تحریم‌های آمریکا، اشتباه تاکتیکی بزرگ واشنگتن در قبال ایران

یک کارشناس نظامی طی گزارشی با اشاره به پیشرفت‌های حاصله در ایران در پی تحریم‌های ضدایرانی آمریکا، اقدامات محدودکننده واشنگتن علیه تهران را خطای تاکتیکی بزرگ این کشور ارزیابی کرد.

به گزارش سرویس سیاسی ایسکا نیوز به اعتقاد یک کارشناس نظامی روس، ایران خواهد توانست به مدد و لطف تحریم‌های آمریکا مجتمع نظامی-صنعتی خود را توسعه دهد و موشکی پیچیده بسازد و این چیزیست که گمانه‌زنی‌ها را درباره ارتکاب واشنگتن به خطا و اشتباه تاکتیکی بزرگ تشدید می‌کند.

به اعتقاد «ویکتور موراخووسکی» از کارشناسان نظامی روسیه، افزایش بودجه برنامه موشکی ایران به میزان 0.5 میلیارد دلار این امکان را برای این کشور فراهم خواهد آورد که موشکی میان‌برد را تولید و آزمایش کند.

پارلمان ایران در پاسخ به تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا لایحه‌ای در خصوص تخصیص 520 میلیون دلار برای توسعه برنامه موشکی ملی این کشور را به تصویب رساند.

بنابه اعتقاد این کارشناس نظامی، این امر امکان ظهور و گسترش قدرت‌های صنعتی جدید و تسریع در توسعه موشک میان‌برد (با برد 4500 تا 5000 کیلومتر) انجام آزمایش‌های موشکی و راه‌اندازی تولید انبوه را فراهم خواهد آورد.

علاوه بر این باید به این نکته توجه داشت که تدابیر محدودکننده اعمال شده از سوی آمریکا موجب تقویت قدرت موشکی ایران شده است اما آنچه پرسش‌برانگیز است این است که آیا ایرانیان به زودی خواهند توانست آمریکایی‌ها را از منطقه بیرون رانند یا خیر؟

تحریم‌های آمریکا علیه ایران تحریم‌های اقتصادی، تجاری، علمی و نظامی علیه ایران که از سوی دولت واشنگتن یا تحت فشار آن و از طریق شورای امنیت سازمان ملل بر جامعه بین‌المللی اعمال شده را دربر می‌گیرد.

در حال حاضر تحریم‌ها ممنوعیت معامله با ایران و ممنوعیت فروش هواپیما و قطعات یدکی به خطوط هوایی ایرانی را در بر می‌گیرد.

در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در سیزدهم آبان 1358، ایران به طور رسمی با تحریم‌های تجاری و اقتصادی آمریکا و متحدان اروپایی آن مواجه شد اما پس از اجرا شدن برجام در 27 دی 1394 تعدادی از تحریم‌های ضدایرانی آمریکا از جمله فروش هواپیما به کشورمان برداشته ‌شدند.

عمده تحریم‌ها علیه ایران پس از وقوع انقلاب 57، بعد از اشغال سفارت آمریکا در تهران شکل گرفت و در پی چالش بر سر برنامه هسته‌ای ایران شدت بیشتری یافت. برنامه اتمی ایران از سال 85 و به دنبال ارجاع پرونده این کشور از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای امنیت، با تحریم‌های مختلفی مواجه شده است.

تحریم‌های ایران را از نظر تحریم‌کنندگان می‌توان به 4 دسته کلی تقسیم‌بندی کرد: تحریم‌های چندجانبه مانند تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، تحریم‌های اتحادیه اروپا، تحریم‌های تک‌جانبه از سوی کشورهای مختلف همچون آمریکا و تحریم‌های کنگره آمریکا.

303

منبع: فارس

کد خبر: 827662

وب گردی

وب گردی