دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دکتری مطالبات صنفی خود را مطرح کردند

جمعی از دانشجویان دکتری دانشگاه‌های سراسر کشور در قالب «کمپین مطالبات دکتری از وزارت علوم» درخواست‌های خود را از مسئولان وزارت علوم مطرح کردند.

به گزارش ایسکانیوز؛ متن نامه دانشجویان و فارغ التحصیلان دوره دکتری به این شرح است: «ما دانشجویان و فارغ‌ التحصیلان دوره دکتری دانشگاه‌­های سراسر کشور مدت‌های مدیدی است که مطالباتی به‌حق در راستای بهبود وضعیت خود را پیگیری می‌نماییم.

در این راستا اقداماتی نظیر ایجاد «کمپین مطالبات دکتری از وزارت علوم»، برگزاری نشست و پیگیری مدنی و قانونی و رایزنی با جمع کثیری از مسئولین محترم دستگاه­های اجرائی کشور را انجام داده و در ادامه مسیر مصمم به جلب همدلی و مساعدت شما هستیم. بر همگان مبرهن است که وضعیت دانشجویان و فارغ التحصیلان دکتری کشور، اسف­بار است و این سرمایه‌های عظیم با مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی و به ویژه با بحران بیکاری دست و پنجه نرم می­کنند.

بدون شک اگر این قشر فرهیخته و دردمند کشور، با فراغت بال بیشتری از جهت تامین هزینه ها و مخارج زندگی و رفاه نسبی (که حداقل حقوق قانونی آنها است) داشته باشند با علاقه و انگیزه بیشتری توان خود را صرف بالندگی علمی ایران عزیز خواهند کرد. در حال حاضر متاسفانه سیاستگذاری‌های مرتبط با نظام آموزش عالی کشور به هیچ وجه توقعات حداقلی این بخش از جامعه علمی کشور را برآورده نمی سازند.

از این رو، ما دانشجویان و فارغ ­التحصیلان دوره دکتری در حرکتی کاملا قانون‌­مدارانه و مدنی در چارچوب­ قوانین کشور، اهم مطالبات خود را به شرح زیر بیان می­داریم:

الف) تسهیلات لازم در دوران تحصیل دکتری:
برقراری حقوق ماهیانه برای دانشجویان زیر نظر وزارت علوم همانند دانشجویان وزارت بهداشت؛ تسهیل دریافت وام های ویژه دوره دکترا؛ به‌شمار آوردن مدت زمان تحصیل به عنوان سابقه کار و فراهم نمودن بیمه تامین اجتماعی در ازای آن، یا عدم تعهد و انجام کار پژوهشی در عین شاغل بودن؛ تعریف جایگاهی برای نماینده دانشجویان به عنوان مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (چرا که هیچ کس به اندازه دانشجویان دکتری به دغدغه­های آن­ها مسلط نیست) و همکاری در جهت ایجاد صنف متحد دانشجویان دکتری کشور.

ب) اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان دکتری:
تصویب، نظارت و اجرای قوانینی جهت تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت و نیز ایجاد تفاهم­نامه­های همکاری میان دانشگاه و سایر ارگان­ها و نهادهای دولتی و غیردولتی کشور جهت معرفی فارغ­‌التحصیلان دکتری به آن­ها و طراحی سامانه­ای یکپارچه جهت جایابی؛ بالا بردن شرط سنی جهت آزمون­های استخدامی متناسب با زمان تحصیل و باز کردن ظرفیت مختص فارغ­التحصیلان دکتری در فرصت­های شغلی مختلف.

در پایان این بیانیه از شما مسئولین و خدمتگزاران نظام اسلامی انتظار داریم با توجه به مواجهه این قشر نخبه کشور با مشکلات معیشتی و معضلات شغلی پس از فراغت از تحصیل، آینده آنان را بیشتر مد نظر قرار دهید. همچنین از دانشجویان و فارغ التحصیلان دکتری نیز دعوت می­شود که به این کمپین بپیوندند تا در رسیدن به اهداف تسریع شود.

شرح مفصل این مطالبات و پیشنهاد کارشناسی شده و مدونی در نامه الکترونیکی خطاب به نمایندگان مجلس و مسئولین ذی­ربط، گردآوری شده و جهت امضای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دکتری منتشر شده است که بیش از سه هزار امضای الکترونیک و بالغ بر هزار امضا بر روی کاغذ را پشتوانه­ خود دارد."

گفتنی‌ا­ست، رییس دانشگاه فردوسی مشهد از این کمپین حمایت کرده و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در دیدارهای خود با نمایندگان دانشگاهها حمایت خود را از این کمپین اعلام کردند و برخی نمایندگان نیز در همین راستا اقدام به مکاتبه با وزارت علوم نموده‌­اند .»

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران

کد خبر: 828206

وب گردی

وب گردی