طلای سیاه چشم ‌انتظار روی خوش بازار/ نفت سبک ایران در مرز 49 دلار

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه کاهش تقاضا و منسجم نبودن اعضای اوپک و غیراوپک در زمینه سقف تولید سبب شده که قیمت نفت کاهش پیدا کند گفت: پیش بینی می‌شود با برگزاری کمیته نظارتی رونق به بازار برگردد.

رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه اقصادی ایسکانیوز؛ در خصوص قیمت نفت در بازارهای جهانی اظهار کرد: قیمت نفت در بازارهای جهانی تحت تاثیر عوامل متعددی است به طوریکه در هفته گذشته قیمت نفت همزمان با افت ارزش دلار و کاهش تعداد سکوهای حفاری در آمریکا تا حدودی دستخوش نوسانات قیمتی شد.

او همچنین تصریح کرد: با توجه به اینکه آمریکا از ذخائر استراتژیک خود استفاده کرده و این امر سبب شد که قیمت نفت تحت تاثیر قرار گیرد تا جایی که میزان عرضه برتقاضا فزونی یافته و قیمت نفت کاهش پیدا کند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: ذخائر استراتژیک آمریکا بالای 500 میلیون بشکه است که در هفته گذشته به 478 میلیون بشکه کاهش پیدا کرد بنابراین تقاض خرید آمریکا به سمت آمریکای جنوبی و اوپک (سهم اوپک روزانه یک میلیون و 300 هزار بشکه) سوق داده شده است.

او افزود: موضوع دیگر به دلیل انسجام نداشتن اعضای اوپک و غیراوپکی در بازار است که متاسفانه به سقف تولیدی پایبند نیستند و این درحالی است که توافق کرده بودند از میزان سقف تولیدی عدول نکنند بنابراین عدم تقاضا باعث شد که بازار با مازاد مواجه شود و قیمت ها روند نزولی به خود بگیرد.

پدیدار ادامه داد: طبق گزارش که بلمبرگ دیروز منتشر کرده قرار است که هفتمین نشست فوق‌العاده کمیته فنی نظارت در ماه آگوست در وین اتریش برگزار شود و طبق جلسه این نشست توافق خواهند کرد که اگر کسی از سطحی که توافق می شود عدول کنند جرایمی را پرداخت کند. تصور بر این است که با برگزاری این جلسه بازار اصلاح و مدیریت خواهد شد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: امروز قیمت نفت در بازار نفت سبک آمریکا با 3 درصد افزایش به 48دلار و 51 سنت و نفت برنت دریای شمال در بازار شرق آسیا با 33درصد افزایش به رقم 52 دلار و 72 سنت رسید. همچنین سبد نفتی اوپک نیز به مرز 50 دلار نزدیک شده است.

او افزود: نفت سبک ایران نیز به قیمت 48 دلار 78 سنت به فروش می رسد با این تغییرات مثبت، انتظار می رود که قیمت نفت در بازار افزایش پیدا کند.

پدیدار خاطرنشان کرد: اگر اجلاس کمیته نظارتی اوپک و غیر اوپکی برگزار شود به طور یقین تقاضاهای جدیدی وارد بازار می شود و با مهار عرضه ای که صورت می‌گیرد دامنه قیمت نفت بین 50 تا 55 دلار استقرار پیدا کند.

گفتنی است الجزایر، آنگولا، اکوادور، گینه استوایی، گابن، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات متحده عربی و ونزوئلا عضو اوپک هستند.

402

کد خبر: 827993

وب گردی

وب گردی