سیستان و بلوچستان رتبه دوم تولید خرمای کشور را داراست

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان گفت: 21 واحد بسته بندی خرما با ظرفیت 40 هزار تن، 55 واحد سردخانه نگهداری خرما با ظرفیت 70 هزارتن تن و 3 واحد فرآوری خرما با ظرفیت 12 هزار تن در استان وجود دارد.

به گزارش ایسکانیوز رضا نجفی افزود: سیستان و بلوچستان رتبه دوم تولید خرمای کشور را داراست. 57 هزار هکتار از سطح باغ های سیستان و بلوچستان به کشت خرما اختصاص دارد که 45 هزار هکتار آن بارور و بقیه غیر بارور است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: کار برداشت خرما که از نیمه دوم تیرماه در سیستان و بلوچستان آغاز شده و در نیمه اول آبان‌ماه به اتمام می‌رسد. 70 نوع خرما در استان تولید می‌شود که خرمای "ربی و مضافتی" بیشترین سطح زیر کشت را تشکیل می‌دهند.

وی همچنین در ادامه به تولید سایر محصولات کشاورزی در استان نیز اشاره کرد و گفت: سالانه ۵۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی گرمسیری و سردسیری در استان تولید می شود. برخی از محصولات تولید شده استان به استانهای دیگر صادر می شود و توانسته سهم قابل ملاحظه ای در بازارهای عمده کشور داشته باشد.

رئیس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: سیستان و بلوچستان ظرفیت تولید همه محصولات باغی را دارد و بسیاری از این محصولات در نواحی جنوبی استان کشت می شود. در استان ۴۷۴۰ واحد گلخانه ای وجود دارد که سالانه ۵۰ تن محصول گلخانه ای در استان تولید می شود و اکثرا شامل خیار، گوجه و بادمجان است.

نجفی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: سیستان و بلوچستان با اقلیم خاص جایگاه ویژه ای در تولید محصولات مختلف بویژه میوه های نوبرانه و استوایی دارد که نظیر آن در هیچ نقطه کشور وجود ندارد. موز، چیکو، انبه، پاپایا، هندوانه، برنج، انواع خرما، پرتقال، لیموترش و گندم از جمله تولیدات شاخص سیستان و بلوچستان است.

وی گفت: وجود ۴۰۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت در سطح استان توانسته سیستان و بلوچستان را با توجه به داشتن خشکسالی های متوالی بازهم در زمره استانهای مهم کشور در زمینه کشاورزی قرار دهد.

کد خبر: 827339

وب گردی

وب گردی