وزارت بهداشت بار پیوند را تنهایی بر دوش می کشد

معاون درمان وزیر بهداشت قرار بود هزینه‌های پیوند میان وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر تقسیم شود و بر همین اساس وزارت بهداشت بخشی از هزینه‌های بیماران پیوندی را از طریق پرداخت به بیمارستان‌ها تامین می‌کند و دستمزد تیم پیوند و بخشی دیگر از هزینه‌های آن را وزارت بهداشت پرداخت می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا ،دکتر محمد آقاجانی درباره مساله بیمه پیوند عضو که اجرایش همچنان در ابهام است، گفت: باید توجه کرد که شورای‌عالی بیمه، بیمه پیوند را تصویب کرده است و انتظار وزارت بهداشت هم این است که سازمان‌های بیمه‌گر آن را اجرا کنند، اما متاسفانه این موضوع از جمله مواردی است که همچنان دستخوش مشکلاتی قرار دارد. قرار بود هزینه‌های پیوند میان وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر تقسیم شود و بر همین اساس وزارت بهداشت بخشی از هزینه‌های بیماران پیوندی را از طریق پرداخت به بیمارستان‌ها تامین می‌کند و دستمزد تیم پیوند و بخشی دیگر از هزینه‌های آن را وزارت بهداشت پرداخت می‌کند.

عدم پرداخت هزینه‌های سه خدمت پیوندی از سوی بیمه‌ها

وی با بیان اینکه قرار بود هزینه‌های هتلینگ، آزمایشات و داروهای مربوط به بیماران پیوندی را سازمان‌های بیمه‌گر تقبل کنند، افزود: این درحالیست که هنوز این اتفاق نیفتاده و امیدورایم که بیمه‌ها هر چه سریع‌تر به تکالیف‌شان در این حوزه عمل کنند. البته ما هم پیگیر این موضوع هستیم و امیدوارم سال ۹۶ سال حل مشکلات هزینه‌های پیوند از سوی سازمان‌های بیمه‌گر باشد.

حکایت ناتمام حمل هوایی اعضای پیوندی

آقاجانی درباره حمل هوایی اعضای پیوندی به اقصی نقاط کشور، برای بهبود دسترسی بیماران نیازمند پیوند عضو، با توجه به نبودن مراکز پیوند عضو در همه استان‌ها، ادامه داد: ما برای رفع این مشکل، دو سیاست را دنبال می‌کنیم؛ اولین سیاست‌مان گسترش مراکز پیوند عضو است که به طور جدی در دستور کار ما قرار دارد. بر این اساس مراکز پیوند کمتر فعال را هم فعال و در عین حال مراکز جدیدی را هم ایجاد کرده و همچنان ایجاد خواهیم کرد.

معاون درمان وزیر بهداشت از ایجاد ۱۶ مرکز پیوند عضور در کشور در طی این دولت خبر داد و گفت: البته طبق برنامه ما هشت مرکز دیگر نیز در آینده به بهره‌برداری می‌رسند. از طرفی باید توجه کرد که تاسیس شورای‌عالی پیوند توسط وزیر بهداشت نیز به بهبود وضعیت پیوند عضو در کشور کمک کرد.

آقاجانی تاکید کرد: بنابراین وزارت بهداشت در این حوزه دو سیاست را تعقیب می‌کند؛ اول گسترش مراکز پیوند عضو که به طور جدی در دستور کار است و دوم ایجاد امکان انتقال سریع عضو پیوندی از بیمار دچار مرگ‌مغزی به بیمار نیازمند پیوند عضو. البته انجام این کار به صورت هوایی یکبار مورد آزمایش قرار گرفت و خوب هم جواب داد، اما ادامه آن نیازمند حمایت سایر سازمان‌ها و در عین حال وجود منابع کافی است.

مشکلات اعتباری طرح تحول؛ گریبانگیر بیماران پیوندی

وی ادامه داد: این درحالیست که ما در حال حاضر در طرح تحول نظام سلامت با مشکل جدی منابع اعتباری مواجه هستیم؛ به طوریکه در سال ۹۳، ۵۵۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات طرح تحول نظام سلامت تخصیص پیدا کرده است، اما میزان تخصیص اعتبارات در سال ۹۵، ۱۷۰۰ میلیارد تومان است. بنابراین با توجه به کاهش شدید اعتبارات طرح تحول نظام سلامت، اصلا نمی‌توانیم به افق‌های جدید از جمله در حوزه پیوند فکر کنیم. البته ما به این برنامه اعتقاد داریم و برای آن برنامه‌ریزی هم کرده‌ایم. در عین حال امیدمان این است که امسال سازمان برنامه و بودجه وضعیت اعتبارات طرح تحول سلامت را به‌گونه‌ای اصلاح کند که وزارت بهداشت از پس هزینه این خدمات برآییم.

وی با بیان اینکه برای انجام حمل هوایی عضو پیوندی، درخواست‌هایی هم از سایر سازمان‌ها داشته‌ایم، گفت: یکی از کارهایی که باید انجام شود، حمایت سازمان‌های بیمه‌گر از این حوزه است. اگر بیمه‌ها همان بخش از تعهدات‌شان را که درباره هزینه‌های پیوند پذیرفته‌اند، انجام دهند، باری از روی شانه‌های وزارت بهداشت برمی‌دارند و می‌توانیم خدمات جدید را هم در این حوزه ارائه دهیم. البته در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای هم با سپاه پاسداران انجام شد و امیدوارم انگیزه‌ای برای پیگیری مجدد آن ایجاد و منابع آن هم تامین شود.

705

کد خبر: 828688

وب گردی

وب گردی