انتقادات کیوان نخعی  به بازیگران حال حاضر تئاتر

نمایش «طرب نامه شهر خیال» کاری از کیوان نخعی در جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی اجرا می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ستادخبری هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی، کیوان نخعی با این توضیح که نمایش‌نامه «طرب نامه شهر خیال» ادای دین به هنرمندانی است که با وجود مشکلات مختلف توانستند نمایش ایرانی را سر پا نگه دارند، گفت: پایمردی و استقامت این هنرمندان که در نمایش‌های آیینی سنتی فعالیت داشتند موجب شد نمایش ایرانی باقی بماند و اثراتش را در این دوران ببینیم.

وی با بیان این که در نمایش «طرب نامه شهر خیال» از مسایل روز و هویت گفته می‌شود، افزود: در این اثر افرادی که دارای اندیشه هستند مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند. در اجرا نیز از شیوه‌های نمایش ایرانی هم‌چون تعزیه، پرده‌خوانی و تخت حوضی استفاده شده و این تکنیک‌ها در خدمت داستان نمایش است.

کارگردان «پسماندگان» حمایت از جشنواره آیینی سنتی را لازم و ضروری دانست و افزود: شرایطی فراهم شود تا نمایش‌ها در طول سال اجرا شوند. مخاطبان از نمایش‌های ایرانی که جنبه مردم پسند دارد استقبال می‌کنند. با توجه به دو سالانه بودن جشنواره می‌توان مسئله بازخوانی و بازبینی آثار را آرام آرام کنار گذاشت و ماحصل دوساله فعالیت هنری در این رویداد را در معرض دید عموم قرار داد.

نویسنده «جایی که پیاده‌رو تموم می‌شه» معتقد است، اگر می‌خواهیم حرفی برای گفتن در کشورهای دیگر داشته باشیم باید از شیوه‌های نمایش ایرانی بیشتر بهره ببریم. شاهدیم برای آن‌ها نیز این نوع نمایش‌ها بسیار لذت‌بخش است.

نخعی با انتقاد از عدم رعایت انضباط و قوانین توسط برخی از هنرمندان، اظهار داشت: هنوز تمرین توسط برخی بازیگران خیلی جدی گرفته نمی‌شود. موضوع جابه‌جایی بازیگران نیز موجب هدر رفتن وقت می‌گردد چون هم‌زمان چند کار را قبول می‌کنند. به همین دلیل تمرکز لازم را ندارند و عوامل را دچار مشکل می‌کنند. تعهد، خلاقیت و همچنین بیان و آمادگی بدنی از ابزار بازیگر هستند و از مسایل مهم محسوب می‌شوند که کمی به آن توجه می شود.

طرب نامه شهر خیال داستان شیری فرهیخته است که وارد شهری می‌شود. پول شیر را می‌دزدند. شیر به دادگاه شکایت می‌کند. ولی متهم می‌گردد. سرنوشت او به گونه‌ای رقم می‌خورد که به نوشتن کتاب آشپزی رو می‌آورد.

علیرضا ناصحی، علی یداللهی، داوود معینی‌کیا، شهرام مسعودی، صفورا خوش‌طینت ، علی بک‌محمدی و شیدا رزم شعاراز بازیگران نمایشند.
بابک شاه‌علیزادگان طراحی نور این نمایش را برعهده دارد.

هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی از 8 تا 15 شهریورماه با دبیری داوود فتحعلی‌بیگی برگزار می شود.

501

کد خبر: 829035

وب گردی

وب گردی