استراتژی جدید آمریکا در افغانستان ، استقبال ها و انتقادات

استراتژی جدید آمریکا در قبال افغانستان، پس از چندین ماه بررسی دوشنبه‌ شب ۲۱ اوت از سوی رئیس‌جمهور آمریکا اعلام شد. این استراتژی

به گزارش ایسکانیوز به نقل از بی بی سی، استراتژی جدید آمریکا در قبال افغانستان، پس از چندین ماه بررسی دوشنبه‌ شب ۲۱ اوت از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام شد. ترامپ این استراتژی را در یک سخنرانی تلویزیونی در پایگاهی در نزدیکی گورستان نظامی آرلینگتون در حومه واشنگتن اعلام کرد؛ جایی که محل دفن تعداد زیادی از ۲۴۰۰ سرباز آمریکایی است که در افغانستان کشته شده‌اند.

ترامپ در این سخنرانی گفت: نظامیان آمریکا از افغانستان خارج نخواهند شد. رئیس‌جمهوری آمریکا دلیل آن را جلوگیری از قدرت گرفتن گروه‌های پیکارجو عنوان کرد. وی گفت بیرون رفتن آمریکا از افغانستان، این کشور را مثل دوران قبل از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به کشوری مبدل خواهد کرد که در آن خلاء می باشد و آن‌ خلاء را "تروریست‌"ها پر خواهد کرد.

ترامپ گفت خروج عجولانه آمریکا در سال ۲۰۱۱ از عراق اشتباه بود و باعث شد دستاوردهای آمریکا به راحتی به دست "دشمنانش" بیفتد.

ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش گفته بود که نظامیان آمریکا باید از افغانستان خارج شوند. او یادآور شد که دیدگاه اولیه‌اش همین بود ولی بعد از آغاز به کارش به عنوان رئیس‌جمهوری و مطالعه دقیق افغانستان دیدگاهش تغییر کرد.

رقم مشخصی برای افزایش نظامیان آمریکایی در افغانستان اعلام نشد و ترامپ گفت در این مورد بنا بر نیاز و بر اساس شرایط افغانستان تصمیم گرفته خواهد شد. ترامپ قبلا گفته بود استراتژی نظامی‌اش را افشا نخواهد کرد.

دونالد ترامپ ضمن حمایت از دولت افغانستان خواهان تقویت نیروهای امنیتی این کشور شد. او گفت آمریکا به حمایتش از نیروهای امنیتی در میدان جنگ با طالبان ادامه خواهد داد.

رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد که دولت افغانستان برای آوردن امنیت با دشمنی می‌جنگد که آمریکا را نیز تهدید می‌کند. او گفت هر اندازه‌ای که نیروهای دولتی افغانستان قوی‌تر شوند، به همان اندازه به آمریکا کمتر نیاز خواهد بود تا کاری انجام دهد.

آمریکا به حمایتش از افغانستان ادامه خواهد داد اما "تعیین سرنوشت" این کشور در اختیار مردم افغانستان خواهد بود. ترامپ گفت: "تعهد ما نامحدود نیست و حمایت ما یک چک سفید امضا نیست".

ترامپ گفت که دولت افغانستان باید در گرفتن بار مسئولیت نظامی، سیاسی و اقتصادی این کشور سهم خود را ادا کند. او افزود که مردم آمریکا انتظار دیدن اصلاحات واقعی، پیشرفت واقعی و نتیجه واقعی را دارند. دونالد ترامپ گفت "صبر ما نامحدود نیست. ما چشمان خود را باز نگه خواهیم داشت".

دونالد ترامپ درمورد پاکستان نیز صحبت و اعلام کرد که در استراتژی جدید، رویکرد آمریکا به پاکستان تغییر کرده است. در این استراتژی، آمریکا در قبال حضور گروه‌هایی مانند طالبان در پاکستان ساکت نخواهد ماند. ترامپ گفت آمریکا میلیاردها دلار در اختیار پاکستان گذاشته ولی آنها به گروه‌هایی که عوامل بی‌نظمی و خشونت هستند، فضای امن داده‌اند. او گفت: پاکستان به سازمان‌هایی پناه داده که هر روز تلاش می‌کنند مردم ما را بکشند. این وضع باید تغییر کند و این تغییر فورا انجام خواهد شد.

ترامپ گفت پاکستان اگر به "جنایتکاران" و "تروریست"ها پناهگاه فراهم کند، چیزهای زیادی برای از دست دادن دارد.

ترامپ گفت که در گذشته پاکستان شریک مهمی برای آمریکا بود. او افزود نظامیان آمریکا و پاکستان یک‌جا علیه "دشمن مشترک" کار کرده‌اند. آقای ترامپ همچنین گفت که مردم پاکستان از تروریسم و افراط‌گرایی متحمل رنج زیادی شده‌اند و آمریکا از این قربانی‌ها قدردانی می‌کند.

ترامپ گفت: وقتش رسیده که پاکستان تعهدش به مدنیت، نظم و صلح را نشان دهد.

در بخشی از سخنرانی ترامپ اشاره شد که روزی، "شاید پس از تلاش‌های موثر نظامی" ممکن باشد در افغانستان نظام سیاسی روی کار بیاید که عناصری از گروه طالبان نیز در آن سهم داشته باشد. اما افزود:"اما هیچ کس نمی‌داند که این کار آیا انجام خواهد شد و چه زمانی اتفاق خواهد افتاد".

اما اعلام استراتژی جدید آمریکا در قبال افغانستان، واکنش‌های زیادی به دنبال داشت که بیشتر آن مثبت بوده است.

واکنش مقام‌های افغان

محمداشرف غنی، رئیس جمهوری از دونالد ترامپ تشکر و قدردانی کرده است.

مقام‌های دولت افغانستان به‌طور کلی از این استراتژی استقبال کرده‌اند. محمداشرف غنی، رئیس جمهوری از دونالد ترامپ تشکر و قدردانی کرده است. دفتر آقای غنی ابراز امیدواری کرد که این استراتژی زمینه بهبود زیرساخت‌های امنیتی و اقتصادی افغانستان را فراهم کند.

محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان که صبح امروز سه‌شنبه (۳۱ اسد/مرداد) به ولایت جنوبی قندهار سفر کرده، گفته که آمریکا برای همسایه افغانستان پیام واضحی داده که دیگر نمی‌تواند به افراد و گروه‌های تبهکار پناه بدهد.

او افزود که پیام افغانستان نیز به پاکستان این است که با این کشور صلح پایدار می‌کند، اکنون پاکستان باید به ندای صلح افغانستان لبیک گوید تا افغانستان به ثبات برسد.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرائی حکومت وحدت ملی افغانستان عدم اعلام جدول زمانی در مبارزه با تروریسم را ستوده و گفته که این استراتژی نتیجه کوتاه‌مدت و بلندمدت دارد که باعث می‌شود نیروهای امنیتی افغانستان روی پای خود بایستند و معادله جنگ به نفع مردم و نیروهای امینتی افغانستان تغییر خواهد کرد.

سرور دانش، معاون رئیس‌جمهور افغانستان گفته که "انتخاب اول ما جنگ نیست ما به صلح و ثبات دایمی تأکید داریم و از دید ما، صلح نخستین گزینه برای تأمین ثبات در افغانستان و منطقه محسوب می‌شود". او همچنین افزوده که در فرایند صلح برای افغانستان، نقش‌آفرینی کشورهای منطقه مهم است.

محی‌الدین مهدی، عضو مجلس نمایندگان افغانستان گفته که آمریکا با اشاره به "پناهگاه‌های تروریستی در پاکستان" "نیمی از اسباب ناکامی را شناسایی کرده است." او افزوده که ترامپ باید "همدلی‌هایِ برخی از رهبران حکومتی دیروز و امروز" افغانستان با طالبان هم درک کند تا ریشه‌های بحران را تشخیص دهند.

واکنش‌های بین‌المللی به اعلام استراتژی تازه آمریکا در مورد مبارزه با تروریسم در افغانستان بسیار گسترده نبوده است، اما واکنش‌های ابراز شده متفاوت بوده است.

فرانز مایکل ملبین، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان، در صفحه رسمی توییتر نمایندگی این اتحادیه در افغانستان نوشته است: "من از اعلام سیاست ترامپ در قبال افغانستان استقبال می‌کنم. حرکت به سمت ثبات گام بعدی است".

ملبین افزوده است: "مردم افغانستان به قدر کافی رنج دیده‌اند. صلح امکان پذیر است".

اما دولت چین به بخشی از این استراتژی که از وجود "پناهگاه‌های امن تروریستی" انتقاد می‌کند، واکنش منفی نشان داده و سخنگوی وزارت خارجه این کشور گفته که پاکستان خط مقدم جبهه مبارزه با تروریسم است و قربانی‌های بزرگی در این راستا داده است.

پاکستان متحد منطقه‌ای چین شمرده می‌شود و در رقابت با هند با پاکستان وجه مشترک دارد. در استراتژی تازه آمریکا از هند خواسته شده که در مبارزه با تروریسم در افغانستان نقش برجسته‌تری به عهده گیرد.

دولت پاکستان تا حالا به صورت رسمی به اظهارات رئیس جمهوری آمریکا و استراتژی جدید او واکنشی نشان نداده، اما ادعای موجودیت پناهگاه‌های تروریستی در خاک خود را همواره رد کرده است.

استراتژی تازه آمریکا پس از هفته‌ها رایزنی میان تیم امنیتی دونالد ترامپ اعلام شده است. پیش از این گفته می‌شد که ممکن است رئیس جمهوری به تقاضا فرمانده کل نیروهای بین‌المللی در افغانستان شماری نیرو به این کشور اعزام کند.

اما ترامپ هیچ شمار مشخصی درباره حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان اعلام نکرد و علاوه بر آن به جدول زمانی مشخصی درباره مبارزه با تروریسم یا خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان هم اشاره‌ای نکرد.

واکنش گروه طالبان

چند ساعت پس از اعلام راهبرد جدید آمریکا در قبال اوضاع افغانستان، گروه طالبان با سرسختی بر ادامه جنگ علیه نیروهای آمریکایی تاکید کرده است.

این گروه در اعلامیه‌ای گفته که راهبرد جدید دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به معنای ادامه جنگ است و این گروه هم در برابر این استراتژی به جنگ ادامه خواهد داد.

در اعلامیه گروه طالبان آمده که اظهارات تازه آقای ترامپ نشان می‌دهد که آمریکا افغانستان را تهدیدی علیه خود تلقی می‌کند، در حالی که به گفته این گروه، هیچ کشوری از افغانستان زیان ندیده و آنچه که سازمان‌های اطلاعاتی در این مورد می‌گویند "تبلیغات" است.

وزارت خارجه هند نیز، از اعلام استراتژی جدید آمریکا استقبال کرد.

802

کد خبر: 829192

وب گردی

وب گردی