علل استرس‌های پیش از کنکور را بدانید

عضو هیات‌علمی واحد علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی : «کنکور برای همه واقعا استرسی بزرگ است. بسیاری از فرزندان ما با کنکور دچار مشکلات فیزیکی، روحی و روانی می‌شوند چون واقعا همه زندگی‌ و آینده خود را در گرو قبولی در دانشگاه می‌دانند. در حالی که قبولی یا عدم قبولی در کنکور نمی‌تواند ملاک درستی در موفقیت یا عدم موفقیت فرد باشد.»

به گزارش ایسکانیوز، ایام کنکور دانشگاه‌ها که فرامی‌رسد استرس خانواده‌ها به حدی است که از هرگونه تلاش برای قبولی فرزند خود در آزمون ورودی مراکز آموزش عالی دریغ نمی‌کنند. از اقدامات تغذیه‌ای تا فعالیت‌های مختلف کمک آموزشی و کلاس‌های پیش از کنکور؛ همه و همه در یک نگاه ظاهری شاید تسلی‌بخش استرس‌های روانی داوطلبان و خانواده‌های آنها باشد، اما در نگاه واقعی شاید خیلی‌ها از این فضای متشنج روانی بهره مادی می‌برند. کارشناسان معتقدند خیلی از کلاس‌های کنکور به جای کمک به پیشرفت داوطلبان موجب سلب خلاقیت‌های علمی از آنها می‌شود. در کنار این امر تشنج و استرس روانی حاصل از کنکور در پسرفت روحی و روانی داوطلبان دانشگاه بسیار موثر است. چیزی که می‌توان آن را به راحتی با حذف کنکور یا استفاده از تحصیلات دانشگاهی بدون آزمون ورودی مثل آنچه در دانشگاه آزاد اسلامی در جریان است، حل کرد.

انتظار بیش از حد خانواده‌ها از داوطلبان

سیدعلی حسینی المدنی مدیرگروه روانشناسی واحد تهران شمال دانشگاه آزاد اسلامی در این باره می‌گوید: «یکی از دلایل مهمی که موجب ایجاد استرس در داوطلبان کنکور می‌شود این است که خانواده‌ها نوعا بیش از اندازه از فرزندان خود انتظار دارند که حتما باید در رشته‌های خاص قبول شوند، چون آینده آنها را در گرو موفقیت درکنکور می‌بینند. در اینجا یک نکته مهم دیگر هم وجود دارد که ما احساس می‌کنیم اگر چیزی را به‌راحتی به دست بیاوریم آن چیز فاقد ارزش است. یعنی مثلا اگر بدون کنکور و آزمون وارد یک رشته دانشگاهی شویم تحصیلات‌مان بی‌ارزش خواهد بود. در خیلی از کشورها ورود به دانشگاه بدون آزمون صورت می‌گیرد اما در کنار این امر، مقررات آموزشی سختگیرانه‌ای وجود دارد که باعث می‌شود دانشجو در سطح علمی بالایی تحصیل کند و آموزش ببیند؛ چیزی که لازم است در ایران هم بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.»

او درباره کلاس‌های کنکور هم می‌گوید: «به نظر من در بیشتر موارد آنچه اهمیت پیدا می‌کند مادیات و سودهای تجاری است تا ایجاد آرامش روانی برای داوطلب و کمک به پیشرفت آنها. کسانی که بیش از اندازه به کلاس‌های کنکور وابستگی دارند در حقیقت تا حد زیادی از فضای خلاقیت فاصله پیدا می‌کنند. البته همین‌جا باید اشاره کرد که شاید خود کنکور هم می‌تواند به خاطر استرس بالایی که در داوطلب ایجاد می‌کند مانع از خلاقیت‌های علمی و تحصیلی فرد شود، بنابراین داوطلب به ناچار می‌خواهد این خلأ را با حضور مداوم در کلاس‌های پیش از کنکور جبران کند.»

او تاکید می‌کند: «در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی امروز این شرایط فراهم شده که داوطلب در نزدیکی محل سکونت خود در رشته‌ای که به آن علاقه دارد تحصیل کند. از سوی دیگر ما باید در جامعه تبعیضات استخدامی را به حداقل برسانیم تا حتما فرد در هر دانشگاهی که شرکت و تخصص پیدا کرد بر اساس کارایی علمی و عملی، مورد استخدام قرار بگیرد. اگرچه معتقدم اکثر دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی از سطح بالای علمی و تخصصی برخوردارند.»

کنکور؛ یک استرس بزرگ

محسن رازافشا، روانپزشک و عضو هیات‌علمی واحد علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی هم در این باره می‌گوید: «کنکور برای همه واقعا استرسی بزرگ است. بسیاری از فرزندان ما با کنکور دچار مشکلات فیزیکی، روحی و روانی می‌شوند چون واقعا همه زندگی‌ و آینده خود را در گرو قبولی در دانشگاه می‌دانند. در حالی که قبولی یا عدم قبولی در کنکور نمی‌تواند ملاک درستی در موفقیت یا عدم موفقیت فرد باشد.»

او به تحصیل بدون آزمون در دانشگاه آزاد اسلامی هم اشاره کرده و می‌گوید: «در خیلی از رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی آزمون وجود نداردو دانشجو می‌تواند به راحتی تحصیل کند، این خود می‌تواند عاملی باشد تا برای فرد آرامش روانی به وجود بیاید. اما به این نکته هم باید توجه داشت که در این مسیر آنچه اهمیت دارد دانش‌افزایی و تحصیل علم است و کیفیت تحصیل خیلی بیشتر از کنکور باید مورد توجه باشد.»

او به بهره‌برداری عده‌ای از این فضای پراسترس هم اشاره کرده و می‌گوید: «الان به نظر می‌رسد میزان ظرفیت دانشگاه‌ها از تعداد متقاضیان خیلی بیشتر است. با این حال خیلی‌ها به دلیل امیال مادی که دارند درتلاش‌اند با استفاده از این فضا و با گسترش برخی کلاس‌های کنکور به منافع مادی بیشتری دست پیدا کنند. در برخی از این کلاس‌ها به درست یا اشتباه به داوطلب القا می‌شود که با تحصیل در این موسسه به فلان رتبه دست پیدا خواهی کرد، چیزی که قطعا برای آن تضمینی وجود نخواهد داشت. بیشترین آمار قبولی ما در رشته‌های پزشکی مربوط به شهرستان‌هاست، حتی نقاطی که شاید یک کلاس کنکور هم در آنجا وجود نداشته باشد.»

رازافشا در ادامه برای کنترل استرس ناشی از کنکور می‌گوید: «به هر میزان که داوطلب دانش علمی خود را بالا ببرد و بیشتر درس بخواند از میزان استرس خود خواهد کاست، چون برای اینکه با استرس مبارزه کنید بهترین راهکار این است که در آن پدیده مسلط باشید، پس هیچ‌محصلی نباید درس نخوانده هیچ‌امتحانی را برگزار کند.»

او در پایان به این نکته هم اشاره می‌کند که وقتی این امکان وجود دارد که بدون آزمون در دانشگاهی مثل دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل کرد، این امر نه‌تنها به کاهش استرس‌های ناشی از کنکور کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود دانشجو به عمق‌بخشی به کیفیت آموزشی خود هم بیشتر توجه کند.

منبع: فرهیختگان

کد خبر: 828143

وب گردی

وب گردی