موافقان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی چه گفتند؟

سه نماینده مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دلایل خود را مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، در چهارمین روز مراسم تأیید صلاحیت های وزرای کابینه دوازدهم، علیرضا ابراهیمی نماینده مردم آزادشهر، سیده فاطمه ذوالقدر نماینده تهران و جمشید جعفرپور نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه های پیشنهادی دکتر عباس صالحی دلایل خود را عنوان کردند.

**ابراهیمی​: دکتر صالحی یک روشنفکر دینی است

علیرضا ابراهیمی صبح امروز درباره وزیر پیشنهادی ارشاد در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: ما در این حوزه نیاز به کسی نداریم که فقط مدیر باشد، خودش هم باید اهل علم و فرهنگ باشد در غیر این صورت هیچکدام از چالش‌ها و تنش‌های فرهنگی و مدیریتی کشور برطرف نمی‌شود. عرصه فرهنگ جز با گفت‌وگو و مدارا قابل مدیریت نیست.

وی افزود: خوشبختانه ما مدیران زیادی داشتیم و هر کدام با دلسوزی‌هایی که داشتند و تمام زحماتی که کشیدند به درجه‌ای از موفقیت رسیدند اما با اندکی فکر متوجه می‌شویم که چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مرز امور فرهنگی و هنری با دستورات دین مبین اسلام همراه است ما نیاز به یک شخصیت چند وجهی و یک روشنفکر دینی داریم.

نماینده مردم آزادشهر در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما به وزیری در حوزه فرهنگ نیاز داریم که هم با اصول و احکام اسلامی و شرع آشنا باشد و هم خود اهل فرهنگ و اندیشه جدید داشته باشد و بتواند با اهل فرهنگ و هنر به گفت‌وگو بنشیند و بین این دو حوزه آشتی و هم افزایی ایجاد کند.

ابراهیمی با بیان اینکه دکتر صالحی یک روشنفکر تمام عیار دینی است، ادامه داد: امروز جمهوری اسلامی به چنین شخصیت‌هایی نیاز دارد تا بتواند گسست‌هایی که به طور طبیعی در جامعه بوجود آمده را ترمیم کند.

وی با اشاره به اینکه دشمنان جمهوری اسلامی در تلاش هستند تا در میان گذشته و حال میان جمهوریت و اسلامیت نظام و دین و زندگی روزمره ما فاصله بیندازند، گفت: ما برای مقابله با این طرح‌ها نیاز به پل‌هایی مانند دکتر سید عباس صالحی نیاز داریم. به مخالفین محترم عرض می‌کنم ما به حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید نگاه سیاسی و حزبی داشته باشیم، تجربه‌های این 4 دهه نشان داده است که مدیرانی که پای در یکی از این دو عرصه نداشتند موفقیت چندانی هم نداشتند.

ابراهیمی در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: جامعه امروزی جامعه ایرانی توسعه یافته متناسب با تربیت فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی خود است که با تکیه بر اصول اخلاقی و ارزش‌های اسلامی، ملی و انقلابی با تاکید بر مردم سالاری دینی، عدالت اجتماعی و آزادی‌های مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها و بهره‌مندی از امنیت اجتماعی و قضایی، حمایت از نویسندگان و شاعران، هنرمندان و معرفی بزرگداشت علما و شخصیت‌های فرهنگی جهان اسلام و حمایت از تشکل‌های صنفی و حرفه‌ای صورت می‌گیرد که اینها را می‌توان در برنامه‌های پیشنهادی دکتر صالحی دید.

** معرفی صالحی را برای وزارت فرهنگ و ارشاد به فال نیک می‌گیریم

سیده فاطمه ذوالقدر نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: راهکار فرهنگی بهره گیری از منطق و استدلال و در مواردی جدال نیکو است و نیاز به فردی اهل علم و فرهنگ دارد. که اینها در چهره دکتر صالحی قابل مشاهده است.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرز میان فرهنگ و دین است و دکتر صالحی کسی است که به هر دوی این امور آشنا است و روابط منحصر به فردی با علما دارد و می تواند پلی میان مطالبات مردم، علما و اصحاب فرهنگ باشد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بخشی از برنامه های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وی تحول در عرصه فرهنگ را محور برنامه های خود اعلام کرد و توجه به ارزش‌های والای انسانی و جایگاه فرهنگ و هنر و ادب در تحول جامعه و تعالی محیط پیرامونی جزو نقاط مثبت برنامه‌ها است.

وی تاکید کرد: فرهنگ فضایی پر از فرصت‌ها و تهدیدها است و دکتر صالحی به عنوان فردی غیرجناحی و سیاسی و دارای دغدغه فرهنگی و معتقد به گفت‌وگو و تعامل انتخابی مناسب در این حوزه است که امید است با رای نمایندگان شاهد حضور ایشان در کرسی حوزه فرهنگ باشیم و وی نیز با استفاده از ظرفیت زنان و جوانان بتوانند در این حوزه موفق باشند.

** دکتر صالحی می‌تواند بین فرهنگ و حوزه‌های علمیه ارتباط موثر برقرار کند

جمشید جعفرپور نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی ارشاد، اظهار کرد: برای مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیازمند فردی هستیم که فارغ از حاشیه‌ها و هیاهو‌های سیاسی به تدبیر مأموریت‌های متنوع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعم از قرآن، کتاب، مطبوعات، سینما، تئاتر و ... بپردازد.

وی در ادامه افزود: دکتر عباس صالحی فرزند فرهنگی است. ویژگی‌ها و سوابقی دارد که ما را در دادن رأی اعتماد به او کمک می‌کند. سابقه حضور طولانی دکتر صالحی در صحنه‌های مختلف فرهنگی، فعالیتهای طولانی به عنوان یک فرهنگ‌ور، حضور در مراجعی که فرهنگ‌سازی می‌کنند و در این حوزه سیاست‌سازی می‌کنند، کمیسیون‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای معاونان، شورای برنامه‌ریزی وزارتخانه‌ای، 4 سال معاون فرهنگی وزارتخانه بوده‌اند. از خانواده روحانیت بودند و خود آگاه به مسائل اسلامی، تخصصی و فرهنگ بودن و مشورت پذیری از ویژگی‌های آقای دکتر صالحی است و ما را به این نتیجه می‌رساند که به وزارت وی رأی بالایی بدهیم.

نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صالحی به گفت‌وگو و تعامل معتقد است، گفت: امروز گمشده ما در حوزه فرهنگ و سیاست، گفت‌وگوست اما متأسفانه بین جریان‌ها و گروه‌ها گفت‌وگو در نمی‌گیرد. وقتی گفت‌وگو کم باشد ناچاریم که در مورد دیگران حدس بزنیم و از دیگران غول می‌سازیم.

جعفرپور خاطرنشان کرد: دکتر صالحی می‌تواند پلی بین حوزه‌های علمیه به عنوان تولیدکنندگان محتواهای فرهنگی و غنی اسلامی و کسانی که این محتواها را فرآوری می‌کنند، همچون هنرمندان و امکانات بین این دو گروه را فراهم آورد.

503

کد خبر: 827916

وب گردی

وب گردی