دیناروند :نگرانی  ما  چالش نقدینگی در چرخه تامین دارو و تجهیزات پزشکی است

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: شان سازمان غذا و دارو طی این چهار سال هم نزد مردم و هم نزد مسئولان بسیار افزایش یافته است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر ،رئیس سازمان غذا و دارو، گفت: تنها نگرانی ما در حال حاضر چالش نقدینگی در چرخه تامین دارو و تجهیزات پزشکی است.

دکتر رسول دیناروند در آخرین جلسه خود با مدیران سازمان غذا و دارو با بیان اینکه اگر به کارنامه سازمان طی این چهار سال اخیر نگاه کنیم، دستاوردهای خوبی داشتیم، اظهارداشت: بگذریم از ادعاهایی که می‌شود، زیرا اگر کسی بخواهد با ذهنیت درست ارزیابی کند، به نتیجه‌ای می‌رسد که قضاوت مردم حکم می‌کند. قضاوت مردم طی این چهار سال به حوزه سلامت و غذا و دارو همواره مثبت بوده است و بالاترین رضایت‌مندی را بین همه دستگاه‌های اجرایی کشور دارد.

وی افزود: کارهایی کردیم که برخی از آنها را می‌توان با آمار و ارقام بیان کرد. آمارها طی چهار سال نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار کاهش واردات نسبت به چهار سال قبلی را نشان می‌دهد. این آمار، آمار گمرکات و ارزی کشور است. به طور میانگین قیمت ارزی داروها را ۲۵ درصد کاهش دادیم. اگر همین حالا به داروخانه بروید، با وجود افزایش ۴۰ درصدی قیمت ارز، قیمت برخی داروها نسبت به چهار سال قبل کمتر است. همچنین کمبودهای دارویی را تا ۱۰ برابر کاهش دادیم. توانستیم در حوزه دارو، حمایت از بیماران و پرداختی از جیب را در حوزه صعب‌العلاج از ۴۵ درصد به ۱۱ درصد برسانیم. ردیف اعتبار یارانه دارو و مابه‌التفاوت نرخ ارز، امسال نسبت به سال آخر دولت دهم، ۱۵ درصد کاهش یافت. این در حالی است که بودجه جاری کشور طی این ۴ سال اخیر، ۳ برابر شده و بودجه سلامت کمی بیشتر از آن افزایش داشته است، اما بودجه دارو ۱۵ درصد کاهش یافت. یعنی حمایت‌هایی که کردیم با بودجه کمتری بود. صرفه‌جویی ریالی و ارزی و کاهش وابستگی به خارج و افزایش حمایت از بیماران نیز انجام شد.

آمارها طی چهار سال نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار کاهش واردات نسبت به چهار سال قبلی را نشان می‌دهد. این آمار، آمار گمرکات و ارزی کشور است. به طور میانگین قیمت ارزی داروها را ۲۵ درصد کاهش دادیم

معاون وزیر بهداشت با بیان این‌که در حوزه تجهیزات پزشکی، ۳۵ درصد کاهش قیمت ارزی اتفاق افتاد، بیان کرد: گرچه واردات، تولید و مصرف تجهیزات پزشکی به افزایش دسترسی‌ها به واسطه اجرای طرح تحول سلامت زیاد شده است. با این حال قیمت همه این موارد کاهش داشت. لنزی که ۴۵۰ هزار تومان در سال ۹۲ خریداری می‌شد، الان ۲۴۰ هزار تومان است. استنتی که ۴ میلیون تومان بود، الان یک میلیون و نیم قیمت دارد.

دیناروند درباره برخی آمارهای ارائه شده از سوی برخی افراد، گفت: عده‌ای آماری می‌گیرند و می‌گویند که فلان دارو از ترکیه گران‌تر است. این افراد یا نا آگاه هستند یا این‌که آگاهی دارند و مغرض هستند. جمعیت ایران و ترکیه حدودا برابر است. بازار دارویی ترکیه ۱۱ میلیارد دلار و بازار دارویی ایران ۴.۵ میلیارد دلار است. به هر حال ممکن است ۴ قلم دارو در ایران از ترکیه گران‌تر باشد، اما ۲ هزار قلم دارو در ایران ارزان‌تر از ترکیه است.

وی ادامه داد: هنوز هم با وجود همه مشکلات نقدینگی، در بیمارستان‌ها مردم را برای تهیه دارو تجهیزات عازم خیابان‌ها نمی‌کنند و بیمارستان‌ها حداقل ۹۷ درصد نیازهای بیماران را تامین می‌کنند. در حالی‌که پیش از طرح تحول سلامت حداقل ۴۰ درصد مردم با نسخه به بیرون از بیمارستان می‌رفتند. از همه این‌ها مهم‌تر، ساماندهی تجهیزات پزشکی است. معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی بسیار فعال شدند.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به دستاوردهای این سازمان در حوزه غذا، اظهار کرد: بیش از یک میلیون تُن روغن پالم در این چهار سال کمتر وارد کشور شد. اسید چرب اشباع روغن پالم، دو تا سه برابر روغن‌های دیگر است. ۱۴۴ هزار تُن اسید چرب ترانس طی این چهار سال کمتر مصرف شده است. یعنی هر کدام از مردم ایران ۱۸ کیلوگرم اسید چرب ترانس کمتر مصرف کردند. کاهش ده درصدی میزان شکر و نمک در فراورده‌های غذایی اجرایی شد. اجرای طرح چراغ راهنمای تغذیه‌ای جزو افتخارات جهانی ما محسوب می‌شود.

دیناروند ادامه داد: کنترل آلاینده‌ها و تقلبات نیز در این چهار سال انجام شد. طی این چهار سال، ۴ تا ۵ میلیون تُن برنج وارد کشور شد و ۲۰ درصد میزان آلاینده‌های فلزات سنگین در این برنج‌ها کاهش پیدا کرد. یعنی حتی سقف استاندارد را هم پایین‌تر آوردیم.

وی در خصوص واردات شیر خشک بیان کرد: طی این چهار سال حتی یک قوطی شیر خشک وارداتی نداشتیم و همه تولید داخل بود. به جز شیر خشک‌های درمانی، هیچ شیر خشکی وارد نشد. در مورد مکمل سقف واردات تعیین شد و در هیچ سالی واردات مکمل از ۱۵۰ میلیون دلار عبور نکرد. در دولت قبلی، در برخی از سال‌ها دو سه برابر واردات مکمل وجود داشت. همچنین تعداد داروهای سنتی و گیاهی از دو برابر بیشتر شد.

معاون وزیر بهداشت در خصوص راه اندازی پورتال‌ها در سازمان غذا و دارو طی چهار سال اخیر گفت: در بحث آی تی و سامانه‌هایی که راه اندازی شد نیز برخی از آن‌ها به اتمام رسیده است. در مورد بحث ترخیص، ثبت سفارش و غیره این اتفاق‌ها افتاد. پورتال سازمان غذا و دارو بسیار قدرتمند است و می‌شود با همه جزییات فهمید که چه چیزی را چه کسی وارد کشور کرده است. قبلا سه ماه طول می‌کشید که آمار واردات را بگیریم، اما الان در لحظه می‌توان فهمید. همچنین زیرساختی که در دانشگاه‌ها ایجاد شد، تقریبا تکمیل شده است.

دیناروند در ادامه صحبت‌های خود در خصوص عدم حضور در سازمان غذا و دارو در چهار سال آتی، بیان کرد: ان‌شاالله برادر عزیزی که این مسئولیت را می‌پذیرد به حمایت دولت و وزارت‌خانه و همه مدیران و کارشناسان سازمان غذا و دارو این بار سنگین را به بهترین وجه به سرمنزل مقصود می‌رساند. همه شرایط برای توفیق ایشان ان‌شاالله فراهم است.

وی ادامه داد: تنها نگرانی ما در حال حاضر چالش نقدینگی در چرخه تامین دارو و تجهیزات پزشکی است. بدهی بیمارستان‌ها کم نیست، اما در بسیاری از بخش‌ها ممکن است خطری ایجاد نکند. آن‌چه برای وزارت بهداشت خطر ایجاد می‌کند، بدهی چند هزار میلیاردی به شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی است؛ زیرا باعث ایجاد خلل در کار این شرکت‌ها می‌شود. بسیاری از این شرکت‌ها زیر فشار سنگینی هستند و هزینه مالی زیادی متحمل شده‌اند. ان‌شاالله همان‌طور که مسئولین قول داده‌اند به زودی در این زمینه گشایش حاصل می‌شود.

705

کد خبر: 828894

وب گردی

وب گردی