بی‌طرف مانع از ایجاد سدسازی‌ها در کشور ترکیه نشد

نماینده مردم اسفراین در مجلس گفت: بی‌طرف در دوران وزارت خود نتوانست از دیپلماسی استفاده کند و مانع از ایجاد سدسازی‌ها در ترکیه نشد که امروز باعث خشک شدن دجله و فرات شده است.

به گزارش ایسکانیوز ، هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز یکشنبه 29 مرداد قوه مقننه در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو گفت: عمده دلایل مخالفت بنده با آقای بی‌طرف درباره مسئله آب است که امروز تبدیل به مهمترین مسئله کشور شده است.

وی با بیان اینکه آقای بی‌طرف 8 سال وزیر نیرو در دولت اصلاحات بود و دچار خطای سرمایه‌گذاری در مسئله آب شد ادامه داد: به طور مثال آقای بی‌طرف در دوران وزارت خود نتوانست از دیپلماسی استفاده کند و مانع از ایجاد سدسازی‌ها در کشور ترکیه نشد که امروز باعث خشک شدن دجله و فرات شده است.

نماینده مردم اسفراین تصریح کرد: گفته می‌شود 85 درصد از منشا ریزگردها خارجی است که بیشتر این ریزگردها از کشور عراق وارد کشورمان می‌شود اگر آقای بی‌طرف در زمان وزارت خود از دیپلماسی به خوبی استفاده می‌کرد امروز شاهد این ریزگردها در کشور نبودیم.

قوادمی با اشاره به ساخت سد گتوند در کشور و مشکلات ایجاد شده در این سد اضافه کرد: پیش از انقلاب اسلامی آمریکایی‌ها طی کار کارشناسی اعلام کرده بودند که 14 کیلومتر بالاتر از مکانی که امروز سد ساخته شده باید این سد احداث می‌شد امروز این سد در جایی ساخته شده که آب شیرین با آب شور مخلوط می‌شود که از آب دریا نیز شورتر شده است آقای وزیر پیشنهادی نیرو باید اعلام کند چرا این سد در این منطقه ساخته شد که مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در زمان آقای بی‌طرف در وزارت نیرو سدهایی در استان خراسان احداث شد که یک قطره آب هم امروز ندارند و یا مشکلات خاص خود را دارند که نشان از خطای سرمایه‌گذاری در مسئله آب دارد.

وی با خطاب قرار دان وزیر پیشنهاد نیرو گفت: آقای بی‌طرف برای حل مشکل ساختاری در بحث آب چه برنامه‌ای دارید.

قوامی با بیان اینکه قنات‌ها از بین رفته و به جای آنها چاه‌های عمیق ایجاد شده است، گفت: وزیر پیشنهادی نیرو باید بگوید که چه برنامه‌ای برای حفظ این میراث 2500 ساله که همان قنات‌ها هستند، دارد.

وی تصریح کرد: برداشت‌های بی‌رویه از چاه‌های عمیق و آب‌های زیرزمینی امروزه مشکلات عدیده‌ای ایجاد کرده و آقای بی‌طرف باید بگوید برای این موضوع چه برنامه‌ای برای کاهش 10 میلیارد متر مکعب مصرف آب دارد.

کد خبر: 828170

وب گردی

وب گردی