تخریب ۴۰ ویلای آلاینده آب در پایین سد لتیان/ جلوی اضافه برداشت آب از چاه‌های مجاز را می‌گیریم

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با تأکید بر اینکه ۴۰ ویلا در پایین سد لتیان تخریب شده است، گفت: ساخت هتل آریانا در حاشیه رودخانه جاجرود در حوزه اختیارات این شرکت نیست که بخواهد درباره تخریب آن تصمیم‌گیری کند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمدرضا بختیاری در پاسخ به این سؤال که برخلاف اعلام تخریب 230 ویلای آلاینده آب شرب در تهران گزارش‌ها حاکی از این است که این تخریب‌ها در حد تخریب دیوار ویلاها بوده و در این ویلاها ساکنان همچنان از آب شرب استفاده می‌کنند، گفت: تخریب‌ها دو بخش است که یک بخش آن مربوط به ویلاهایی که در بستر رودخانه بوده است مثل ویلاهای خسروآباد در پایین‌ سد لتیان که 40 ویلای بزرگ را تخریب کرده‌ایم و برخی نقاط هم ویلا در بستر رودخانه نبوده و حیاط آن ویلا در بستر بوده که آن دیوارها نیز تخریب شده‌اند.

او افزود: در این خصوص باید اذعان شود که 3 نوع بستر در حریم رودخانه وجود دارد که شرکت آب منطقه‌ای تهران مسئول بستر و حریم کمی رودخانه است و حریم کیفی در اختیار سازمان محیط زیست است.

بختیاری ادامه داد: در خسروآباد ویلاهایی که تعداد آنها حدود 40 ویلا بوده است بسیار بزرگ و گران‌قیمت بوده‌اند و اقدام به تخریب آنها کرده‌ایم.

* مخالفت همیشگی آب منطقه‌ای تهران با ساخت هتل آریانای جاجرود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در پاسخ به این سؤال که هتل «آریانا» در حاشیه رودخانه جاجرود علیرغم تمام هشدارها همچنان در حال ساخت است و آیا تخریب این هتل بر عهده محیط زیست است، گفت: هتل آریانا در حریم کیفی رودخانه جاجرود قرار دارد و در حوزه اختیارات محیط زیست است هر چند شرکت آب منطقه‌ای تهران همواره با ساخت این هتل در حاشیه رودخانه جاجرود مخالفت کرده است.

او تأکید کرد: ورود شرکت آب منطقه‌ای تهران به این موضوع غیرقانونی است.

پیش‌تر و در چهاردهم مرداد ماه بختیاری در گفت و گو با خبرنگار فارس گفته بود:« تخریب ویلاها و رستوران‌های حاشیه رودخانه‌ها که آلاینده آب شرب هستند آغاز شده است و این اقدام در تاریخ آب تهران بی‌سابقه است. این اقدام که دارای مجوزهای قانونی از قوه قضاییه است توسط شرکت آب منطقه‌ای تهران آغاز شده و در 2 هفته گذشته 230 ویلا تخریب شده است.»

*اضافه برداشت از چاه‌های مجاز

بختیاری در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به این سؤال که چه تعداد چاه‌ غیرمجاز در استان تهران وجود دارد، گفت: در استان تهران 33 هزار حلقه چاه غیرمجاز داریم اما چاه‌های غیرمجاز استان تهران کم‌عمق هستند و برداشت آنها مثل استان‌های کرمان، خراسان، اصفهان و فارس نیست.

او افزود: برداشت آب از چاه‌های غیرمجاز استان تهران پایین است و در حد یک لیتر در ثانیه تا دو لیتر در ثانیه است یعنی به عبارتی می‌توان گفت برداشت آب از منابع زیرزمینی 2.5 میلیارد مترمکعب است که 2 میلیارد و 250 میلیون مترمکعب از چاه‌های مجاز و تنها 250 میلیون مترمکعب برداشت از چاه‌های غیرمجاز است.

او ادامه داد: چاه‌های مجاز دو حالت دارد که یکی برداشت زیاد و دیگری اضافه برداشت است؛ در حال حاضر جلوی اضافه برداشت از چاه‌های مجاز را می‌گیریم.

منبع: فارس

402

کد خبر: 827623

وب گردی

وب گردی