لیزر در درمان بیماری‌های قلب و عروق چه نقشی دارد؟

هر روز در کشور شاهد نوآوری‌های خاصی در رشته‌های پزشکی هستیم ،که یکی از این پیشرفت‌ها کاربرد لیزر در بیماری‌های قلب و عروق است که توانسته به شکل چاقویی بسیار ریز و حساس موفقیت‌های بسیاری را از آن خود کند.

به گزارش ایسکانیوز، از میان پیشرفت‌های روزافزون علم پزشکی در کشور، لیزر و کاربردش در این حوزه تابه‌حال، در اکثر بیماری‌ها، با موفقیت‌های چشمگیری همراه بوده است، که ازجمله می‌توان از استفاده آن را در سیستم قلب و عروق و عوامل خطرآفرین مربوط به تنگی عروق قلب، را به فال نیک گرفته و اثرات مفید آن را قابل‌توجه دانست.

کاربرد لیزر در بدن

لیزر وسیله‌ای است که در آن از یک نور تقویت‌شده تک موج که قدرت نفوذ و اثرات متفاوتی در بدن دارد استفاده می‌شود.با توجه به فیزیولوژی لیزر می‌توان متوجه شد که این روش درمان در شاخه‌های مختلف پزشکی کاربرد دارد و هرروز بر تعداد بیماری‌هایی که از لیزر درمانی استفاده می‌شود٬اضافه می‌شود.

کاربرد لیزر در درمان بیماری‌های قلبی عروقی برای نخستین بار در سال 1964 در شوروی سابق موردتوجه قرار گرفت و به‌عنوان لیزرهای کم‌توان در این زمینه به کار گرفته شد، در کشور ما نیز لازم است برای شناساندن این مهم به جامعه پزشکی و سازمان‌های علمی و بهداشتی به‌منظور اختصاص تعرفه‌های درمانی اقدامات بیشتری صورت گیرد.

کاتتر DABRA فناوری لیزری در بخش درمان

لیزر مبحثی نوآورانه و فناورانه است، که متخصصان بسیاری را به تفکر وا‌داشته و تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه انجام‌شده است، بر همین اساس، با توجه به اهمیت لیزر در درمان بیماری‌های قلبی و عروقی، شرکت فناور RA Medical Systems موفق به ثبت پتنتی برای کاتتر قلبی عروقی خود شد، این پتنت برای محصولی که DABRA نام دارد ثبت‌شده و شامل معرفی یک کاتتر کوچک انعطاف‏پذیر که با یک مایع پرشده برای تخریب لیزری در لومن‏های بدن و روش‏های استفاده از آن است.

کاتتر DABRA با یک مایع پرشده و پنجره‏ای جامد دارد و کارایی آن در زدودن بافت در مقایسه با کاتترهای چند فیبری اگزایمر که درصد بالایی از فضای مرده دارند، بهبودیافته است. بهبود کارایی به افزایش احتمال موفقیت درمان و نرخ پایین‏تر عوارض جانبی این کاتتر کمک می‏کند.

این اختراع، فناوری کندگی لیزری اگزایمر را به‌کلی تغییر خواهد داد چراکه کاتتر مایع انعطاف‏پذیر DABRA بدون ایجاد فضای مرده توسط باندل فیبر نوری، امکان تخریب تمام انواع پلاک را به‌طور کامل فراهم می‏آورد.

بر اساس این گزارش، ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی، با رویکرد شکل‌دهی به بازار لیزر، جهت‌دهی به سامانه‌ای از عرضه‌کنندگان و همچنین تأمین و تخصیص منابع و مشروعیت بخشی به فناوری لیزر فوتونیک و ساختارهای میکرونی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کد خبر: 828672

وب گردی

وب گردی