صالحی: اراده کنیم می‌توانیم ظرف ۵ روز غنی‌سازی ۲۰ درصد را آغاز کنیم

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: بزرگترین اولویت ما حفظ برجام است، البته نه به هر قیمتی و اگر اراده کنیم می‌توانیم حداکثر تا پنج روز غنی‌سازی ۲۰ درصدی را در فردو آغاز کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به هشدار اخیر رئیس جمهور به آمریکا در صحن علنی مجلس درباره نقض برجام و از سرگیری برنامه هسته‌ای تاکید کرد: این هشداری نیست که در خلاء باشد، هشدار بدون پشتوانه نیست این‌ها براساس داده هایی است که آقای رئیس جمهور دارد.

وی گفت: رئیس جمهور و مجموعه نظام از مجموعه فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی مطلعند ما وظیفه داریم فعالیت‌های سازمان را به اطلاع مسئولان بالادست برسانیم و آمادگی‌های لازم را اعلام کنیم تا اگر خواستند تصمیمی بگیرند بدانند که شرایط به چه صورت است.

صالحی افزود: سخنان آقای روحانی مبتنی بر پشتوانه آمادگی‌هایی است که ایجاد شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی، حفظ تاسیسات فردو را از قوت‌های برجام دانست و افزود: این در حالی است که آنان می‌خواستند فردو از اساس نباشد و می‌گفتند باید آن را ببندیم.

وی گفت: قرار است خبرنگاران از جاهای مختلف این مرکز هسته‌ای دیدن کنند. اگر تصویری از گذشته داشته باشید و تصویر کنونی آن را ببینید خواهید دید که چقدر تفاوت کرده است و چقدر فعالیت انجام می‌شود، به خصوص در زمینه ایزوتوپ‌های پایدار و آزمایشگاه‌های مختلف آن.

صالحی افزود: فردو را به نحوی در برجام تثبیت کردیم که اگر اراده کنیم تا پنج روز می‌توانیم غنی سازی ۲۰ درصد را آغاز کنیم.

وی گفت: این در حالی است که برخی می‌گویند صنعت هسته‌ای متوقف شده است، بستند و بردند؛ قسم جلاله هم بخورید فایده‌ای ندارد. به این علت تصمیم گرفتیم تصاویر راکتور مدرن اراک منعکس شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: کسانی که با ارائه تصاویر فتوشاپی از چاله ای که با سیمان پر شده بود مدعی شدند در قلب رآکتور اراک سیمان ریخته‌اند عذرخواهی یا استغفار کنند زیرا افکار عمومی را نابه‌جا مشوش کردند.

صالحی گفت: این در حالی است که در برخی لوله‌های این رآکتور به قطر چند سانت و به طول مثلا دو سه متر سیمان ریخته شد نه در راکتور، در لوله‌هایی که بیرون از راکتور است.

وی افزود: فرض کنیم به ما دستور بدهند که برگردیم به راکتور سابق و همان طراحی سابق را جلو ببرید که اصلاً طراحی مناسبی نبود و مربوط به ۴۰ - ۵۰ سال پیش بود؛ سر و ته لوله‌های کنونی را برمی‌داریم و لوله‌های جدید می‌گذاریم، این چند ماه بیشتر طول نمی‌کشد.

صالحی اضافه کرد: این همه سر و صدا کردند، ما هم مظلومانه چیزی نگفتیم یا اگر گفتیم صدای ما به جایی نرسید به این علت تصمیم گرفتیم تصاویر این رآکتور منعکس شود.

وی تاکید کرد: اگر اراده کنیم در فردو حداکثر تا پنج روز می‌توانیم غنی سازی ۲۰ درصدی را آغاز کنیم و این خیلی معنی دارد. این اقدام از نظر فنی و حرفه‌ای پیام‌های گوناگون دارد و طرف مقابل پیام آن را می‌فهمد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: پیش بینی‌های دیگری انجام دادیم که اکنون قابل اعلام نیست، اما هرگاه هیأت نظارت بر برجام تصمیم بگیرد و به سازمان انرژی اتمی اعلام کند که چه اقداماتی کنیم ملت عزیز مطلع می‌شوند.

صالحی تاکید کرد: بدانید که ۶ ماه چهره سازمان انرژی اتمی عوض می‌شود ، گرچه سازمان فعالیت خود را طبق روال پیش می‌برد اما اگر قرار بر مقابله باشد و چالشی بخواهیم وارد میدان شویم این مدت برای ما وقت زیادی است و قطعاً آنان را غافلگیر خواهیم کرد.

وی گفت: غربی‌ها می‌دانند و می‌گویند فلانی هر وقت حرفی زده درست گفته، البته ما علاقمند نیستیم که چنین اتفاقی بیفتد ما برای برجام خیلی زحمت کشیدیم و آن را به آسانی به دست نیاوردیم که به آسانی از دست بدهیم، ما برجام را قبول داریم به آن پایبندیم، می‌خواهیم بماند و این را در چارجوب مصالح و منافع ملی، منطقه‌ای، ان‌پی‌تی و بین‌المللی می‌دانیم.

صالحی هشدار داد: اگر برجام را به هم بزنند کره شمالی به آنان می‌گوید که شما اصلاً به قولتان عمل هم وفادار نیستید، فرض کنیم که بخواهند موضوع آن کشور را به شکل سیاسی و علمی حل و فصل کنند اگر برجام را به هم بزنند کره شمالی می‌گوید شما با ایران توافق کردید و ایران هم اصرار دارد که پابرجا بماند پس چرا آن را بر هم زدید.

وی افزود: در آن صورت کره‌ای‌ها می‌گویند فرض کنیم در مذاکرات به نتیجه برسیم چه ضمانتی هست که پایدار بماند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در صورت بر هم خوردن برجام همه چیز به هم می‌خورد و اصلاً منطق سیاست بین‌المللی به هم می‌ریزد. اعتبار کشورها مانند آمریکا به هم می‌خورد و این پرسش مطرح می‌شود که چرا تعهد دادند و ملتزم شدند و زیر تعهدشان زدند.

صالحی افزود: در صورت برهم زدن برجام، اعتبار سیاسی آمریکا مخدوش می‌شود، گرچه این کشور از منظر ما اعتبار سیاسی ندارد اما از منظر دیگرانی که هنوز معتقدند اعتبار سیاسی دارد بی اعتماد می‌شوند.

وی با تبیین اولویت‌های سازمان انرژی اتمی در آغاز دور جدید مسئولیتش گفت: بزرگترین اولویت ما حفظ برجام است البته نه به هر قیمتی، اگر طرف مقابل با برجام همراهی کرد، بهتر؛ ما نیز همراهی می‌کنیم اما اگر خواستند خدشه‌ای به آن وارد کنند اخطار و انذار دادیم، امیدواریم چنین روزی نیاید وگرنه کاری می‌کنیم که شگفت‌زده شوند.

صالحی افزود: برنامه‌ها و فعالیت‌های صنعت هسته‌ای کشور در جریان است، دو نیروگاه جدید را در حال ساخت داریم که روسیه در بوشهر ایجاد می‌کند و حجم مالی آن حدود هشت میلیارد و چهارصد میلیون یورو است و کارها به خوبی پیش می‌رود.

وی گفت: در اکتشاف و استخراج نیز کارها خیلی خوب پیش می‌رود که البته وقتی نتایج آن مطابق با پیش بینی‌ها شد اطلاع رسانی می‌کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: در تحقیق و توسعه هم کار به خوبی جلو می‌رود همچنان که سانتریفیوژ آی آر ۸ آزمون مکانیکی‌اش را به خوبی پس داده است و فوق تصور ما بود فکر نمی‌کردیم که این آزمایش‌های مکانیکی را به خوبی سپری کند.

وی گفت: درباره پیشران هسته‌ای نیز قدم‌های بلندی برداشتیم البته این پروژه بلندمدتی است که ۱۰ تا ۱۵ ساله باید به آن نگاه کرد اما به طور جدی روی آن کار می‌کنیم و این گونه نیست که بتوانیم آن را به سرعت به نتیجه برسانیم.

صالحی افزود: فقط چهار - پنج کشور دنیا از این فناوری برخوردارند و یگانه کشور در حال توسعه که اخیراً توانست پیشران هسته‌ای خود را به نتیجه برساند هند است که آن هم پس از حدود ۲۰ سال با همکاری روسیه آن را به سرانجام رساند.

وی گفت: گزارش اولیه مربوط به پیشران هسته‌ای را ارائه کردیم و به زودی گزارش مبسوط تری را به مسئولان مافوق ارائه می‌کنیم. تمام مقدماتش فراهم شده است و کار به خوبی جلو می‌رود.
به گزارش فارس، صالحی افزود: اقدامات مربوط به صنعت هسته‌ای در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و سلامت نیز به خوبی جلو می‌رود و در این وادی هم قدم‌های بلندی برداشتیم که گزارش‌های آن از رسانه ملی پخش شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره محدوده فعالیت‌های این سازمان در عرصه تحقیق و توسعه با وجود محدودیت‌های ایجاد شده در برجام گفت: هیچ محدودیتی در تحقیق و توسعه نداریم و طبق برجام می‌توانیم در عرصه سانتریفیوژهای پیشرفته کار تحقیقاتی کنیم در حالی که ابتدا مایل نبودند اجازه دهند تحقیقات مربوط به سانتریفیوژ آی آر ۸ را پیش ببریم.

وی افزود: اکنون دو سانتریفیوژ بسیار پیشرفته داریم یکی آی آر ۶ و دیگری آی آر ۸ که آن را با جدیت جلو می‌بریم.

صالحی ظرفیت غنی سازی سانتریفیوژ آی آر ۶ را ۱۰ سو و آی آر ۸ را ۲۴ سو دانست و اضافه کرد: این ظرفیت سانتریفیوژ آی آر وان حدود " یک سو " است در حالی که ظرفیت سانتریفیوژهای جدید یکی ۱۰ برابر و دیگری ۲۴ برابر آی آر وان است.

وی گفت : محدودیت‌ها فقط مربوط به تعداد سانتریفیوژهای پیشرفته و در حال تحقیق است که این تعداد در بازه زمانی ۸ تا ۱۰ ساله، آبشارهای ۱۸۰ تایی نخواهد بود بلکه ۸۰ تایی است که منظور ما را تامین می‌کند و اینطور که حتما باید آبشار بزرگی از این سانتریفیوژها داشته باشیم تا بتوانیم داده‌های فنی را استخراج کنیم.

صالحی افزود : به نحوی حرکت می‌کنیم که با داده‌های استخراج شده از تحقیقات سانتریفیوژهای نسل جدید به مرحله تولید صنعتی برسانیم و این حدود ۱۰ سال طول می‌کشد همچنانکه بهترین شرکت تولیدکننده سانتریفیوژ پیشرفته مانند یورنکو نیز از زمان طرح یک ایده جدید برای هر سانتریفیوژ تا مرحله تولید انبوه ، حدود ۸ سال طول می‌کشد.

وی گفت: تحقیقات سانتریفیوژ آی آر ۸ از سه سال پیش آغاز شده است و هنوز آزمایش مکانیکی آن ادامه دارد. آزمایش‌های مختلف به روش‌های مختلف انجام می‌شود تا طبق داده‌های مدنظر، ضعف و قوت‌های آن مشخص شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین درباره تصمیمات اخیر هیأت نظارت بر برجام برای مقابله با اقدامات امریکا گفت: یکی از تصمیمات عمده، همکاری مجموعه نهادهای ذی‌ربط با مجلس شورای اسلامی در خصوص طرحی بود که به تصویب رسید.

صالحی افزود: در این طرح دو موضوع مربوط به سازمان انرژی اتمی مطرح شده، یکی اکتشاف ، استخراج و فرآوری است و مقرر شد بودجه‌ای هم برای آن پرداخت شود.

وی تسهیل در اکتشاف، استخراج و فرآوری را بسیار مهم دانست و گفت: یکی از گلوگاه‌های صنعت هسته‌ای و راهبردی‌ترین بخش آن تامین مواد اولیه است به نحوی که اگر مواد اولیه مانند اورانیوم نداشته باشیم هر قدر هم صنعت پیشرفته داشته باشیم کارآیی نخواهیم داشت مانند خودرویی که بنزین نداشته باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: مجلس بر استخراج، اکتشاف و فراوری خیلی تاکید کرد و این به طرف مقابل پیام می‌رساند و اقدام دیگر، پیشران هسته‌ای است که کاربردهای مختلف نظامی و تجاری می‌تواند داشته باشد و ما به شدت در این زمینه فعالیت می‌کنیم و مجلس بر آن تاکید دارد.

صالحی گفت: تصمیمات دیگری هم گرفته شده است که اکنون زمان مناسبی برای اعلام آن نیست، اما متناسب با اقدام طرف مقابل برنامه داریم. همینقدر بگویم که اقداماتشان را رصد می‌کنیم تا ببینیم چه قدم‌هایی برمی‌دارند و متناسب با آن پیش‌بینی‌های لازم را کردیم.

وی افزود: همه هم و غم نهادهای ذیربط اعم از وزارت خارجه، سازمان انرژی اتمی و دولت به صورت مجموعه به ویژه رئیس جمهور این است که برجام پابرجا بماند زیرا منافع ملی، منافع منطقه و منافع بین‌المللی را تامین می‌کند در غیر این صورت همه متضرر خواهند بود.

صالحی اضافه کرد: امیدواریم چنین اتفاقی نیفتد، اما هر قدم ایذایی بخواهند بردارند بی‌تفاوت نیستیم، اما اقداماتمان حساب شده و سنجیده خواهد بود و احساساتی تصمیم نمی‌گیریم بلکه تصمیمات کاملا مطالعه شده است که فعلا قابل اعلام نیست.

رئیس سازمان انرژی همچنین درباره اقدام ترامپ در تعیین تیم ویژه ارزیابی برجام گفت: طبق آنچه در رسانه‌ها منعکس شده، دولت جدید آمریکا دچار سردرگمی در راهبرد سیاسی شده است و برخی دولت‌های منطقه نیز بر این سردرگمی افزوده‌اند.

وی افزود: می‌بینیم که مشاوران و همکاران نزدیک آقای ترامپ کنار می‌روند. آخرینشان آقای بنن بود که استراتژیک مهمی برای آقای ترامپ تلقی می‌شد. داماد رئیس جمهور آمریکا نیز که شخص مهم و بانفوذی است و در تدوین سیاست‌های خارجی این کشور نقش دارد در موضوع تماس با روس‌ها با مشکل مواجه شده است.

صالحی گفت: آنها در راهبردهای حوزه سیاست خارجی دچار سردرگمی هستند و این مانع از پیش بینی اقداماتشان می‌شود، با این حال وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی، اقداماتشان را رصد می‌کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: برای هر سناریوی آنان آمادگی‌های لازم را ایجاد کرده‌ایم. اصلا وظیفه ستاد نظارت بر برجام همین است. ما در بعد فنی و وزارت خارجه در بعد حقوقی و دیپلماسی باید پیش بینی‌های لازم را می‌کردیم به این علت آمادگی‌های لازم را برای بدترین سناریوها در نظر گرفته‌ایم و اینطور نیست که غافلگیر شویم.

وی افزود: به مردم می‌گویم بحث غافلگیری برای ما اصلا مطرح نیست اما اینکه کدام سناریو را ممکن است انتخاب کنند در اختیار آنان است گرچه امیدواریم با عقلانیت و حکمت سیاسی پیش بروند و به نحوی عمل کنند که امور به هم نریزد.

صالحی همچنین درباره اظهارات اخیرش مبنی بر امکان ادامه اجرای برجام بدون حضور آمریکا با وجود سیاست‌های خصمانه این کشور گفت : براساس آنچه تاکنون رخ داده و مسئولان عالی مقام ۱+۵ مانند خانم موگرینی ابراز کرده‌اند آنان همواره بر پایبندی به برجام تاکید کرده‌اند.

وی افزود: به صراحت اعلام کرده‌اند که اگر آمریکا نقض فاحش برجام کند این کشور را همراهی نمی‌کنند و حتی شنیدم از جانب اتحادیه اروپا گفته‌اند که در این صورت به سازمان تجارت جهانی شکایت می‌کنند، روسیه و چین هم که مشابه همین مواضع را گرفته‌اند.

صالحی گفت: آمریکا به هر علت مثلا آشفتگی استراتژی سیاسی در این کشور و به دور از عقلانیت سیاسی ممکن است چنین تصمیمی بگیرد، همچنانکه از توافقنامه آب و هوا بیرون آمد اما این توافق سرجایش ماند.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: اگر قرار باشد آمریکا به تنهایی بیرون بیاید این بار به جای ۱+۵ این مجموعه به ۷ منهای ۱ تبدیل می‌شود زیرا کل دنیا پایبند به برجام است.

وی در عین حال تصمیم گیری درباره نحوه مواجهه با نقض برجام را در حیطه اختیارات هیأت نظارت بر برجام دانست و گفت: در نهایت نظام تصمیم می‌گیرد که چه موضعی داشته باشیم اما اگر آمریکا واقعا بدون عقلانیت سیاسی بخواهد نقض برجام کند و دیگران همچنان به آن پایبندی باشند ،مسئولان نظام تصمیم می‌گیرند که چه اقدامی کنیم.

صالحی افزود: زمانی آمریکایی‌ها تلاش کردند ایران را منزوی کنند اما اگر هوشمندانه و با انسجام ملی عمل کنیم این بار ما می‌توانیم کاری کنیم که آنان منزوی شوند. البته آمریکا قدرت اقتصادی نظامی است اما حداقل از بعد سیاسی می‌توانیم شرایط انزوای سیاسی آن را از این طریق فراهم کنیم و آنان باید پاسخگو باشند نه ما.

وی همچنین درباره کارشکنی انگلیس در واردات اورانیوم از قزاقستان گفت: این موضوع در حال پیگیری است، این موضوعی نیست که آن را به فراموشی سپرده باشیم.

صالحی افزود : در این خصوص توافق اولیه شده بود و هر ۶ کشور عضو ۱+۵ توافق کرده بودند اما لحظات آخر درست مصادف شده بود با آمدن آقای ترامپ و انگلیس که در حال خروج از اتحادیه اروپا بود به علل سیاسی می‌خواست اظهار لطفی به آمریکا کند متأسفانه چنین اقدامی کرد.

وی اضافه کرد: موضوع در حال پیگیری است و علایم خوبی می‌بینیم اما چون فعلاً به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم ضرورتی به بیان جزئیات نیست.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به پیگیری این موضوع در کمیسیون مشترک برجام تاکید کرد: این از توافقاتی بود که در مونیخ انجام شد و نمی‌شود آن را بر هم زد و سنگ اندازی کرد. این خواسته ماست و بحث امیدواری در این خصوص مطرح نیست، بلکه باید تحقق یابد، باید فشار لازم را بیاوریم، تلاش می‌کنیم که به نتیجه برسد.

صالحی همچنین درباره علت تأخیر در عضویت ایران در پروژه بین‌المللی گداخت هسته‌ای «ایتر» گفت: ما قرارداد خیلی خوبی با یورو اتم بستیم. یورو اتم مجموعه‌ای از کشورهای اروپایی است که در زمینه هسته‌ای همدیگر دارند و ما نیز وارد این کلوپ شده‌ایم و ما هم می‌توانیم بهره مند شویم.

وی افزود: توافقنامه اولیه عضویت در ایتر امضا شده است اما لحظه آخر، آمریکایی‌ها کارشکنی کردند که البته این موضوع هم پیگیری می‌کنیم و کار متوقف نشده است. در قرارداد رسمی عضویت در ایتر، یکی دو امضا شده اما امضای نهایی هنوز انجام نشده است.

صالحی در پایان خاطرنشان کرد: اگر امضای نهایی شود مکلفیم سالانه مبلغی که رقمش حدود ۱۰ میلیون دلار است پرداخت کنیم، البته همکاری ما در سطوح پایین‌تر در حال انجام است.

302

کد خبر: 829117

وب گردی

وب گردی