اسپانیا نویسنده منتقد اردوغان را بازداشت کرد

اسپانیا "دوغان آخانلی، نویسنده آلمانی-ترکیه‌ای" را بازداشت کرد. وی که از منتقدان دولت رجب طیب اردوغان است، بنابر درخواست ترکیه بازداشت شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از بی بی سی، مقامات گرانادا اسپانیا می‌گویند دوغان آخانلی،نویسنده آلمانی-ترکیه‌ای را بنابر درخواست دولت ترکیه بازداشت کرده‌اند، هرچند اتهام اصلی بابت این بازداشت هنوز مشخص نشده است.

آلمان این بازداشت را محکوم کرده و خواسته است آخانلی به ترکیه استرداد نشود.

واکر بک، نماینده حزب‌سبز آلمان ضمن محکوم کردن این بازداشت گفته دستگیری دوغان آخانلی با انگیزه‌های سیاسی بوده و اسپانیا نباید او را به دولت ترکیه تحویل دهد.

این دستگیری نشانگر آن است که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در تلاش برای گسترش قلمرو قدرت خود در خارج از ترکیه و ارعاب منتقدانش در نقاط مختلف دنیاست.

از زمان کودتای نافرجام تابستان گذشته در ترکیه، دولت اردوغان ده‌ها هزار نفر را به اتهام "توطئه و همکاری با کودتاچیان" زندانی از کار برکنار کرده است. بسیاری از مغضوبان دولت ترکیه از میان مقام‌های قضایی، نظامی، روزنامه‌نگاران، استادان دانشگاه و معلمان بوده‌اند.

دوغان آخانلی شصت ساله، در آثار خود درباره قتل هرنت دینک، خبرنگار ترک-ارمنی‌تبار در سال ۲۰۰۷ نوشته و همچنین آثاری درباره کشتار ارمنی‌ها به دست دولت عثمانی در سال ۱۹۱۵ دارد؛ کشتاری که سال گذشته پارلمان آلمان، آن را "قتل عام و نسل‌کشی" نامید.

در ماه فوریه گذشته نیز، یک روزنامه‌نگار آلمانی-ترکیه‌تبار که برای روزنامه دی‌ولت آلمان کار می‌کرد به اتهام تهیه مطالب تبلیغی تروریستی بازداشت و همچنان در اختیار پلیس ترکیه است.

روابط ترکیه و آلمان در چند سال اخیر رو به تیرگی گذاشته است و در آخرین تنش، آلمان از ترکیه به علت آنچه تلاش برای دخالت در انتخابات ماه سپتامبر این کشور عنوان شده، انتقاد کرده است.

آلمان می‌گوید اردوغان از ترک تبارهای آلمان خواسته به حزب حاکم که آنگلا مرکل را در راس دولت دارد، رای ندهند.

رئیس جمهوری ترکیه در سخنرانی روز جمعه خود به ترک‌تباران آلمان گفت: "از همه می‌خواهم تا به احزابی رای بدهند که دارای دیدگاهی تهاجمی و توهین‌آمیز نسبت به ترکیه نیستند و به آنان توصیه می‌کنم درکنار صندوق‌های اخذ رای، به احزاب دشمن ترکیه یک درس عبرت بدهند." تخمین زده می شود که شمار ترک‌تباران دارای حق رای در آلمان به حدود یک میلیون نفر می‌رسد.

اردوغان حتی مقام‌های آلمان را به شباهت رفتاری با "نازی‌ها" متهم کرده است. این اتهام را اردوغان پس از آن به برلین روا داشت که آلمان راهپیمایی‌های تبلیغاتی دولت ترکیه برای همراه کردن رای‌دهندگان با همه‌پرسی تغییر قانون اساسی را در شهرهای مختلف این کشور لغو کرد.

با وجود تنش در روابط سیاسی، آلمان و ترکیه همچنان روابط تجاری گسترده‌ای با هم دارند و در ناتو نیز شراکت نظامی دارند.

802

کد خبر: 828209

وب گردی

وب گردی