جمعیت مرال ها در تهدید انقراض

نماینده انجمن پویشگران حافظ محیط زیست کوهستان از برگزاری نخستین همایش نجات مرال‌ها در شهرستان آمل خبر داد و گفت: شکار بی رویه، تهدیدی برای جمعیت مرال ها در شمال کشور است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا ،محمد غفاری اظهار کرد: مرال یکی از بزرگترین گوزن های بومی ایران بوده است.

وی با اشاره به اینکه مرال در گذشته با جمعیت بسیار فراوانی در اغلب نواحی جنگلی سواحل دریای خزر، ارتفاعات البرز و دامنه‌های زاگرس زندگی می‌کرد، تصریح کرد: پراکنش گذشته گوزن قرمز یا همان مرال که یکی از سه گونه در مازندران است، وسیع‌تر بوده و امروزه بیشتر به بخشی از گیلان، مازندران و گلستان محدود می‌شود.

نماینده انجمن پویشگران حافظ محیط زیست کوهستان افزود: با توجه به آمار کارشناسان به نظر جمعیت مرال‌ها در شمال کشور زیر هزار راس باشد که در چندین جمعیت کوچک و بزرگ پراکنده است.

غفاری خاطرنشان کرد: از عوامل تهدید‌کننده این موجودات تخریب محیط زیست و شکار بی رویه است اما متاسفانه در فصل گاوبانگی بیشترین شکارها در این گونه از موجودات دیده می شود.

وی تصریح کرد: گاو بانگی در واقع فصل جفت یابی مرال ها است و سیستم تولید مثل آنها چند همسری بوده که در فصل جفت‌گیری نرها با هم جدال می‌کنند و در نهایت نر غالب حرمسرایی از ماده‌ها را برای خود تشکیل می‌دهد.

نماینده انجمن پویشگران حافظ محیط زیست کوهستان افزود: فصل گاو بانگی به دلیل آنکه بانگ دادن مرال نر عاملی برای شناسایی آنان در داخل جنگل بوده می تواند برای آنها خطرناک باشد.

غفاری گفت: همایش نجات مرال‌ها بیشتر به منظور توجه به لزوم اهمیت حیات وحش و محیط زیست جنگل‌های هیرکانی برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه این همایش با توجه به اینکه مرال یکی از اصلی ترین عناصر جنگل های هیرکانی محسوب می‌شود، نخستین بار است که در سه استان شمالی برگزار می شود، گفت: اعضای پویشگران حافظ محیط زیست کوهستان که بانی این همایش است همگی از جامعه بومی محلی استان هستند.

غفاری یادآورشد: در یک اتفاق نادر افراد بومی یک منطقه برای حفظ و صیانت از محیط زیست با درخواست از سازمان محیط زیست بدون هیچ دریافتی وارد عمل شدند.

وی خاطرنشان کرد: این همایش فرصتی است تا مردم با فرهنگ حفاظت از محیط زیست آشنایی پیدا کرده و بدانند این محیط بدون حیات وحش امکان بقا ندارد.

نماینده انجمن پویشگران حافظ محیط زیست کوهستان با اشاره به اینکه این همایش باید در تمامی نقاط الگوسازی شود گفت: ایجاد یک صندوق برای حفظ حیات وحش می تواند تاثیرگذار باشد.

705

کد خبر: 829112

وب گردی

وب گردی