جهت دهی معنادار برخی نمایندگان دربررسی برنامه های کرباسیان/وقتی مخالفان هم  موافقند!

دیروز در حالی بررسی برنامه های کرباسیان صورت گرفت که برخی نمایندگان مخالف، فقط سهمیه ی مخالفان را گرفتند و با صحبت هایی همچون بهتر است اینجور بشود حمایت واقعی خودشان را از وزیر پیشنهادی نشان دادند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ بررسی برنامه های کرباسیان روز چهارشنبه در مجلس صورت گرفت. ریئس گمرک ایران که عملکرد قابل قبولی در گمرک داشته است، برای تصدی وزارت اقتصاد برنامه هایش را تشریح کرد.

در بررسی عملکرد مسعود کرباسیان سه نماینده به عنوان موافق و سه نماینده به عنوان مخالف در صحن علنی مجلس سخن گفتند. گرچه کارشناسان احتمال رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی اقتصاد را محتمل می دانند، اما صحبت های مخالفان او برخی از نمایندگان را به فکر وا داشت.

به گفته ی موافقان کرباسیان به برنامه های مصوب کشور از جمله برنامه ی ششم توسعه و سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب از جمله اقتصاد مقاومتی و اصل 44 قانون اساسی پایبند است. هم چنین کرباسیان با فضای کسب و کار و معادلات جهانی آشنایی کامل دارد و با توجه به سوابق تدریسش در دانشکده های اقتصاد و مدیریت از دانش روز در خصوص جدیدترین تئوری‌های روز اقتصاد و مدیریت برخوردار است. او از منظر تجربیات مدیریتی هم 28 سال معاون وزیر صنعت، نفت، بازرگانی و اقتصادی بوده و چهار سال به عنوان معاون طیب‌نیا وزیر اقتصاد موفق دولت یازدهم نقش مثبتی ایفا کرده است. به عقیده ی نمایندگان موافق کرباسیان چهره‌ای است که اقتصاد را آلوده به خط و خطوط سیاسی نکرده و نمی کند در واقع حوزه اقتصاد را از تمامی جنبه ها تجربه کرده است. نه تنها در دستگاه‌های دولتی بلکه در نهادهای عمومی غیردولتی هم خدمت کرده است.

دلابل دیگر موافقان با وزیر پیشنهادی، رشد اقتصادی، فراهم ساختن شرایط توانمندسازی بخش خصوصی، تسهیل فضای کسب و کار، تقویت روابط اقتصادی خارجی به صورت هدفمند، مشارکت در ارتقای بهره وری، ایجاد شفافیت در اقتصاد و اصلاح نظام بانکی و تلاش برای جذب سرمایه گذاری خارجی است.

اما مخالفان کرباسیان نیز ناکارآمدی او در اقتصاد و اقتصاد دان نبودن او را دلیل اصلی مخالفت خود دانستند. هم چنین آن ها اعتقاد داشتند با شعار و نظریه پردازی نمی شود فرمانده اقتصادی دولت شد. هم چنین موسسات غیر مجاز، فساد و بی اعتمادی ای که ایجاد کرده اند از دیگر گلایه های نمایندگان بود که ادعا داشتند این موضوع در برنامه های کرباسیان شفاف سازی شود. انتقاد دیگری که به کرباسیان وارد شد بحث قاچاق بود که شرایط را برای تولید کننده ی داخلی بحرانی کرده است. با توجه به تجربیاتی که کرباسیان در این زمینه داشته بهبود وضع قاچاق کالا دور از انتظار نمی باشد.

انتقاد طنز آمیز دیگری که به کرباسیان شد این بود که یکی از نمایندگان گفت: آقای کرباسیان شما این همه مقاله و کتاب نوشته اید، پس مسولیت ها را چه کسی انجام می داده است؟! همین نماینده در انتهای حرف هایش گفت البته می دانم که همه ی وزرا رای می آورند و دکتر لاریجانی کنایه آمیز او را رجال الغیب خطاب کرد.

روحانی در معرفی کرباسیان به شوخی گفت که کرباسیان هم چون طیب نیا زمان اعلام خبر پیشنهادی در راه اصفهان بود که از او خواستم برگردد. گویا سکاندار این وزارتخانه باید از اصفهان بیاید.

نکته ای جالب در سخنان مخالفان کرباسیان وجود دارد چرا که از سه نماینده ی مخالف فقط یک نفر دلایل مخالفت را گفت و دو نفر دیگر با الفاظ، بهتر است و امیدواریم سخن گفتند و مخالف جدی فقط یک نفر بود این کار باعث شد مخالفان واقعی نتوانند پشت تریبون بروند. بخصوص یکی از اعضای فراکسیون امید که برای مخالفت با کرباسیان خیلی نرم عمل کرد. حتی او در طی سخنرانی اش گفت مخالفت من جهت حمایت از دولت است.

یکی از نمایندگان در مورد رکود حاکم بر بازار گفت: الان رکود کاری کرده که مردم دلشان برای تورم تنگ شده است. این صحبت طنز آمیز نماینده قطعا برداشت شخصی بوده است. مردم به هیچ وجه دلشان برای تورم تنگ نشده است و طبعا از وزیر اقتصاد آینده انتظار دارند در کنار کنترل تورم، رکود را کاهش دهد.

اما در انتها وزیر پیشنهادی برای دفاع از برنامه های خود پشت تریبون رفت. کرباسیان رانتی‌بودن، سیاست‌زدگی، نفتی و دولتی بودن اقتصاد کشور را مورد اشاره قرار دارد و افزود: چاره‌ای نداریم جز اینکه برای حل مشکل تاریخی اقتصاد اصلاحات تاریخی بزنیم. این کاری بزرگ و خطیر است. این کار در دولت یازدهم آغاز شده و باید با سرعت بیشتری تداوم یابد. عملیاتی کردن سیاست‌های اقتصادی مقاومتی در چهار ساله آینده باید انجام شود. این مسئله در برنامه ششم توسعه تجلی یافته است.

او در ادامه گفت: دستاوردهای دانش اقتصاد نشان داده که محیط کسب و کار بر واگذاری بنگاه‌های اقتصادی اولویت دارد و «نظام مالیاتی» باید اصلاح شود. فرآیند واردات و صادرات باید در یک پنجره واحد سر راست شود. باید مقررات مخل رونق کسب و کار لغو شود و باید صدور مجوزهای کسب و کار تسهیل شود و شورای گفت وگو در دستور کار قرار می‌گیرد.

403

کد خبر: 827342

وب گردی

وب گردی