افزایش تولید نفت در سایه ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری/ ابهام قراردادهای جدید نفتی همچنان به قوت خود پابرجاست

کارشناس مسائل انرژی گفت: افزایش تولید به تنهایی نمی‌تواند دلیل محکمی برای توسعه اقتصادی کشور باشد بایستی در کنار افزایش تولید امنیت سرمایه گذاری در کشور ایجاد شود.

مجتبی گل پرور کارشناس مسایل انرژی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز با بیان اینکه قراردادهای جدید نفتی به صورت واضح شفاف‌سازی نشده است اظهار کرد: در بررسی این قراردادها از نظرات کارشناسان خبره بهره کافی برده نشده است که یکی از نقاط ضعف مسئولان در این زمینه است.

او تاکید کرد: شفاف‌سازی قراردادها خیلی کارشناسی نبوده به طوری که در زمان واگذاری قراردادها به کشورهای منطقه منافع ملی کشور در نظر گرفته نمی‌شود بایستی در این راستا بازنگری صورت گیرد.

گل‌پرور تصریح کرد: هنوز ابهامات متعددی در خصوص مدل جدید قراردادهای نفتی ایران وجود دارد و برخی کارشناسان نسبت به امضای قراردادهای نفتی بر اساس مدل جدید پیش از شفاف‌سازی کامل و انجام کامل اصلاحات در این مدل هشدار داده‌اند.

کارشناس انرژی افزود: مسئولان نفتی بایستی در اجرای این قراردادها تمام تلاش خود را در جهت حفظ منافع ملی در نظر بگیرند و کاری نکنند که دود آن در آینده به چشم مردم برود چرا که اجرای صحیح این قراردادها علاوه بر رونق اقتصادی کشور بستر را برای حضور مستمر ایران در بین کشورهای منطقه فراهم می‌سازد.

گل‌پرور افزود: نباید به صنعت نفت سیاسی نگاه کرد چرا که این صنعت موتور محرکه اقتصاد کشور به شمار می‌رود، باید به دور از حاشیه به فکر توسعه این صنعت بود.

کارشناس مسائل اقتصادی و انرژی تاکید کرد: برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز باید به فکر شناسایی بازارهای جدید بود تا بازارهای از دست رفته منطقه را احیا کرد.

او تاکید کرد: بسیاری از کشورها قراردادهای بلند مدت و کوتاه مدت دارند و اکثر مشتریان پالایشگاه‌ها خود را متناسب با نفت آن کشورها تطبیق می‌دهند بایستی در این راستا تمهیداتی اندیشیده شود تا بازارهای قوی‌تر را به سوی خود جذب کنیم.

کارشناس انرژی افزود: افزایش تولید به تنهایی نمی‌تواند دلیل محکمی برای توسعه اقتصادی کشور باشد بایستی در کنار افزایش تولید امنیت سرمایه گذاری در کشور ایجاد شود.

402

کد خبر: 827708

وب گردی

وب گردی