رشته مهندسی نفت را بیشتر بشناسید + رشته محل های دانشگاه آزاد

مهندسی نفت یکی از رشته‌های پرطرفدار بدون آزمون در دانشگاه آزاد اسلامی است که قطعا با تربیت متخصصانی در این حوزه، می توان گره ‌از بسیاری مشکلات کشور باز کرد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ با توجه به وجود ذخایر عظیم نفت و گاز در کشور و لزوم بهره برداری صحیح از این نعمت الهی و تاکید دولت بر توسعه صنایع پالایش نفت، گاز و پتروشیمی به عنوان صنایع مادر، بیشتر از گذشته به حضور مهندسان متخصص و متعهد احساس نیاز می شود. برنامه دوره کارشناسی صنایع نفت به منظور آموزش علوم و فنون مربوط به پالایش و تبدیل نفت خام و گاز طبیعی و گاز همراه با بهره گیری از فرایندهای مهندسی شیمی به محصولاتی نظیر انواع سوخت ها، انواع روغنهای روان کننده و مواد اولیه پتروشیمی است.

تاکید سیاست های کلان بر گسترش صنایع تصفیه و تبدیل نفت و گاز است که به منظور پاسخگویی به نیاز روزافزون صنایع کشور با محصولات صنایع نفت و گاز و پتروشیمی باشد. با توجه به اینکه محصولات این صنایع عمدتاً به عنوان منابع تامین انرژی و یا به صورت مواد اولیه در بسیاری از صنایع دیگر مصرف می شوند، صنایع نفتی از نقش زیر بنائی در اقتصاد و صنعت کشور برخوردار هستند.

توانمندی در ریاضیات، علاقه به شیمی و علم زمین شناسی از جمله مواد لازم برای موفقیت و رشد ابتدایی در این رشته محسوب می شوند. مهندسی حفاری، مهندسی اکتشاف، مهندسی مخازن، مهندسی‌ بهره‌برداری‌ از منابع‌ نفت‌، از جمله گرایش های مهندسی نفت هستند. کسانی که علاقه‌مند به این رشته باشند می توانند تا مقطع دکتری نیز ادامه تحصیل دهند.

و اما وظایف مهندس نفت:

این مسئله به حوزه و گرایشی که شما در آن مشغول خواهید شد، بستگی دارد. به طور کلی وظایف کلی مهندس نفت در بخش های مختلف شامل موارد زیر است :

- طراحی تجهیزات برای استخراج نفت و گاز به سودآورترین روش

- توسعه راه های تزریق آب، مواد شیمیایی، گازها یا بخار به ذخیره های نفتی

- توسعه برنامه های حفر زمین های نفت خیز و بازیابی نفت و گاز

- اطمینان یافتن از ارزیابی درست چاه ها

- استفاده از تجهیزات کامپیوتری برای شناسایی محل چاه ها و انجام درست عمل حفاری

- اطمینان یافتن از نصب، بکارگیری و نگهداری درست از تجهیزات

- همکاری با سایر متخصصان مانند زمین شناسان، مهندسان شیمی و…

در مورد بازار کار این رشته پرطرفدار باید گفت، قبل از انتخاب این رشته با خودتان اتمام حجت کنید! کسی که رشته مهندسی نفت را برای تحصیل انتخاب می‌کند باید شرایط کار از جمله دوری از خانواده و تحمل شرایط آب و هوایی سخت را هم در نظر داشته باشد،البته میزان درآمد مناسبی را هم در پس ذهن بپرورانید بد نیست!

با نگاهی واقع بینانه قبل از انتخاب رشته می توانید در صورت انتخاب صحیح می‌توانید ضمن پیشرفت در این رشته خدمات شایسته‌ای را در جهت توسعه کشور ارائه دهید.

402

کد خبر: 828269

وب گردی

وب گردی