رئیس شورای عالی تهیه کنندگان: معرفی وزیر ارشاد سخت ترین انتخاب رئیس جمهور است

رئیس شورای عالی تهیه کنندگان سینما، گفت: معرفی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از انتخاب‌های مشکل رئیس جمهور است زیرا باید با مصائب و مشکلات متعددی در زمینه‌های مختلف نشر، سینما، موسیقی، تئاتر تصمیمات آنی و دقیقی گیرد.

غلامرضا موسوی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره انتخاب وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: انتخاب وزیر فرهنگ یکی از انتخاب‌های مشکل رئیس جمهور است زیرا از یک سو باید با انتخاب وزیری دانا و با بینش نشان دهد به اهالی فرهنگ احترام می‌گذارد و از سوی دیگر آن فرد علاوه بر آن ویژگی‌های فرهنگی که در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد بتواند مصائب و مشکلات متعددی در زمینه‌های مختلف فرهنگی را مدیریت کند.

وی افزود: گزینش وزیر فرهنگ اگرچه معمولا انتخاب سیاسی برای نمایندگان نیست اما یکی از انتخاباتی است که معمولا بعدها باید پاسخگو باشند، به هر حال این انتخاب برای خود رئیس جمهور هم مشکل است.

این تهیه کننده سینما، ادامه داد: طبیعتاً وزیری که در این وزارتخانه انتخاب می‌شود اولاً باید شجاعت و تدبیر فراوانی داشته باشد، یعنی تدبیر را توام با شجاعت داشته باشد وگرنه عملاً به وزارتخانه ای دسته چندم تبدیل می شود.

موسوی با اشاره به چالش های پیش روی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: شاید در هیچ حوزه ای به قدر فرهنگ و هنر عقاید متفاوت نداشته باشیم یعنی، اگر چه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نظر قانونی و دولت، متولی فرهنگ و هنر است اما جاهای مختلفی از جمله سازمان صدا و سیما و بسیاری نقاط دیگر مانند حوزه‌های علمیه و حتی بخش‌های فرهنگی بسیاری از نهادهای نظامی و غیرنظامی همه در زمینه سینما، تئاتر، موسیقی، کتاب و مجموعه فرهنگ صاحب نظر بوده و خود را متولی می‌دانند.

وی افزود: به همین جهت هر وزیری که انتخاب می شود با چالشی بسیار بزرگ به شکل های مختلف رو به رو است که هرکدام از این مراکز رسمی و غیر رسمی مدعی‌ هستند و در حقیقت چوب لای چرخش می گذارند.

این تهیه کننده سینما با اشاره به مشخصاتی که یک وزیر فرهنگ باید دارا باشد، تاکید کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید، قدرتی داشته باشد که با استدلال، شجاعت، تدبیر و هوش بتواند با تمام مصائبی که به آنها اشاره کردم، رو به رو شود.

وی در توضیح مصائب وزیر ارشاد، گفت: وقتی فیلمی پروانه نمایش صادر می‌شود، مجوز صادر شده باید کارکرد داشته باشد و راهی را طی کند که به نمایش فیلم ختم شود و آدم هایی که بر اریکه قدرت هستند هرکدام سعی نکنند از امکانات خود برای چوب لای چرخ گذاشتن مجوزهای صادر شده، استفاده کنند.

موسوی، اظهار کرد: وقتی در یکی از معاونت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصمیمی گرفته می‌شود باید وزیر روی آن پافشاری کند وگرنه اهالی هنر اگر احساس کنند که وزیر حامی آنها نیست طبیعتاً از وی روی بر می‌گردانند و در چنین وضعیتی عملاً نتیجه بسیار منفی به بار می‌آورد و آن وزارتخانه عملاً به چرخ پنجم تبدیل می‌شود و دیگر نخواهد توانست نتیجه‌ای برای فرهنگ و هنر داشته باشد.

وی افزود: ضمن اینکه وزیر آتی فرهنگ و هنر باید پاسخگوی مقامات عالی نظام هم باشد زیرا یکی از کسانی که وزیر فرهنگ باید در مقابلش پاسخگو باشد، مقام معظم رهبری است که به فرهنگ دلبستگی دارند و طبیعتاً نگاه‌های ویژه‌ای هم به این حوزه دارند. بنابراین می شود گفت به وزیری بسیار با تدبیر که بتواند برنامه های دقیقی داشته باشد نیازمند هستیم.

وی ادامه داد: امیدوارم سیدعباس صالحی از مجلس رای بیاورد و موفق شود این مسیر پر پیچ را که مدعی‌های متفاوت دارد، طی کند.

موسوی خاطرنشان کرد: وزیر فرهنگ باید قدرت تصمیم گیری به موقع داشته باشد، شرایط را بسنجند و اگر تصمیمی گرفت به پایش بایستد زیرا وقتی در یک وزارتخانه پای تصمیم گرفته شده ایستاد، ایجاد قدرت می‌ شود ضمن اینکه باید قدرت چانه زنی هم داشته باشد زیرا اگر تصمیمی گرفته شود و نتواند اجرایی کند قدرت وزیر کم می شود.

501

کد خبر: 828022

وب گردی

وب گردی