چگونه کودک 8 ساله  امام شیعیان شد؟

امام نهم شیعیان (جواد الائمه) که در میان شیعیان و بخصوص ایران، به امام محمد تقی (ع) معروف است توسط شربت زهرآلود معتصم عباسی خلیفه بغداد 29 ذی القعده به شهادت رسید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، پس از قیام عاشورا و برملا شدن چهره واقعی حکام اموی میان مردم، سلاطین عرب بخصوص عباسیان به مبارزه مخفیانه با امامان پرداختند. بسیاری از خلفای عباسی با زندانی کردن امامان، حبس و شکنجه و دور کردنشان از عموم مردم، مبارزه ای مخفیانه را علیه این بزرگواران ترتیب دادند که تاریخ مدعای بزرگی بر این وقایع است. در این میان بسیاری از ائمه در خانه و یا در زندان های خلفای عباسی توسط زهر مسموم و به شهادت رسیدند.

محمد بن علی بن موسی معروف به جواد (بخشنده) و تقی (پرهیزگار) نهمین امام شیعیان دوازده امامی بعد از پدرش علی بن موسی الرضا و قبل از پسرش هادی می‌باشد. از او گاهی با عنوان ابوجعفر هم یاد می‌کنند. ایرانی‌ها او را به اسم امام محمد تقی یا امام جواد می‌خوانند

29 ذی القعده در تاریخ قمری مقارن با سالروز شهادت امام نهم شیعیان، محمد تقی (جواد ائمه) است که همچون پدرش حضرت رضا (ع) توسط خلیفه وقت، مسموم و به شهادت رسید.

امام جواد (ع) نخستین رهبر الهی است که در میان امامان شیعه در خردسالی مسئولیت مقام رفیع امامت را عهده‏‌دار شد. و پدر بزرگوارش حضرت رضا (ع) بر اساس نصبی که از پیامبر اکرم (ص) و امیرمومنان علی (ع) به او رسیده بود، فرزند خود را به جواد، زکی و تقی ملقب فرمود.

به جز این سه لقب، حضرت جواد (ع) دارای القاب دیگری چون قانع، مرتضی، نجیب، منتخب، متقی، متوکل، مرض، المختار و عالم نیز بودند. اما به جهت جود و سخاوت فراوان مشهورترین لقب امام محمدتقی (ع) " واد" است و در بین شیعه و سنی به باب المراد شهرت دارد.

**امامت در طفولیت

پس از اینکه حضرت رضا (ع) در ماه صفر سال 203 هـ ق به شهادت رسید، فرزند آن حضرت امام جواد (ع) که کودکی هشت ساله بود، به عنوان جانشین آن حضرت معرفی شد. به طور طبیعی پذیرش امامت طفلی هشت ساله، برای شیعیان آسان نبود، از این‌رو، در آغازین روزهای امامت حضرت جواد (ع) این بحث در محافل شیعی داغ بود که چگونه می‌توان امامت کودکی نابالغ را پذیرفت! همین مسئله سبب شد عده‌ای از شیعیان به سراغ «عبدالله بن موسی بن جعفر(ع)» رفته و امامت او را بپذیرند، اما هنگامی که او را از پاسخ به سوالات شرعی‌شان عاجز دیدند، وی را رها کردند.

آنچه موجب شد به مرور، امامت حضرت جواد (ع) مورد پذیرش جامعه شیعه قرار گیرد، سه نکته اساسی استدلال امام جواد، توان پاسخگویی امام جواد (ع) به پرسش‌های متعدد و متنوع شیعیان و غیرشیعیان، انجام معجزات و امور خارق عادت وی بود.

**مجلس مناظره امام جواد (ع) و دانشمندان مطرح دوران

مأمون تصمیم گرفت برای کنترل بیشتر اوضاع، پایتخت خود را از مرو به بغداد انتقال دهد. او در مسیر بغداد، امام رضا (ع) را در طوس به شهادت رساند. پس از رسیدن به بغداد، چون متوجه شد شیعیان رو به امام جواد (ع) آورده‌اند و امامتش را پذیرفته‌اند، آن حضرت را از مدینه به بغداد فراخواند. مأمون از آنجا که شنیده بود شیعیان معتقدند امام جواد (ع) حتی در این سن کم، توان پاسخگویی به هر پرسشی را دارد، تلاش کرد با ترتیب دادن مجلس مناظره میان امام و دانشمندان مطرح آن عصر، امام را رسوا و شیعیان را پراکنده کند! بدین لحاظ، مجلس مناظره‌ای پس از ورود امام به بغداد، با حضور امام (ع) و قاضی القُضات بغداد (یحیی بن اکثم) ترتیب داد. در این مناظره، یحیی بن اکثم پرسشی مطرح کرد و امام (ع) در پاسخ، ابعاد مختلف آن پرسش را برای او تشریح کرد. سپس خود امام، از یحیی مسئله‌ای پرسید و او از پاسخ عاجز ماند امام به درخواست یحیی، خودش پاسخ را ارایه کرد. پیروزی شکوهمند امام در این مناظره سبب شگفتی همه حاضران شد و مامون به فکر توطئه‌ای دیگر افتاد.

**هدف مأمون از تزویج دخترش به امام جواد(ع) چه بود؟

مامون در پوشش تجلیل و اکرام امام، پیشنهاد ازدواج دخترش؛ام الفضل با حضرت جواد را مطرح کرد. از این ‌رو، مجلس جشنی ترتیب داد و دخترش را به عقد امام درآورد. اهداف او از این کار عبارت بود از: تظاهر به دوستی خاندان رسول خدا (ع)، مهار کردن قیام علویان، بدنام کردن امام، از طریق آلوده کردنش به زندگی در تولد کودکی از نسل پیامبر (ع) برای خاندان عباسی.

می‌توان حدس زد در صورت ولادت چنین کودکی، خاندان عباسی تا چه میزان از او برای مشروعیت بخشی به خلافتشان سود می‌جستند! و البته خداوند هیچ‌گاه به ام الفضل فرزندی هدیه نکرد.

**نقش فرهنگی امام جواد (ع)

امام جواد (ع) پس از ازدواج تحمیلی با دختر مأمون، از بغداد به مدینه بازگشت. سفر اول امام به بغداد در سال 204 ق بود. پس از آن، یک بار دیگر در عصر مأمون (سال 215ق) به بغداد سفر کرد، مأمون در سال 218 ق از دنیا رفت و خلافت به برادش معتصم انتقال یافت. معتصم عباسی از حضرت جواد (ع ) دعوت کرد که از مدینه به بغداد بیاید. در سال 30 ذی‌القعده سال 220 هـ ق معتصم ، با جعفر پسر مأمون و ام الفضل بر قتل آن حضرت همداستان شدند.

دوران عمر امام جواد (ع) 25سال و دوره امامتش 17سال بوده است وهم اکنون مرقد مطهر آن حضرت، در شهر کاظمین محل زیارت مشتاقان اهل بیت است.

502

کد خبر: 828730

وب گردی

وب گردی