تسهیلات دانشجویی دانشگاه آزاد افزایش می‌یابد

سرپرست صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به رشد 25 درصدی اعطای تسهیلات این دانشگاه به دانشجویان در سال گذشته از افزایش مجدد تسهیلات اعطایی به دانشجویان در سال 96 خبر داد.

سیدکیوان خاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره اعطای تسهیلات دانشگاه آزاد اسلامی به دانشجویان گفت: «اداره کل تسهیلات اعتباری و صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه دارای یک مجموعه و اساسنامه و مجموعه مقررات و هیات امنای مستقل است و طبق قانون واحدهایی که بیش از 500 دانشجو داشته باشند، موظف به داشتن صندوق رفاه دانشجویان هستند.»

او ادامه داد: «اداره کل تسهیلات اعتباری دانشگاه در 5 اداره در حال فعالیت است. اداره بیمه حوادث دانشجویی که موارد مربوط به حوادث دانشجویان را رسیدگی می‌کند. اداره وصول مطالبات معوق، اداره تسهیلات دانشجویی که درباره قرض‌الحسنه شهریه، قرض‌الحسنه تحصیلی، اجاره‌خانه، ازدواج و قرض‌الحسنه ضروری به دانشجویان خدمت‌رسانی می‌کند و اداره تسهیلات اعتباری که مربوط به وام‌های کارکنان و پرسنل است.»

سرپرست صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «ما به وضعیت تحصیلی و بهبود معیشت دانشجویان کمک می‌کنیم که همین مهم هم به امکان جذب دانشجویان کمک کرده و از انصراف و ترک‌تحصیل آنها به دلیل مشکلات مالی جلوگیری می‌کند. ما اجازه نمی‌دهیم هیچ دانشجویی به دلیل مشکلات مالی و عدم توانایی در پرداخت شهریه ترک تحصیل کند.»

پرداخت بیش از 4 هزار میلیارد ریال تسهیلات دانشجویی در سال 95

خاتمی در ادامه با اشاره به وام‌های این دانشگاه به دانشجویان گفت: «در سال 95 صندوق رفاه، تسهیلات قرض‌الحسنه شهریه تحصیلی، اجاره‌خانه، ازدواج و ضروری را به دانشجویان پرداخت کرد. مبلغ پرداختی برای شهریه 4هزار و 541 میلیارد و 174 میلیون ریال، قرض‌الحسنه تحصیلی 90 میلیارد و 854 میلیون ریال و برای قرض‌الحسنه اجاره‌خانه 3 میلیارد و 768 میلیون ریال پرداخت شده است. برای ازدواج 47میلیارد و 341 میلیون، برای قرض‌الحسنه ضروری 79میلیارد و 443 میلیون ریال نیز بوده است. یعنی در واقع در سال 95 این صندوق 4 هزار و 762 میلیارد و 882 میلیون وام قرض‌الحسنه پرداخت کرده است و درصد افزایش آن نسبت به سال 94 شاهد رشد 25درصدی بوده است.»

او گفت: «درآمد شهریه دانشگاه آزاد اسلامی در سال 95 نسبت به سال 94 فقط 2.7 درصد رشد داشته، اما تسهیلات پرداختی 25 درصد افزایش داشته است.»

به گفته خاتمی، همه دانشجویان تا زمان فارغ‌التحصیلی تحت بیمه حوادث هستند. اگر دانشجویی فوت شود، تا سقف 20 میلیون تومان و در صورت خسارت چه در داخل و چه خارج از دانشگاه تا 5 میلیون و در صورت نقص عضو تا سقف 20 میلیون تومان از طرف صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به او پرداخت می‌شود.

سرپرست صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد افزود: «براساس تفاهم نامه‌هایی که با بانک ملی و سایر مراکز داشته‌ایم که برای جلوگیری از خروج دانشجویان از کشور و جذب آنها به دانشگاه‌های داخل بوده است، تا سقف 5 میلیون تومان برای کارشناسی‌ارشد و 10میلیون تومان برای مقطع دکتری به عنوان کمک‌هزینه تحصیلی پرداخت می‌شود. همچنین 66 میلیارد تومان از محل اعتبارات وزارت علوم دریافت و بین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سال گذشته به صورت وام‌های 2.5 میلیون تومانی برای دکتری، 1.5 میلیون تومانی برای کارشناسی‌ارشد و 700 هزار تومانی برای کارشناسی توزیع شده است.»

او در پایان گفت: «همچنین با پست بانک ایران و صندوق کارآفرینی امید هم تفاهمنامه‌ای برای وام 10 میلیون تومانی ازدواج امضا کرده‌ایم و بر این اساس 7 هزار و 356 فقره توسط پست‌بانک و 4 هزار و 669 فقره توسط صندوق کارآفرینی امید پرداخت شده است. در مجموع حدود 120میلیارد تومان تسهیلات ازدواج تاکنون پرداخت گردیده و پیش‌بینی می‌شود برای سال 96 نیز این افزایش‌ها مثل سال 95 وجود داشته باشد. همچنین همه دانشجویانی که در سراسر کشور مشغول تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی هستند، به آنها یارانه غذا می‌دهیم.»

کد خبر: 827307

وب گردی

وب گردی