شبکه آزمایشگاهی را بیشتر بشناسیم

حضور بیش از 400 مرکز عضو و ارائه بیش از 8هزار تجهیز آزمایشگاهی زمینه‌ای فراهم رکده است تا پژوهشگران، محققان و شرکت‌های فناور از تجهیزات و خدمات آزمایشگاهی کارآمد و استاندارد آن‌هم در بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی بهره‌مند شوند.

به گزارش ایسکانیوز، تجهیزات و خدمات آزمایشگاهی از لازمه‌های پژوهش کارآمد هستند اما این که این تجهیزات، چگونه، کجا و با چه کیفیتی در اختیارمان قرار بگیرند، همواره دغدغه پژوهشگران و محققان بوده است.

شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری، همین ضرورت را هدف قرار داده است و با ایجاد بستری از تجهیزات و خدمات هم‌افزایی توانمندی‌های آزمایشگاهی کشور در حوزه‌های فناوری‌های راهبردی را دنبال می‌کند.

بیش از یکصدهزار خدمت از 8هزار تجهیز آزمایشگاهی

در حال حاضر بیش از 221 عضو قطعی، 83 عضو آزمایشی، 108 آزمایشگاه به صورت غیر عضو و مجموعا بیش از 412 عضو مجموعه شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی را شکل می‌دهند. گرد هم آمدن این تعداد مرکز آزمایشگاهی موجب شده است تا بیش از 100هزار خدمت آزمایشگاهی از میان بیش از 8هزار تجهیز آزمایشگاهی به مشتریان ارائه شود.

باشگاه مشتریان

شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، ضمن آن‌که توانسته است تعداد قابل توجهی از ارئه‌کنندگان خدمات و تجهیزات آزمایشگاهی را ذیل بستر این شبکه معرفی کند، توانسته است با ایجاد باشگاهی گروه‌های گوناگون مخاطب این و تجهیزات را گرد هم بیاورد. باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی خدمات متنوعی از جمله تخفیف‌های ارائه می‌کند. در حال حاضر، علاوه بر اعضای عمومی که می‌توانند به عضویت این باشگاه در بیایند، شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان، منتخبین پسادکتری خارج از کشور، اعضای هیئت علمی، برگزیدگان بنیاد ملی نخبگان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها از دیگر گروه‌های عضو باشگاه مشتریان هستند.

عضویت در این باشگاه برای هریک از گروه‌ها به فراخور شرایط و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، شامل درصدهای مشخصی تخفیف می‌شود که اعضای عمومی شامل 15درصد تخفیف تا سقف 10 میلیون ریال از تخفیف بهره‌مند می‌شوند.

حمایت از استانداردسازی

استاندارد IE17025 یکی از معیارهای بین‌المللی برای معرفی کیفیت و کارآمدی آزمایشگاه‌ها به شمار می‌رود. بسیاری از آزمایشگاه‌ها در مسیر دریافت این استاندارد گام برداشته‌اند و تعدادی هم در دریافت این استاندارد موفق نبوده‌اند. استانداردسازی فعالیت‌های آزمایشگاهی و ارایه خدمات با نتایج قابل اعتماد یکی دیگر از گام‌هایی است که این شبکه آزمایشگاهی با حمایت از آزمایشگاه‌ها برای استقرار استاندارد IE/17025 پیموده است. بر همین اساس آزمایشگاه‌های عضو که بخواهند این استاندارد را دریافت کنند تسهیلاتی را از شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی دریافت می‌کنند.

ایجاد فضای اشتراک‌گذاردن تجربیات

اما بهبود بخشیدن به دانش و مهارت کاربران عضو، یکی دیگر از اهدافی است که شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی دنبال می‌کند و برای هموار کردن این مسیر، زمینه اشتراک گذاری تجربیات و برقراری جریان دانش بین کارشناسان آزمایشگاه‌ها را فراهم کرده است. یکی از زمینه‌های ایجاد انگیزه برای آموختن روش‌های جدید انجام آزمون، ایجاد کارگروه‌های تخصصی بود تا کارشناسان متخصص دستگاهی در راستای ارتقای علمی خود در کارگروه‌های شبکه فعالیت ‌کنند.در هر کارگروه تخصصی، کارشناسانی از مراکز عضو شبکه حضور دارند که با یک نوع یا یک خانواده از دستگاه کار می‌کنند.

اما برگزاری نشست‌های دوره‌ای به میزبانی یکی از مراکز برجسته عضو شبکه، ضمت آن‌که فضای آشنا شدن دیگر اعضا با یکی از مراکز استاندارد را فراهم می‌کند، تعامل و گفت‌وگوی میان فعالان عضو را به همراه دارد.

ایجاد یک بستر تعامل در قالب انجمن اینترنتی نیز فضایی فراهم کرده است تا فعالان عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ضمن گفت و گو بتوانند مشکلات و راه‌حل‌های خود را پیرامون مسائل مشترکی که در طول کار مواجه می‌شوند ارائه دهند.

ارزیابی دوره‌ای عملکرد اعضای شبکه

عملکرد مراکز عضو شبکه به صورت سالانه بر اساس سه دسته کلی مشتری مداری، کارکرد و همکاری شبکه‌ای سنجیده و امتیازدهی می‌شود و مراکز آزمایشگاهی بر اساس امتیاز کسب شده در این ارزیابی، رتبه‌بندی خواهند شد. این امتیازدهی و رتبه‌بندی، معیار اصلی برای حمایت از مراکز آزمایشگاهی خواهد بود.

حمایت از مراکز عضو

با توجه به این‌که این شبکه زیرمجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است، حمایت‌های معاونت از مراکز آزمایشگاهی، تنها در قالب عضویت در این شبکه و بر اساس دستورالعمل حمایتی شبکه صورت می‌گیرد. میزان و سقف حمایت‌ها در شبکه بر اساس امتیاز و رتبه آزمایشگاه‌ها در ارزیابی‌های دوره‌ای تعیین می‌شود.

شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر اساس سرفصل‌های اصلی حمایتی گوناگونی از اعضای خود حمایت می‌کند که به برخی از این خدمات اشاره شد. اما www.Labsnet.ir پایگاهی است که ضمن ارائه اطلاعات بیش‌تر درباره سازکار حمایت‌های شبکه آزمایشگاهی، چگونگی عضویت در این شبکه، بهره‌مندی از تخفیف‌ها و دیگر خدمات را معرفی کرده است.

201

کد خبر: 828806

وب گردی

وب گردی