آرزوی خطرناک کُردهای عراق برای استقلال

هیأت تحریریه یک روزنامه آمریکایی در مطلبی درباره همه‌پرسی کردستان عراق، مطلبی با این عنوان منتشر کرده است: «آرزوی خطرناک کُردها برای استقلال».

به گزارش ایسکانیوز، هیات تحریریه نیویورک تایمز در مطلبی ضمن هشدار درباره عواقب برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق به اربیل توصیه کرده که همه‌پرسی را به تعویق بیاندازد.

این روزنامه نوشت؛ «کُردهای عراقی در مسیر انجام یک اقدام مهم در راستای استقلال برای برگزاری همه پرسی 25 سپتامبر هستند. از بسیاری جهات، استقلال یک مرحله بعدی برای 5 میلیون کُرد عراقی است که بعد از جنگ خلیج فارس در سال 1991 به وضعیتی نیمه خودمختار و نیمه مستقل دست یافتند.

حالا که نیروهای نظامی آنها نقشی حیاتی در کمک به شکست دادن داعش ایفا کرده‌اند، کُردها این گونه فکر می‌کنند که آنها محق برگزاری این همه‌پرسی که از مدت‌ها قبل قولش داده شده بود، هستند.

کُردستان(عراق) به منطقه‌ای نسبتا صلح‌آمیز و آرام تبدیل شده است و به اندازه کافی خوش شانس بوده که از منابع نفت و گازی برخوردار باشد؛ موضوعی که تجارت با ترکیه و ایران را برایش باز کرد و درآمد مورد نیازش را تامین کرد.

بعد از تهاجم سال 2003 آمریکا(به عراق)، واشنگتن با عراقی‌ها برای ایجاد و نوشتن یک قانون اساسی که در آن وضعیت نیمه مستقل و نیمه خودمختار کردستان تضمین شود، کار کرد.

البته مشکلات جدی هم وجود دارد. دو خانواده بارزانی‌ها و طالبانی‌ها سیاست را در آن کنترل می‌کنند، فساد در (کردستان عراق) گسترده است. به خاطر درگیری‌های سیاسی داخلی، پارلمان کردستان از اکتبر 2015 جلسه ترتیب نداده است و مسعود بارزانی رئیس این منطقه چهار سال پس از اتمام دوره ریاستش همچنان در منصب باقی است.

سقوط بهای نفت و اختلافات با حکومت مرکزی عراق، حکومت کردستان را به قرض انداخته است. مقامات کردستان به اعمال تبعیض علیه اقلیت‌ها متهم هستند. آیا کردستان می‌تواند یک کشور مستقل شود اگر عراق و کشورهای همسایه همچنان با این ایده(استقلال) خصومت بورزند؟

کُردها حداقل از پایان جنگ جهانی اول در جستجوی استقلال بوده‌اند. در حالی که قانون اساسی نقش آنها در دولت فدرال و همچنین خودمختاری منطقه‌ای را تضمین می‌کند، اما کُردها به این که اکثریت شیعیان با آنها منصفانه رفتار کرده‌اند، اعتقاد ندارند.

اما همه‌پرسی تنش‌ها را تشدید خواهد کرد و با ثبات کردن عراق را سخت‌تر می‌کند و در حالی که آمریکا، عراق و شرکایشان در حال کار برای شکست داعش و بازسازی جوامع عراق هستند، حواس‌ها را از این موضوعات منحرف می‌کند.

برخی از کُردها آرزوی ترکیب و ادغام همه 30 میلیون نفر کُرد را در یک واحد مستقل داشته‌اند؛ کُردهایی که در ترکیه، عراق، سوریه و ایران هستند. در حال حاضر چنین چیزی شدنی و امکان پذیر نیست و رهبران ترکیه و ایران را که کردستان بزرگ‌تر را تهدید سرزمینی می‌دانند، نگران می‌کند.

منبع: فارس

802

کد خبر: 829173

وب گردی

وب گردی