مونسان:اهمیت و نقش میراث فرهنگی باید در اقتصاد کشور به خوبی دیده شود

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت:اهمیت و نقش میراث فرهنگی باید در اقتصاد کشور به خوبی دیده شود چرا که منشا مهمی برای استفاده از ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی است. میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم در بیانات مقام معظم رهبری در جهت نقش آفرینی در اقتصاد مقاومتی مورد تاکید قرار گرفته و هم در برنامه ششم توسعه بر آن تاکید شده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از میزان، علی اصغر مونسان در مراسم معارفه خود به عنوان رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دولت دوازدهم گفت: یکی از عومالی که می تواند فرایند توسعه اقتصادی را بر پایه اقتصاد مقاومتی سرعت بخشد قطعا داشته های امروزمان و بهره برداری بهینه و پایدار از استعدادها و قابلیت های موجود کشور است.

وی افزود: اهمیت و نقش میراث فرهنگی باید در اقتصاد کشور به خوبی دیده شود چرا که منشا مهمی برای استفاده از ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی است. میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم در بیانات مقام معظم رهبری در جهت نقش آفرینی در اقتصاد مقاومتی مورد تاکید قرار گرفته و هم در برنامه ششم توسعه بر آن تاکید شده است.

وی ادامه داد: برخلاف اینکه میراث فرهنگی کشورمان در رابطه عمیق و معنا داری با بدنه اصلی جامعه است اما هنوز جایگاه ارزشمند آن در بین مردم چندان شناخته شده نیست . لازم است داشته های خود در شهرها و استان ها را شناسایی و با ثبت جهانی آنها این قابلیت ها را به مردم و علاقه مندان در جهان بشناسانیم.

مونسان گفت: برنامه هایی از قبیل ایجاد میراث فرهنگی جدید برای آیندگان، ایجاد حریم امن برای اماکن تاریخی و بازنگری در روش هایی حفاظت در دستور کار این سازمان قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان میراث فرهنگی درباره صنایع دستی گفت: صنایع دستی یکی دیگر از جنبه های فرهنگی و اقتصادی هم از لحاظ اشتغال زایی و هم درآمد زایی است است که می تواند اثراتی زیادی بر اقتصاد شهرها داشته باشد. از این رو باید حمایت از صنعتگران این حوزه در برنامه سازمان قرار گیرد.

وی افزود: ایجاد شهرهای جهانی صنایع دستی، بروز رسانی و تغییر رویه از طراحی سنتی به طراحی تلفیقی و امروزی، احیا هنرهای سنتتی و ثبت آنها در فهرست میراث جهانی، ارائه راهکارهای توسعه بستر فروش بین الملیی و صنعتی سازی صنایع دستی از جمله برنامه های میان مدت خواهد بود.

علی اصغر مونسان همچنین به نقش گردشگری اشاره کرد و گفت: برمبنا تاکید ریاست جمهوری بر گردشگری، از امروز ماموریت مهم ما احیای نقش گردشگری کشور در روند توسعه ملی خواهد بود. شکوفایی گردشگری می تواند در ایجاد اشتغال به ویژه در شهرهای کوچک موثر واقع شود. غفلت از این سرمایه عظیم و نادیده گرفتن ظرفیت های آن قابل گذشت نیست.

وی ادامه داد: آنچه که توقع مدیریت کلان سازمان از مدیران در سراسر کشور خواهد بود بود، ارائه طرح ها و برنامه های مناسب با ظرفیت ها و شرایط فرهنگی این استان هاست.

مونسان گفت: مطمئنان در دوره جدید با توجه به حجم کارها و برنامه های سازمان نیازمند تلاش و کوشش مضاعف خواهیم بود و لازم است همگی یک دوره تحول گرا در سازمان را تجربه کنیم.

701

کد خبر: 828723

وب گردی

وب گردی