حذف مجسمه «ژنرال ئی لی» از دانشگاه دوک آمریکا

مسئولان دانشگاه «دوک» از بیم تکرار خشونت‌های شارلوتسویل مجسمه قهرمان جنگ داخلی آمریکا را از این دانشگاه جمع‌آوری کردند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ «دانشگاه دوک» واقع در شهر دورهام در کارولینای شمالی به منظور ممانعت از تکرار حوادث شارلوتسویل اقدام به حذف مجسمه ژنرال «رابرت ئی لی» از کلیسای کوچک این دانشگاه کرد.

«وینسنت پرایس»، رئیس دانشگاه دوک در نامه‌ای به انجمن دانشگاهی اعلام کرد طی جلسه‌ای با هیئت علمی، کارکنان، دانشجویان و فارغ التحصیلان، تصمیم بر این شد که مجسله ژنرال ارتش مؤتلفه‌ ویرجینیای شمالی در دوران جنگ داخلی آمریکا از کلیسای کوچک دانشگاه حذف شود.

تصمیم مسئولان دانشگاه دوک برای جمع‌آوری مجسمه پس از آن اجرایی شد که روز شنبه گذشته درگیری‌های خشونت‌آمیزی میان فعالان ضدنژادپرستی و گروه‌های راست‌افراطی در شارلوتسویل ویرجینیا رخ داد. در این درگیری‌ها، یک خودرو شماری از تظاهرکنندگان را زیر گرفت. در این حادثه یک نفر کشته و 19 نفر مجروح شدند.

این مجسمه آهکی بامداد روز شنبه در حالی از دانشگاه دوک برداشته شد که روز پنجشنبه افراد ناشناس بخش‌هایی از صورت مجسمه را تخریب کرده بودند.

مجسمه ژنرال لی یکی از ۱۰ تندیس شخصیت‌های تاریخی این دانشگاه بود.

دوشنبه گذشته نیز مجسمه برنز ژنرال ئی لی در مرکز شهر دورهام توسط معترضان پایین کشیده شد.

ژنرال ئی لی فرمانده ارتش مؤتلفه‌ی ویرجینیای شمالی در دوران جنگ داخلی آمریکا و از چهره‌های وفادار به «جفرسون دیویس»، رئیس جمهور حامی برده‌داری در آمریکا بود.

کد خبر: 828102

وب گردی

وب گردی