ایسکانیوز داوری های هفته چهارم لیگ برتر را بررسی کرد/سد حاج ملک مقابل پرسپولیسی ها!

هفته چهارم لیگ برتر با 8 دیدار پیگیری شد که هفته ای پرحاشیه و پراشتباه به شمار می آید.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، هفته چهارم لیگ برتر با 8 دیدار پیگیری شد که هفته ای پر حاشیه و پر اشتباه به شمار می آید. از اشتباهات فاحش داور پرسپولیس و سیاه جامگان گرفته تا اعتراضات مهاجری. نکته جالب اظهارات حاج ملک داور دیدار پرسپولیس بود که همان شب به اشتباهاتش اعتراف کرد؛ وی اظهار داشت: در برخی از تصمیم‌گیری‌هایم اشتباه کردم، اما قصد و غرضی در کارم نبود. من در چهار هفته گذشته سه بازی را قضاوت کرده‌ام و داور هم روز خوب و بد دارد. پرسپولیسی‌ها حق دارند معترض باشند، اما داوری هم بالا و پایین دارد. از طرفی، باید ظرفیت شنیدن انتقادات را داشته باشیم. آقای داور اعتراف کرد اما چه فایده؟! این اظهارات دیگر برای پرسپولیس امتیاز نمی شود.

** حیدر سلیمانی

کارشناس داوری در گفت و گو با خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز در خصوص داوری های این هفته اظهار داشت: هفته چهارم شاید از حاشیه‌سازترین هفته ها محسوب شود. فاحش ترین اشتباهات داوری متعلق است به دیدار پرسپولیس و سیاه جامگان که حسابی در نتیجه این دیدار تاثیر داشته است. حمید جاج ملک بدترین قضاوتش را با نگرفتن دو پنالتی انجام داد؛ اصلی‌ترین مشکل‌ کار این داور نداشتن تمرکز در زمین بود، او به دید یک تماشاگر به بازی نگاه می کرد و بیشتر محو زیبایی های فوتبال بود نه قضاوتش. کمک ‌های حاج ملک عملکرد خوبی داشتند اما داور وسط پرچم کمک‌هایش را دیر می‌دید و دیر سوت می‌زد یا سوت‌هایی را می‌زد که هیچکسی باورش نمی‌شد!

وی ادامه داد: در بعضی صحنه ها هم که بازیکن همدیگر را به قصد کشت می‌زدند و برای قلم کردن پای حریف تکل می زدند، اما این داور نه سوتی زد، نه اخطاری و نه آوانتاژی داد؛ او قدرت تصمیم گیری و تمرکز لازم را در بازی نداشت. حاج ملک در مصاحبه پس از بازی عنوان کرد در 4 هفته لیگ برتر 3 بازی را قضاوت کرده و خستگی باعث اشتباه در این دیدار شده است. می توان در این مبحث کمی به او حق داد؛ با این برنامه ریزی ها داوران تحت فشار هستند. داوران بخشی از مسابقاتشان را باید زمینی طی کنند و مسیرهای طولانی باعث خستگی و کسالت شان می شود. داورهای تهران این مشکلات را ندارند و مسافت‌های کمتری را طی می‌کنند. با همه این تفاسیر ضعیف ترین داور این هفته حاج ملک بود.

سلیمانی افزود: کمیته داوران باید برنامه ای منظم تر برای داوران تهیه کند؛ به نظر من برای پیشگیری از این گونه مشکلات هر داور هر دو هفته یک بار به زمین برود که هم استراحت کافی و هم تمرکز کافی و ریکاوری داشته باشند. در کنار آن برای داورانی که قضاوت خوب و بی نقصی دارند پاداش در نظر گرفته شود. برای رفع و پیشگیری اینگونه قضاوت ها و مشکلات تنها به برنامه ریزی درست نیاز داریم.

کارشناس داوری در خصوص قضاوت دیدار ذوب آهن و سپاهان بیان کرد: دومین دیدار پرحاشیه و پراشتباه تقابل دو تیم ذوب آهن و سپاهان بود، البته گفتی است علیرضا فغانی قضاوت خوبی داشت اما اشتباهات کمک‌هایش خیلی تاثیرگذار بود؛ گلزن گل دوم سپاهان در موقعیت آفساید قرار داشت، اگر صحت این گل رد می‌شد امید ذوب آهنی‌ها تا پایان بازی برقرار بود تا جبران کنند. در ادامه می رسیم به قضاوت زاهدی فر در دیدار استقلال و سایپا که در کل بازی را خوب قضاوت کرد ولی یک پنالتی را به نفع سایپا نگرفت. دیگر اشتباه او در صحنه ای بود که روی مهدی ترابی خطا شد، پنالتی مشهود بود ولی داور اعتقاد به شبیه سازی داشت ولی نکته جالب این بود که به ترابی اخطار نداد! زاهدی فر خطا را شبیه سازی گرفت و در ادامه هم اخطار نداد. دیگر صحنه‌ها خوب قضاوت شد، شاید جو بازی روی کار این داور تاثیرگذاشت.

وی در خصوص دیدار دیده و استقلال خوزستان نیز عنوان کرد: مدیر روستا مدیریت درست و خوبی روی ای دیدار نداشت. محمدرضا خلعتبری با زیرکی‌هایش تصمیمات داور را مصادره می‌کرد و تحت و شعاع قرار می داد. این بازیکن با تمارض داور را مجاب می کرد به بازیکنان حریف اخطار بدهد؛ همچنین این داور قدرت اداره کردن بازی را نداشت، نیمکت‌های فنی با هم برخورد داشتند لحظه بازی دچار تنش می شد. اگر این دیدار در استادیوم پرجمعیتی برگزار می شد، این تنش به سکوها منتقل شده و به کل جو بازی را برهم می زد. داور نتوانست مدیریت خوبی داشته باشد. در بعضی صحنه ها 22 بازیکن آن را اخاطه می کردند و حتی احتمال اینکه پشت پا به داور هم بزنند و آن را پخش بر زمین کنند بود.

سلیمانی در مورد بهترین داور این هفته نیز تصریح کرد: فکر می کنم بهترین قضاوت این هفته برای سید رضا مهدوی داور دیدار فولاد، و گسترش بود. تصمیمات خیلی خوب و دقیقی را به دور از حاشیه‌ها گرفت، خطاهایی که اعلام کرد درست بود و هر دو تیم پذیرفتند و اعتراضی هم وارد نبود. با توجه به تجربه اش برای قضاوت دیدارهای بزرگ خیلی خوب بود.

این کارشناس داوری در خاتمه گفت: به نظرمن فدراسیون فوتبال، کمیته داوران در پایان هفته پنجم مختص داوران برنامه ریزی داشته باشند؛ کلاس مدیریتی و روانشناسی برای آن برگزار کنند تا داوران جوان ما نحوه برخورد با بازیکنان و مدیریت در بازی را یاد بگیرند. با آموزش های درست دیگر بازیکنان نمی توانند روی تصمیم‌های داور تاثیر بگذارند و آن را وادار به عقب نشینی کنند.

** سوت طلایی: سید رضا مهدوی

** کارت خاکستری: حمید حاج ملک

** اسامی داوران هفته چهارم:

پرسپولیس - سیاه جامگان: حمید حاج ملک-محمدرضا ابوالفضلی-سجاد طوری-روح الله شرفی- ناظر: اسماعیل صفیری

سایپا - استقلال تهران: محمد حسین زاهدی‌فر-حسن یوسفی-یعقوب سخندان- کوپال ناظمی-ناظر: زاهد بحرینی

تراکتورسازی - نفت تهران: بیژن حیدری-حمید سبحانی-مهدی شفیعی-سعاد وفا پیشه-ناظر: ابراهیم میرزابیگی

پارس جنوبی جم - صنعت نفت: سید حسین زرگر-فرزاد بهرامی-فرهاد مروجی-سید علی میر غفاری- ناظر: محمود رفیعی

ذوب آهن - سپاهان: علیرضا فغانی-محمدرضا مدیر روستا-محمد عطایی-امید سعید فر-ناظر: مسعود عنایت

پدیده مشهد- استقلال خوزستان: رضا عادل-هادی طوسی-عسگر محمدی-سید علی اصغر مومنی- ناظر: علیرضا کهوری

سپیدرود رشت - پیکان: پیام حیدری-تورج عیوض محمدی-سید اسد حاج محمدی-محمد ملکی-ناظر: ابوطالب طاهریان

فولاد خوزستان - گسترش فولاد: سید رضا مهدوی-بابک داوری-جلیل شعرانی-وحید صالحی- ناظر: خداداد افشاریان

601

کد خبر: 827777

وب گردی

وب گردی