دانش فنی مینی ال ان جی در کشور توسعه داده می‌شود

ال ان جی یکی از روش‌های مطمئن صادرات گاز طبیعی به حساب می‌آید و امروزه با توجه به قوانین و مقررات موجود در زمینه محیط زیست، یکی از سوخت‌های متداول و قابل اعتماد برای خریداران و فروشندگان این محصول می‌باشد، از این رو پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت ملی گاز ایران توسعه دانش فنی LNG در کشور را در دستور کار قرار داده‌اند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ اکبر زمانیان، رییس پردیس صنایع پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت، ضمن تایید مطلب فوق گفت: برای جایگزینی سوخت خودرو‌ها و دیگر وسایل حمل و نقل به سوخت‌های پاک، اصولا از سه سوخت سی ان جی، جی تی ال و ال ان جی استفاده می‌شود که کاربرد سوخت LNG در حال توسعه بوده و در بخش‌های مختلفی از آن می‌توان استفاده کرد.

او با بیان این‌که این سوخت علاوه بر این‌که یک روش مطمئن برای صادرات گاز طبیعی به حساب می‌آید ، با محیط زیست نیز سازگار می‌باشد، تصریح کرد: امروزه ال ان جی از نظر فرآیندی و تجهیزات به عنوان یک تکنولوژی انحصاری در دنیا محسوب می‌شود و صرفا چندین شرکت آمریکایی و اروپایی در این زمینه فعال می‌باشند .

رییس پردیس صنایع پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت در همین راستا ادامه داد: انحصار این فناوری باعث شد که کشورهای دیگری نظیر کره و چین به دنبال توسعه دانش فنی ال ان جی باشند و از چند سال پیش شروع به توسعه این دانش در بخش فرآیند و تجهیزات کرده‌اند و با توجه به زمان تحریم و عدم همکاری ایران با تامین کنندگان تجهیزات بین‌المللی تصمیم بر آن شد که با کشورهایی نظیر کره جنوبی در این زمینه همکاری داشته باشیم.

او با تاکید بر اینکه از سه سال پیش مذاکرات پژوهشگاه صنعت نفت با شرکت ملی گاز در زمینه توسعه فناوری ال ان جی در داخل آغاز شده است، گفت: ال ان جی مورد استفاده در دنیا دارای سه مقیاس کوچک، mid scale و based load یا همان مقیاس بزرگ می‌باشد که شرکت‌های صنعتی بزرگ در دنیا عمدتا از مقیاس‌های بزرگ برای فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند.

زمانیان به بازار مصرف ال ان جی نیز اشاره کرد و افزود: بازار مصرف برای مقیاس‌های‌ بزرگ عمدتا برای صادرات می‌باشد ولی برای مصارف داخلی و ظرفیت‌های کوچک مقیاس‌های بزرگ کارایی نداشته و مقرون به صرفه نمی‌باشند از این رو در این بخش‌ها از مینی ال ان جی استفاده می‌شود.

او به کاربرد مینی ال ان جی در سطح دنیا اشاره کرد و گفت: این فناوری کاربردهای بسیاری دارد که از این میان می‌توان به تبدیل منابع گازی کوچک به ال ان جی اشاره کرد و همچنین سوخت‌های گازی که به فلر ارسال می‌شوند و تبدیل آن به LNG و ایجاد ارزش افزوده بالا از دیگر فواید این دانش فنی می‌باشد.

زمانیان ادامه داد: گازرسانی به مناطق دور دست که از طریق خط لوله امکان پذیر نمی‌باشد و همچنین تولید LNG برای مصرف خود‌رو‌ها و اتوبوس‌ها از دیگر کاربردهای مینی ال ان جی است که بسیاری از این فعالیت‌ها با همکاری شرکت ملی گاز در حال پیگیری و انجام است.

او با تاکید بر این‌که این سوخت دوست‌دار محیط زیست است گفت: هم اکنون سوخت موجود در کشتی‌ها مازوت است که دارای گوگرد بسیار بالایی بوده و برای محیط زیست آسیب‌های جبران ناپذیری را به همراه دارد از این رو تمهیداتی از سوی جوامع بین‌المللی در نظر گرفته شده است که ال ان جی جایگزین سوخت‌ مازوت شود.

زمانیان، به همکاری ایران و کره در زمینه ال ان جی نیز اشاره کرد و گفت: شرکت‌‌های دارای دانش فنی LNG با هیچ کشوری در توسعه دانش فنی همکاری نمی‌کنند و این شرکت‌ها به کشورهایی که به دنبال توسعه این دانش هستند و درصدد سهمی در فناوری و بازار می‌باشند پاسخ مثبت نمی‌دهند و از طرف دیگر کره جنوبی خود به دنبال توسعه این دانش بوده و چون منابع گازی کافی ندارند علاقه‌مندی مضاعفی برای همکاری با ایران برای آنها به منظور مشارکت در این زمینه به وجود آمده است.

او ادامه داد: از آنجایی که ایران اولین دارنده منابع گاز طبیعی در دنیا می‌باشد، یکی از بازارهای مناسب برای کره جنوبی، کشور ما محسوب می‌شود و با تحقیقات و بررسی‌های انجام شده تصمیم بر آن شد که ایران و کره جنوبی در زمینه ال ان جی وارد کنسرسیوم مشترک برای توسعه فناوری LNG شوند، از این رو توافق‌نامه‌ای میان این دو کشور با هدف توسعه مشترک دانش فنی و بازاریابی به امضاء رسید.

این مقام مسئول دو رکن اساسی را برای این کنسرسیوم‌ها مهم و اساسی دانست و گفت: با توجه به این توافق‌نامه، مرکز تجمیع دانش از سوی کشور کره شرکت کایتک و از طرف ایران پژوهشگاه صنعت نفت می‌باشند و همچنین وجود شرکت‌های سازنده‌ در هر دو کنسرسیوم به منظور ساخت تجهیزات مورد نیاز این فرآیند ضروری است.

زمانیان با تاکید بر اینکه این پروژه دارای دو بخش است گفت: در بخش B که مربوط به شیرین‌سازی و جداسازی گاز است ایران مسئول و شرکت‌های کره‌ای در بخش‌های مختلف آن همکاری خواهند داشت و در قسمت A که مرتبط با مایع سازی است کشور کره جنوبی مسئول و ایران در حوزه‌های مختلف با آنها همکاری می‌کند.

او ادامه داد: طبق توافقات انجام شده مقرر شده است که جلسات فنی با حضور نمایندگان کنسرسیوم‌ها در دو کشور برگزار و همچنین کمیته راهبری از سوی دو کشور تشکیل شده تا نتایج مختلف بدست آمده از جلسات فنی، مصوب و مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

402

کد خبر: 827310

وب گردی

وب گردی