ارتقاء امید به زندگی سالم

حریرچی گفت: استمرار، ارتقا و نهادینه سازی طرح تحول سلامت اولین اولویت وزارت بهداشت در دولت دوازدهم است،

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم ،معاون کل وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه مشارکت افراد و خانواده‌ها در جامعه در سلامت تاثیر به سزایی دارد، تصریح کرد: این درست نیست که مردم سیگار مصرف کنند،تغذیه سالم و تحرک بدنی نداشته باشند و انتظار داشته باشند،فرد دیگری مشکلات سلامتی آنها را حل کند.

ایرج حریرچى با بیان اینکه برنامه‌های وزارت بهداشت منطبق بر اسناد بالادستى و قانون برنامه ششم توسعه و سیاست‌هاى کلی نظام در حوزه‌های مختلف و قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه ای است، اظهار داشت: این انطباق هم سویی 94 درصدی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه طبق گزارشی که معاونت نظارت مجلس ارائه داده است، تک تک موارد بررسى شده و تمام احکام منطبق بر سیاست‌هاى حوزه بهداشت و درمان است که این گزارش‌ها بیش از 94 درصد انطباق و هم سویی را نشان داده است، بیان داشت: این برنامه طبق اصول برنامه نویسى، تعریف نظام سلامت، کارکردهاى نظام سلامت و بر مبناى اصول محورى سازمان جهانى بهداشت است.

حریرچی عنوان کرد: چشم انداز اصلى این برنامه تا سال 1404 است که معتقد هستیم، با همکارى و همیارى دولت، مجلس و تمام ارکان نظام و همچنین مردم، جمهوری اسلامی ایران موفق خواهد شد، در سال 1404 طبق بند 2 سیاست‌هاى کلى نظام سلامت، جایگاه اول را در منطقه آسیاى جنوب غربى پیدا کند.

وی با بیان اینکه اهداف دورنمای ما این است که امید به زندگی سالم ارتقا پیدا کند، ادامه داد: تامین سلامت، تغذیه سالم، پیشگیری از بیماری‌ها و جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد و سوانح، بیمارى‌ها و آلودگى‌هاى زیست محیطى نیز در راس اقدامات وزارت بهداشت است. ماموریت ما تحقق سلامت همه جانبه و انسان سالم با رعایت اولویت پیشگیری بر درمان است.

حریرچی با تاکید بر اینکه مشارکت افراد و خانواده‌ها در جامعه در سلامت تاثیر به سزایی دارد، تصریح کرد: این درست نیست که مردم سیگار مصرف کنند، تغذیه سالم و تحرک بدنی نداشته باشند و انتظار داشته باشند، فرد دیگری مشکلات سلامتی آنها را حل کند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره براینکه باید امنیت غذایى را براى تمام کشور تامین کنیم، افزود: باید مطابق اصول و ارزش‌های انسانی و بند 1 و 2 و 11 سیاست‌های کلی سلامت و بند 7 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، آموزش و پژوهش و بهداشت و درمان توسعه پیدا کند و در نظام آموزشی تحول ایجاد شود که این تحول از طریق تداوم طرح تحول سلامت و ایجاد اصلاحات در ساختار بهداشتی و درمانی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه استمرار، ارتقا و نهادینه سازی طرح تحول سلامت اولین اولویت وزارت بهداشت در دولت دوازدهم است، گفت: در مجلس شورای اسلامی 6 اولویت را اعلام کردیم که اولویت اجرایی اول تداوم و ارتقا و نهادینه سازى طرح تحول سلامت است.

به گزارش وزارت بهداشت-حریرچی گفت: موضوع دوم استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده خواهد بود که در حال حاضر در 10 استان نیز زیر ساخت‌های آن ایجاد شده است.

وی گفت: تعداد فارغ التحصیلان در گروه پزشکی باید منطبق با نیاز مردم باشد، برنامه تحول و نوآوری در آموزش و پژوهش پزشکی، از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت در دولت دوازدهم است.

حریرچی گفت: چهارمین اولویت ما تامین منابع مالى پایدار خواهد بود و تلاش مى‌کنیم منابع را از نفت و منابع ناپایدار خود را جدا کنیم و حتماً کنترل هزینه‌ها اعمال خواهد شد و مدیریت در حوزه منابع مالی را شفاف و هماهنگ با فعالیت‌ها انجام خواهیم داد.

وی اظهارداشت: پنجمین برنامه اصلاح ساختار نظام سلامت براى تقویت تولیت سلامت و چابک سازى دولت و تفکیک نقش‌ها خواهد بود.

معاون کل وزارت بهداشت، رصد مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت مثل اعتیاد، طلاق، بیکاری و آلودگی محیط زیست را از برنامه‌های دیگر وزارت بهداشت در دولت دوازدهم عنوان کرد.

705

کد خبر: 828739

وب گردی

وب گردی