رشد 20 درصدی متقاضیان تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به سال گذشته

از تعداد ۸۶۰ هزار و ۴۳۷ نفر ثبت‌نام‌کننده در آزمون، ۷۷۲ هزار و ۹۸۲ داوطلب در جلسه آزمون حاضر و مجاز به انتخاب رشته شدند که از این تعداد ۴۹۷ هزار و ۳۲۶ داوطلب نسبت به انتخاب کدرشته‌های با آزمون و ۴۹ هزار و ۵۱۰ داوطلب نسبت به انتخاب به کدرشته‌های بدون آزمون اقدام کردند.

به گزارش ایسکانیوز، این آمار به این معنی است که در سال گذشته نزدیک به 65 درصد مجازشدگان نسبت به انتخاب رشته اقدام کرده بودند که بررسی این آمار از اختلاف حدود پنج درصدی حکایت می‌کند. انتخاب رشته کنکور سراسری سال 96 دانشگاه‌های دولتی و آزاد که از 19 مردادماه آغاز شد، پس از 6 روز (25 مرداد) به پایان رسید. مهلتی که به‌رغم پیش‌بینی‌ها برای مجازین دانشگاه‌های دولتی تمدید شد اما دانشگاه آزاد اسلامی اقدام به تمدید نکرد.

کاهش استقبال از دانشگاه‌های دولتی؟!

طبق آمار منتشرشده توسط سازمان سنجش، از تعداد ۸۳۸ هزار و ۹۲۹ داوطلب مجاز در کنکور ۹۶ براساس تعداد ۴۹۵ هزار و ۹۴۳ نفر معادل 59.12 درصد مجازین انتخاب رشته کردند. این مساله در حالی است که در آزمون امسال 930 هزار و 208 نفر حاضر بوده‌اند. این آمار در سال 95 روایت دیگری دارد؛ از تعداد ۸۶۰ هزار و ۴۳۷ نفر ثبت‌نام‌کننده در آزمون، ۷۷۲ هزار و ۹۸۲ داوطلب در جلسه آزمون حاضر و مجاز به انتخاب رشته شدند که از این تعداد ۴۹۷ هزار و ۳۲۶ داوطلب نسبت به انتخاب کدرشته‌های با آزمون و ۴۹ هزار و ۵۱۰ داوطلب نسبت به انتخاب به کدرشته‌های بدون آزمون اقدام کردند. این آمار به این معنی است که در سال گذشته نزدیک به 65 درصد مجازشدگان نسبت به انتخاب رشته اقدام کرده بودند که بررسی این آمار از اختلاف حدود پنج درصدی حکایت می‌کند.

رشد 20 درصدی ثبت‌نام دانشگاه آزاد اسلامی

اما این آمار در دانشگاه آزاد اسلامی قابل تامل است؛ طبق گفته سرپرست مرکز سنجش و پذیرش این دانشگاه در پایان مهلت ثبت‌نام رشته‌های با آزمون کنکور سراسری بیش از 230 هزار نفر نسبت به انتخاب رشته اقدام کرده‌اند. شاهانی درباره آمار نهایی تعداد متقاضیانی که برای تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب رشته کرده‌اند، گفت: «مهلت انتخاب رشته در رشته‌های با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی ساعت 24 روز 26 مرداد به پایان رسید و بیش از 230 هزار نفر فرم انتخاب رشته اینترنتی خود را تکمیل کردند.» او از رشد 20 درصدی تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: «نتایج نهایی این دوره‌ها از سوی سازمان سنجش آموزش کشور در دهه دوم شهریور اعلام می‌شود.»شاهانی با اعلام انتخاب رشته بیش از 61 هزار نفر در رشته‌های کارشناسی بدون آزمون و 10 هزار و 500 نفر در رشته‌های کاردانی بدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «نتایج دوره‌های بدون آزمون از سوی خود دانشگاه و در اواخر شهریور اعلام می‌شود.»

چه اتفاقی رخ داده است؟

رشد 20 درصدی انتخاب ثبت‌نام‌کننده در دانشگاه‌های آزاد و کاهش 6 درصدی در دانشگاه‌های دولتی قابل تامل است؛ سال گذشته ۱۹۳ هزار نفر در آزمون سراسری دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب رشته کردند که این رقم در سال جاری به بیش از ۲۳۰ هزار نفر رسیده است. این مساله بدون شک باید توسط کارشناسان حوزه آموزشی مورد مطالعه قرار گیرد که چه اتفاقی بین داوطلبان رخ داده است که شاهد کاهش علاقه‌مندی به دانشگاه‌های دولتی و افزایش ثبت‌نام‌کننده در دانشگاه‌های آزاد هستیم.

در این بین یکی از کارشناسان آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگویی با «فرهیختگان» بخش عمده‌ای از این رشد را ناشی از تبلیغات گسترده و حرفه‌ای رسانه‌ای دانشگاه می‌داند که در مدت ثبت‌نام برای اولین بار اجرا شد. این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد در مجموع هزینه تبلیغات کاهش چشمگیری داشته است.

او ادامه می‌دهد: «یک گزارش دقیق نشان می‌دهد امسال هزینه تبلیغات دانشگاه در ایام انتخاب رشته آزمون سراسری به کمتر از ۲۵ درصد سال‌های گذشته کاهش یافت اما تبلیغات هدفمند و موثر در رسانه ملی و شبکه‌های اجتماعی به طرق مستقیم و غیرمستقیم توانست روی جامعه هدف تاثیر بگذارد.»

یکی دیگر از کارشناسان حوزه آموزشی اما نظر دیگری دارد، او می‌گوید: «عدم ارائه خوابگاه از سوی برخی دانشگاه‌های سراسری، هزینه‌های سنگین حضور در شهر دیگر، نبود تفاوت ارزش مدرک دانشگاه آزاد اسلامی با بعضی از دانشگاه‌های دولتی و افزایش کیفیت آموزشی در واحدهای آزاد باعث شده، داوطلبان و خانواده‌ها اطمینان زیادی به ادامه تحصیل در این دانشگاه داشته باشند.»

او ادامه داد: «همه این مسائل از یک طرف و حضور واحدهای آزاد در نزدیک‌ترین مکان سکونت در شهرستان‌ها از دیگر موارد این رشد است.»

منبع: روزنامه فرهیختگان

کد خبر: 827697

وب گردی

وب گردی