خوشبینی نوعی سرمایه عاطفی است/انسان های مثبت اندیش چگونه زندگی می کنند؟

یک روانشناس معتقد است: همنشینی با افراد خوش بین باعث افزایش توانایی و کاهش تجربیات شکست در زندگی می شود.

به گزارش ایسکانیوز، احمد ستایش مشاور روانشناس و نویسنده کتاب سرزمین خوشبینی با بیان این مطلب اظهار داشت: بخش مهمی از بهداشت روانی هر فرد در گرو همنیشنی با اطرافیان است بدین ترتیب که هرچقدر افراد در تعاملات روزانه خود با افراد مثبت اندیش باشند میزان آرامش، موفقیت و اعتماد به نفس فرد نیز افزوده خواهد شد.

وی تصریح کرد: افراد خوشبین همواره از تجربیات موفقیت آمیز خود می گویند و باعث می شوند تا سرعت رسیدن به اهدافتان بیشتر شود که البته همین امر موجب کاهش اشتباهات و تجربیات شکست می شود.

وی با اشاره به اینکه افراد همواره خود را با دیگران مقایسه می کنند افزود: همنشینی با افراد موفق و خوشبین باعث می شود ذهن انسان به طور ناخودآگاه درصدد یادگیری و همسویی با اطرافیان باشد، ضمن اینکه همین تقلید غیرارادی در طولانی مدت، نگرش ها متفاوتی را در ضمیر ناخودآگاه نهادینه می کند.

بنیانگذار تکنیک های نوین خوشبینی گفت: مثبت نگری زمانی بوجود می آید که افراد احساس کنند که بینش و درکشان از خود تایید شده است، و همین موضوع باعث آرامش درونی می شود البته باید توجه داشت که خوشبینی اگر چه موضوعی ذهنی و درونی است ولی نوعی خیر عمومی در آن وجود دارد به طوری که پیامد آن را می توان در طراوت اجتماعی، وفاق اجتماعی، عواطف مثبت، زندگی انجمنی و مشارکت اجتماعی مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه خوشبینی نوعی سرمایه عاطفی است افزود: روانشناسان در تحقیقات میدانی بارها ثابت کرده اند که نگرش مثبت، هزینه های کنترل و نظارت رسمی را کاهش می دهد و افراد را متقاعد به رفتار مطابق با ارزش ها و هنجارهای اجتماعی می کند، چرا که بخشی از بزهکاری ها و ناهنجاری های فرد در جامعه به دلیل احساس کمبود شخصیتی و عدم اعتماد به نفس به دلیل ناکامی های زندگی است که اگر این احساس کمبود در فرد تغییر کند ناخودگاه از رفتارهای ناهنجار و ضد ارزش نیز فاصله خواهد گرفت.

این مشاور روانشناس تاکید کرد: انسان های مثبت اندیش معمولا زیاد در مشکلات غرق نمی‌ شوند و از آنجایی که معتقدند هر مشکلی به هرحال راه حلی دارد تلاش می کنند تا با حفظ روحیه و بررسی همه جانبه، مشکل به وجود آمده را مرتفع کنند.

ستایش خاطر نشان کرد: افراد خوشبین می ‌دانند که لحظات سخت و دشوار زندگی همیشگی نیستند آنها همیشه آمادگی لازم برای مقابله با چالشهای مختلف زندگی را دارند، بسیاری از همین افراد در لحظه حال زندگی می‌ کنند و این راهکار، آنها را در مقابل نگرانی و اضطراب گذشته و آینده در امان نگه می ‌دارد.

نویسنده کتاب سرزمین خوشبینی افزود: اگر منفی نگری در جامعه ای شایع شود کودکان و نوجوانان آن جامعه با مشاهده منفی گرایی تحت تاثیر قرار می گیرند و همان طور که تئوری یادگیری مشاهده ای بیان می کند کودکان این نگرش و رفتار را یاد می گیرند و بروز می دهند به همین دلیل معتقدم تقویت ارزش های اخلاقی در آینده یک جامعه مدیون صداقت، تعاون و همکاری، احترام به یکدیگر و تقویت عزت نفس در سطح فردی و در سطح ملی است.

701

کد خبر: 828530

وب گردی

وب گردی