بیان کرد: پرونده‌های حقوقی در این سازمان برای خرید کلزا و ذرت از شرکت‌هایی مانند روغن کشی خاور دشت، کیان البرز، روغن نباتی یگانه خزر، روغن نباتی جهان وجود دارد که بالغ بر 50 میلیارد تومان است و این ضرور و زیانی است که به خاطر نبود تصضمین های لازم قابل وصول نیست.

حسینی گفت: به دلیل خرید تضصمینی، 40 هزار تن سیب زمینی و پیاز معدوم و امحا شده است، همچنین خرید گندم خارجی توسط عاملان این سازمان و فروش به داخل، یکی از کارهای این سازمان بوده است.

وی با بیان اینکه از یارانه کشمشش نیز خبری نست، افزود: تنظیم بازار میوه نیز بشکلی است که تنها راه حل آن را خرید میوه از خارج کشور می دانید، گفت: در زمان برداشت محصول تولید داخل، مازاد آن توسط این سازمان پوشش نمی‌شود.

نماینده مردم تفرش و آشتیان با بیان اینکه صندوق محصولات کشاورزی، علی رغم کمک بوجه ای مجلس خسارت های لازم به کشاورزانی که دچار خشکسالی و سرمازدگی شده اند را پرداخت نکرده و در صورتی که 17 هزار میلیون ریال در سال 94 خسارت پدراخت شده که مخالف قانون بوده است.

حسینی با بیان اینکه در قانون بودجه سال 94 قرار بود که جریمه افراد کشاورزی که خشکسالی و سرما زدگی را تجربه کرده بودند و حق بیمه خود را پرداخت نکرده بود، گفت: تعداد این افراد یک میلیون و 500 هزار نفر است و وزیر جهاد کشاروزی هیچ کاری را انجام نداده است.

وی با اشاره به شرکت پیشتیانی امور دام، افزود: در سال 94 تنها از منابع موضوع خرید تصمینی جو و ذرت حدود 225 هزار میلیارد حق الزحمه و 239 میلیارد زیان پرداخت شده و در انبارگردانی که انجام شده 4 هزار و 600 تن کسری مواد غذایی به ارزش 74 میلیارد ریال گزارش شده است.

نماینده مردم تفرش و آشتیان با بیان اینکه از صندوق توسعه ملی حدود 800 میلیون یورو بابت واردات جو، ذرت و سویا دریافت کرده‌اید ولی در جای دیگری مصرف شده است، اظهار داشت: در خرید گوشت قرمز خارجی برای تنظیم بازار، ضمن پرداخت 900 هزار دلار جریمه، بابت واردات گوشت، جهت تنظیم بازار به دامداری ها ضربه وارد شد.

حسینی با بیان اینکه خالی شدن دامداری‌ها به علت عدم اجرای سیاست‌ها و نظارت موجب ورشکستگی دامداری‌‌ها شده است، متذکر شد: دامداری‌های فراهان، آشتیان و تفرش نمونه این ادعا هتسند.

نماینده مردم تفرش و آشتیان گفت: در شرکت خدمات حمایتی که مسئول واردات کود و سموم می باشد، مبلغ 88 میلیون یورو بابت واردات کود از صندوق توسعه ملی دریافت کردید ولی تصفیه نشده است.

301

کد خبر: 827300

وب گردی

وب گردی